کرونا، نشاط اجتماعی را کاهش داده است
سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: همه‌گیری کرونا، کاهش تعاملات اجتماعی شهروندان و ماندن در خانه، نشاط اجتماعی را در جامعه کاهش داده و خانواده‌ها را برای یافتن الگوهای صحیحی از گذراندن اوقات فراغت در این دوران دچار سردرگمی کرده است.

زهرا امینی در «نشست هم اندیشی با موضوع شاخص ها و راهکارهای افزایش نشاط اجتماعی در جامعه ایرانی اسلامی» در مرکز بهداشت استان اصفهان، اظهار کرد: پویایی و جنب و جوش اعضای یک جامعه، شکوفایی استعدادهای افراد و ایجاد ظرفیت های جدید در کشور، احساس رضایت از زندگی و افزایش مشارکت ‌های مردمی از جمله شاخص هایی است که با میزان نشاط اجتماعی موجود در جامعه، رابطه ای تنگاتنگ دارد و بدون تامین نشاط و شادابی، دستیابی به پیشرفت و توسعه امری دشوار به نظر می رسد.

متخصص پزشکی اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه نشاط اجتماعی نوعی احساس درونی است که بهجت، سرور و رضایت از خود و زندگی را در فرد تقویت می کند، تصریح کرد: اقداماتی نظیر افزایش رفاه و عدالت اجتماعی، تقویت ارزش های دینی در جامعه، رفع تبعیض و محرومیت های اجتماعی همچون حاشیه نشینی و فقر اقتصادی و ایجاد امکان شکوفایی و پیشرفت برای اقشار مختلف جامعه از عواملی است که نشاط اجتماعی را به شدت افزایش می دهد.

سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان با اشاره به پژوهشی که در سال ۹۵ با عنوان «نقش و جایگاه ایران در آسیای غربی و جنوب غربی» انجام شد، یادآور شد: در این پژوهش، کشور ما در شاخص رفاه جهانی (لگاتوم) از میان ۱۴۲ کشور مورد بررسی، جایگاه ۱۰۷ را به خود اختصاص داده که این امر، ضرورت برنامه ریزی هرچه بیشتر برای افزایش رفاه اجتماعی به منظور توسعه نشاط اجتماعی را به وضوح بیان می کند.

امید به آینده، از عوامل موثر بر سلامت و نشاط اجتماعی

به گزارش ایسنا، امینی، امید به آینده را یکی از عوامل موثر بر سلامت و نشاط اجتماعی جامعه برشمرد و افزود: توسعه خدمات درمانی و پیشگیرانه با هدف تامین سلامت جسمی، روانی و اجتماعی برای اقشار مختلف، کاهش تورم و ثبات اقتصادی و ایجاد امنیت شغلی و معیشتی برای خانوارها، ایجاد امکانات تفریحی و رفاهی ارزان قیمت در نقاط مختلف و پاکیزگی، زیبایی و آراستگی شهرها از دیگر عواملی است که نشاط اجتماعی را تقویت می کند.

این پزشک متخصص، شکل گیری زندگی مدرن و تبعات آن، نظیر دور شدن از طبیعت و آرامش موجود در آن، زندگی در محیط بسته آپارتمان و دوری از فضای سبز، تنش های اجتماعی همچون ماندن طولانی مدت در ترافیک یا دست و پنجه نرم کردن با آلودگی هوا، آلودگی صوتی و دیگر آلاینده های زیست محیطی را از عواملی دانست که نشاط و سرخوشی را در انسان امروزی به شدت کاهش داده است.

وی به برخی عوامل فردی موثر در نشاط و شادابی اشاره و تصریح کرد: پایبندی به اصول مذهبی و مناسک دینی، ارتباط مستمر با خویشاوندان و تقویت روابط دوستانه، بهره بردن از هنرهایی نظیر موسیقی و ادبیات و التزام به رنگ های شاد و جذاب در فضای داخلی خانه یا پوشش فردی، می تواند احساس نشاط و شادابی را در فرد افزایش دهد.

امینی، همه گیری کرونا، کاهش تعاملات جمعی و رفت و آمدهای خویشاوندی و بروز استرس ابتلا به بیماری کووید۱۹ را از عواملی دانست که نشاط اجتماعی را در جامعه کاهش داده و تصریح کرد: رسانه‌ ها در این شرایط، نقش مهمی برعهده دارند و می توانند با مخابره پیام های امیدبخش و آرامش دهنده، میزان هراس، اضطراب و نگرانی را در جامعه کاهش داده و شکیبایی، امیدواری و تاب ‌آوری مردم را تقویت کنند.

برای اوقات فراغت خانواده ها چاره ای اندیشیده شود

وی ادامه داد: اگر به شهروندان راهکارهایی برای پرهیز از ترددهای غیرضروری و ماندن بیشتر در خانه ارائه می کنیم، لازم است برای بحران اوقات فراغت خانوارها نیز چاره ای اندیشیده و با تولید برنامه های مفرح، مهیج و آموزنده و همچنین ارائه پیشنهادهای کاربردی نظیر معرفی بازی ها و سرگرمی های خانوادگی، تسهیل دسترسی آسان و ارزان قیمت خانوارها به تولیدات فرهنگی و سرگرم کننده نظیر فیلم ها، سریال های خانوادگی و ... راه حلی برای گذراندن صحیح اوقات فراغت، پیش روی آنها قرار دهیم.

سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان اصفهان، قرار گرفتن مستمر فرد در مقابل بمباران های خبری را یکی از عوامل موثر در ایجاد افسردگی روانی عنوان و خاطرنشان کرد: رسانه ‌ها در شرایط بحرانی یکی از گروه ‌های مرجع و تعیین کننده به شمار می روند، از این رو لازم است در حین واقع نگری و ارائه صحیح و دقیق دستورالعمل های بهداشتی، انعکاس اخبار امیدبخش و روحیه دهنده را در دستور کار خود قرار دهند.

امینی، تشکیل جلسات فکری و ایده پردازی های خلاقانه برای پر کردن اوقات فراغت را یکی از ضرورت های مهم رسانه ها برشمرد و اظهار کرد: شبکه های تلویزیونی در شرایط موجود می توانند آموزش برنامه های مهارت آموزی، دعوت از افراد موفق برای معرفی توانمندی های خود، برگزاری مسابقات خلاق فکری و ورزشی، تولید برنامه های مفرح هنری، گردشگری مجازی و تماشای جاذبه های متنوع شهرها، نمایش جاذبه های حیات وحش و ... را در صدر اقدامات خود قرار دهند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، دسترسی آسان به خدمات مشاوره ای برای اعضای مختلف خانواده را یکی از نیازهای اساسی در ایام شیوع کرونا برشمرد و خاطرنشان کرد: ماندن طولانی مدت در خانه، برخی مشاجرات زوجین و اختلافات میان والدین و فرزندان را افزایش داده است، از این رو برنامه های روانشناختی و خدمات رایگان یا ارزان قیمت مشاوره ای باید در شبکه های تلویزیونی و رادیویی، فضای مجازی و رسانه های اجتماعی توسعه یابد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.