علما در مورد سندیت داروی امام کاظم نظر بدهند
مدیر کل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه گفته می‌شود داروی امام کاظم برگرفته از روایات است، عنوان کرد: باید علمای علم رجال و علم حدیث در مورد این موضوع نظر بدهند.

نفیسه حسینی یکتا، امروز در حاشیه مراسم افتتاح سلامتکده طب ایرانی ویژه درمان کرونا در مشهد و در جمع خبرنگاران درخصوص استفاده از طب ایرانی در درمان کرونا بیان کرد: حتما می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم کما اینکه کشورهای دیگری که مکاتب غنی طب سنتی داشتند برای کمک در کنترل همه‌گیری کرونا از این ظرفیت استفاده کردند.

وی ادامه داد: توصیه‌های طب سنتی حتما می‌تواند به کمک درمان کرونا بیاید و در پیشگیری بیماری کمک‌کننده باشد ولی یکسری ادعاهایی درخصوص اینکه فلان دارو و ترکیب به تنهایی می‌تواند درمان‌کننده کرونا باشد و بی‌نیاز از هرگونه پروتکل‌های کشوری و داروهای شیمیایی، درست نیست. ما این دو مکتب را کنار هم می‌بینیم. استفاده از ظرفیت هر دو مکتب در کنار هم می‌تواند به ارتقاء سطح سلامت و بهبود علائم بیماران کمک کند. ما این دو مکتب را کنار هم می‌بینیم.

مدیر کل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص داروهای طب ایرانی در درمان کرونا عنوان کرد: براساس اماری که داریم بالغ بر ۹۰ طرح تحقیقاتی در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی در سامانه کارآزمایی بالینی ایران در حوزه کرونا ثبت شده است. حدود ۴۵ مورد به اتمام رسیده و نتایج آنها نیز به وزارت بهداشت اعلام شده است. برخی از آنها از کمیته‌های سازمان غذاودارو به عنوان داروی کمک به درمان کرونا مجوز گرفتند و استفاده می‌شوند.برخی درحال بررسی هستند.

وی درمورد داروی امام کاظم تصریح کرد: بحث‌های مختلفی در مورد داروهایی که می‌تواند به درمان کرونا کمک کند، داریم. یکی از آنها ترکیبی گیاهی است که نام مقدس یک معصوم هم روی آن گذاشته شده، هر فرضیه و ادعایی که داریم باید از بوته آزمایش رد شود.

مدیر کل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه داروی امام کاظم دو وجه دارد، افزود: یک وجه آن داروی گیاهی است که در مورد اثرات آن چه در پیشگیری و چه در درمان صحبت می‌شود و باید مورد بررسی قرار بگیرد. در برخی دانشگاه‌ها در این زمینه کارهایی در حال انجام است، اما تاثیرات دارو به صورت یک طرح تحقیقاتی بیرون نیامده است. آنچه می‌تواند مستند شود و به عنوان تجربه آزموده از آن نام برده شود این است که مسیر کارآزمایی بالینی خود را طی کند.

حسینی یکتا عنوان کرد: از طرفی به دلیل اینکه نام امام معصوم روی این داروست و گفته می‌شود برگرفته از روایات است، وجهه دیگر این دارو به علمای این حوزه و بررسی سندیت، دلالت و قطعیت روایتی که براساس آنها این نام روی این ترکیب گذاشته شده، برمی‌گردد. باید علمای علم رجال و علم حدیث در مورد این موضوع نظر بدهند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.