خنثی کردن اثرات تحریم‌ها بیشتر از کرونا بر اقتصاد ایران تاثیرگذار است
استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه نمی توان اثرات روحی و روانی کرونا را به راحتی نادیده گرفت و امکان تداوم آن در ماه های آینده وجود دارد، گفت: امروز بحث خنثی کردن اثرات تحریم ها به مراتب بیشتر از اثرات کرونا بر اقتصاد ایران تاثیرگذار است.

علیمراد شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تاثیر تداوم کرونا بر کاهش تولید ناخالص داخلی کشور، اظهار کرد: با توجه به مشکلات محاسباتی تولید و همچنین محدودیت های داده های آماری، عملا نمی توان داده ای برای کاهش نرخ تولید ناخالص داخلی نسبت به دوران قبل کرونا، به عنوان مبنا قرار دهیم.

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا و همچنین ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه، در نگاه اول شاهد کاهش ساعت کاری اصناف شدیم، گفت: کاهش ساعت کاری اصناف اولین پیامد منفی شیوع کرونا بود که اقتصاد خرد دست به گریبان آن شد و با توجه به افت تولید کارگاه های صنعتی در ایام کرونا و محدودیت های ساعت کار آنها، ارزش افزوده استان در این حوزه کاهش یافت، اما به دلیل اینکه آمار رسمی و متقنی در دسترس نیست، نمی توان عدد دقیقی از این کاهش گزارش داد.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اثرات روحی و روانی کرونا بر اقتصاد استان، گفت: متاسفانه نمی توان اثرات روحی و روانی کرونا را به راحتی نادیده گرفت و امکان تداوم آن در ماه های آینده است و همچنین با وجودی که بحث توزیع واکسن کرونا در بین اقشار مختلف مردم وجود دارد، اما واقعیت این است که به هر حال دولت مشکل جدی در تامین واکسن و توزیع آن در بین مردم دارد، بنابراین می توان پیش بینی کرد تا اواسط سال آینده شرایط اجتماعی استان به لحاظ آثار کرونا تفاوت چندانی با شرایط موجود نکند.

شریفی با اشاره به برخی مطالعات در سطح بین المللی، اظهار کرد: اگرچه کرونا، GDP تمام کشورهای دنیا را تحت الشعاع قرار داده، اما ایران علاوه بر پاندمی کرونا درگیر تحریم هاست تاجایی که اکنون میزان تاب آوری جامعه در برابر تحریم ها به شدت کاهش یافته است.

وی با اعتقاد بر اینکه امروز بحث خنثی کردن اثرات تحریم ها به مراتب بیشتر از اثرات کرونا بر اقتصاد ایران تاثیرگذار است، توضیح داد: درحال حاضر سایر کشورها همانند ایران درگیر پاندمی کرونا هستند و وضعیت اثربخشی واکسن نیز همچنان نامشخص است، بنابراین با در نظر قرار دادن دوران یک یا دو ساله برای گذار از پاندمی کرونا، اکنون بحث کاهش اثرات و پیامدهای منفی تحریم های اقتصادی برای ایران بسیار حایز اهمیت است.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: متاسفانه امروز نه تنها دیپلماسی سیاسی کشور به سمت خنثی سازی اثرات تحریم ها نرفته، بلکه برخی رفتارها و سیاست های نادرست در اقتصاد کشور و همچنین عملکرد شبکه بانکی کشور در خلق نقدینگی موجب شده تا نه تنها اثرات تحریم ها کاهش نیابد بلکه آثار منفی تحریم ها به صورت مضاعف بر اقتصاد کشور و مردم تحمیل شده است.

وی افزود: در حال حاضر تمام دنیا شاهد رکود نسبی فعالیت های اقتصادی خود است، اما امروز شدت و ژرفای تحریم ها به مراتب برای ایران مشکل سازتر از پاندمی کرونا شده، بنابراین ناچار به حرکت به سمت روش های خنثی سازی تحریم ها و آشتی ملی با اقتصاد دنیا هستیم.

شریفی با اعتقاد بر اینکه اکنون دو دسته راهکار برای رهایی اقتصاد کشور از وضع موجود وجود دارد، گفت: در راهکار فنی –اقتصادی، ما باید به سمت ماتریس های حسابداری اجتماعی حرکت کنیم تا استان های کشور در قالب این ماتریس بتوانند شفافیت گردش مالی داشته باشند.

وی توضیح داد: در این شفافیت بسیار از مسائل همچون سازگاری و هارمونی با بحث FATF و قوانین مبارزه با پولشویی دیده خواهد شد که قطعا می تواند ایران را با اقتصاد و تجارت بین الملل آشتی دهد.

این اقتصاددان همچنین به مباحث و راهکار غیر فنی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نیازمند قانون مدار کردن شبکه بانکی کشور هستیم تا بتوانیم حرص و ولع ناخواسته مردم در ایجاد و افزایش نقدینگی را ساماندهی و اثرات منفی آن را کاهش دهیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.