آغاز به کار نخستین کنگره‌ ملی دانشگاه و کووید۱۹ در شیراز
نخستین کنگره ملی دانشگاه و کووید-۱۹، از صبح امروز یکم بهمن ماه به‌همت دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، با همکاری دانشگاه‌های شیراز، صنعتی شریف و تهران آغاز به کار کرد و تا دوم بهمن ادامه دارد.

رئیس مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه شیراز صبح چهارشنبه یکم بهمن در حاشیه این کنگره بیان کرد: شیوع بیماری کرونا، علاوه ‌بر اینکه سبب نگرانی‌های بسیاری در سراسر جهان ایجاد کرده، باعث بروز پیامدهای مختلف روان‌شناختی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی متعدد نیز شده و در این بین دانشگاه‌ها از این قاعده مستثنی نیستند.

او افزود: تغییر سبک کاری و آموزش در دانشگاه‌ها، کاهش ارتباطات اجتماعی و بروز انواع اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی در دانشگاهیان سبب شد، تا به‌منظور شناسایی راهکارهای علمی و قابل اجرا برای کاهش این پیامدها و به تبع ارتقاء سطح کیفی سلامت روان دانشگاهیان، اولین کنگره‌ی ملی دانشگاه و کووید۱۹ کلید بخورد.

رحیمی ادامه داد: این کنگره با محورهای سبک زندگی، پیامدهای روان‌شناختی، پیامدهای آموزشی، پیامدهای اجتماعی، پیامدهای خانوادگی، دانشگاه پس از کرونا، پیشگیری و رفتارهای بهداشتی، بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و کووید-۱۹ برگزار می‌شود.

رئیس مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه شیراز، هدف از برگزاری این کنگره را، بررسی پیامدهای روان‌شناختی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و... بیماری کووید۱۹ و بهره‌مندی از نقطه‌نظرات صاحبنظران حوزه‌های روانشناسی، مشاوره، علوم اجتماعی و تربیتی، پزشکی و بهداشت، و دیگررشته‌ها و گرایش‌های وابسته به‌منظورکاهش پیامدهای نامطلوب این بیماری عنوان کرد.

به‌گفته‌ جانشین دبیر علمی کنگره‌ی ملی دانشگاه و کووید۱۹، آیین افتتاحیه‌ کنگره از صبح روز چهارشنبه یکم بهمن‌ماه با سخنرانی مقامات مسئول در وزارت عتف و دانشگاه‌ها آغاز شده و با ارائه‌ی ۱۷مقاله و ۶ پانل‌ تخصصی با عناوین: «پاندمی کووید۱۹: پیامدهای روان‌شناختی و خانوادگی» و «مدیریت آموزش عالی در دوره‌ی کرونا: فرصت‌ها و چالش‌ها»؛ «حمایت روانی اجتماعی از دانشجویان در دوران کرونا»، «ابعاد اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ در محیط های دانشگاهی»، «چالش های استادان و دانشجویان دانشگاه‌های ایران در آموزش و یادگیری مجازی» و «حمایت‌های بهداشتی درمانی دانشگاه در دوران کرونا» تا روز دوم بهمن‌ماه ادامه می‌یابد.

رحیمی همچنین در خصوص شیوه برگزاری این کنگره توضیح داد: فراخوان برگزاری کنگره‌ی ملی دانشگاه و کووید۱۹در آذرماه منتشر شد، و پژوهشگران تا ۱۵ دی‌ماه فرصت داشتند چکیده‌ی مقالات خود را به دبیرخانه‌ی کنگره ارسال کنند.

به‌گفته‌ او، در طول مدت‌زمان تعیین‌شده، بیش از ۲۰۵ مقاله به دبیرخانه‌ی کنگره رسیده که با همکاری ۹۰داور از اساتید روان‌شناسی دانشگاه‌های مختلف ایران، در نهایت قریب به ۱۳۰ مقاله از میان آن‌ها پذیرفته شده و۱۷ مقاله از میان آن‌ها برای ارائه در کنگره انتخاب شده است.

رئیس مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه شیراز، اظهار امیدواری کرد که بتوان با برگزاری چنین کنگره‌هایی و با همت و تلاش مراکز مشاوره و بهداشت سراسر کشور، گام‌های مؤثری در کاهش تبعات این بیماری در شرایط کنونی و در دوران پساکرونا برداشت.

به گزارش ایسنا، این کنگره به صورت مجازی در حال برگزاری است و علاقه‌مندان برای آگاهی از ریزبرنامه‌های کنگره و مشاهده‌یزنده‌ی سخنرانی‌ها و پانل‌ها می‌توانند به صفحه اینستاگرام و آپارات کنگره مراجعه کنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.