درخواست کمک جهانگیری از وزارت دفاع برای جنگل‌های زاگرس
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به همدلی میان نمایندگان مردم و مسئوولین اجرایی استان لرستان تصریح کرد: هماهنگی و وحدت، رمز اصلی پیشرفت کارها در این استان است که باید قدر این ظرفیت را بدانیم و از آن مراقبت کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در جلسه دیدار اعضای مجمع نمایندگان لرستان، این استان را از استان‌های پرظرفیت و مستعد پیشرفت برشمرد.

وی گفت: لرستان از نیروی انسانی تحصیلکرده باکیفیت برخوردار است که قادر هستند تحولاتی جدی در این استان ایجاد کنند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: استان لرستان با برخورداری از ظرفیت‌های متعدد نظیر نیروی انسانی مستعد، منابع آب، زمین حاصلخیز و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری نباید با محرومیت و کاستی مواجه باشد.

جهانگیری با بیان اینکه لرستان از مهمترین پشتوانه‌های جمهوری اسلامی ایران است بیان کرد: پایبندی مردم این استان به نظام و انقلاب همواره ثابت شده و این ظرفیتی مهم برای پیشرفت کشور است.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی نمایندگان استان لرستان از جمله مشکل آب خاطر نشان کرد: امروز تقریباً همه استان‌های کشور با مشکل محدودیت منابع آب روبرو هستند که باید در این زمینه مراقبت‌های لازم را انجام دهیم و با مدیریت صحیح، بهترین استفاده را از منابع آب انجام دهیم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه احداث سد معشوره یکی از اولویت‌های دولت است، تصریح کرد: تأمین منابع مالی یکی از موانع اصلی پیش روی اجرای این پروژه بوده که لازم است مباحث مرتبط با سدها و منابع آب استان لرستان در یکی از جلسات شورای عالی آب مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به دغدغه‌های مطرح شده از سوی نمایندگان مردم استان لرستان در خصوص خسارات ناشی از سیل، اظهار داشت: سیل سال گذشته چندین استان را تحت تأثیر قرار داد و دولت با وجود محدودیت منابع، کارهای بزرگی در زمینه بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده و پرداخت خسارات به کشاورزان انجام داد که لازم است منابع مالی مورد نیاز برای جبران خسارات و آسیب‌های باقی مانده در لرستان تخصیص یابد.

جهانگیری با تأکید بر اینکه باید در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی جاذبه‌هایی را برای حضور و مشارکت بخش خصوصی در لرستان فراهم کنیم، ادامه داد: این استان فاصله چندانی با استان‌هایی نظیر تهران، اصفهان و مرکزی ندارد و با فراهم شدن زمینه حضور بخش خصوصی در آن، توسعه بخش کشاورزی و صنعت امکان پذیر خواهد شد.

معاون اول رییس جمهوری همچنین با تأکید بر ضرورت توجه و رسیدگی به بخش آب شرب و راه روستایی در لرستان از معاون توسعه روستایی و مناطق محروم خود خواست در اسرع وقت سفری به این استان انجام داده و اعتباراتی را برای رسیدگی به روستاهای آن اختصاص دهد.

جهانگیری به درخواست نمایندگان مردم استان لرستان برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی نیز اشاره و بیان کرد: دولت پیشنهاداتی را برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در استان‌های مختلف از جمله لرستان به مجلس شورای اسلامی ارائه و مجلس نیز آن را تصویب کرده است و هم اکنون منتظر تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم که انتظار می‌رود با توجه به اینکه ایجاد این مناطق هیچ بار مالی برای دولت ندارد، هر چه سریعتر شاهد تأیید آن از سوی مجمع باشیم.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه جنگل‌های زاگرس را از بزرگترین سرمایه‌های کشور برشمرد و اضافه کرد: در سال‌های اخیر که بحث آتش سوزی در این جنگل‌ها مطرح بوده است، این خسارات را همواره به عنوان یک فاجعه ملی تلقی کرده‌ام و همواره از وزارت دفاع خواسته‌ام آمادگی لازم را برای اطفاء حریق در این جنگل‌ها از طریق بالگرد داشته باشد.

جهانگیری همچنین با ابراز تأسف از جان باختن برخی جوانان در جریان آتش سوزی برخی جنگل‌ها گفت: این اتفاقات بسیار دردناک بود و قلب مردم ایران را به درد آورد.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به مطالبه نمایندگان مردم لرستان مبنی بر توجه به زنان بدسرپرست و سرپرست خانوار از معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی خود خواست مشکلات این زنان را مورد بررسی قرار دهد و گفت: دولت برای یک و نیم میلیون نفر از روستاییان با اولویت زنان خودسرپرست شرایطی را فراهم کرده است که از پوشش بیمه برخوردار شوند.

جهانگیری با اشاره به همدلی میان نمایندگان مردم و مسئوولین اجرایی استان لرستان تصریح کرد: هماهنگی و وحدت، رمز اصلی پیشرفت کارها در استان لرستان است که باید قدر این ظرفیت را بدانیم و از آن مراقبت کنیم.

در این جلسه نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد نیز با اشاره به اینکه در این استان صدای وحدت، یکدلی و هماهنگی وجود دارد گفت: توسعه اقتصادی و ارتقاء فرهنگی باید همزمان انجام شود که لازم است دولت به مباحث فرهنگی و تخصیص بودجه برای این حوزه در استان توجه ویژه کند.

استاندار لرستان نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت استان در بخش‌های مختلف ارائه و پیشنهاداتی را در جهت توسعه و پیشرفت استان مطرح کرد.

در این نشست همچنین نمایندگان مردم استان لرستان در مجلس شورای اسلامی تخصیص منابع آب را از مهمترین مطالبات استان مطرح و گزارشی از مهم ترین مشکلات استان ارائه کردند. اجرای پروژه راه آهن در لرستان، تأمین آب شرب، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و احداث سد از مهمترین مطالبات و دغدغه‌های مطرح شده از سوی نمایندگان لرستان در مجلس شورای اسلامی بود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.