کاهش ۱۱ درصدی فوتی‌های کرونایی در زنجان
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: در هفته‌های اخیر نسبت به زمان پیک کرونا، فوت ناشی از بیماری کرونا در استان ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

پرویز قزلباش ظهر امروز (۲۷ دی‌ماه) در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا که در محل استانداری زنجان و با حضور معاون‌کل وزیر بهداشت برگزار شد، با اشاره به روند نزولی بیماری کرونا در کشور از جمله استان زنجان، اظهار کرد: بستری هفتگی بیماران مبتلا به کرونا طی هفته اخیر قریب به ۵.۵ برابر و بستری‌های امروز حدود ۴.۲ درصد نسبت به پیک بیماری کاهش پیدا کرده و خوشبختانه تعداد موارد فوتی در این بازه زمانی نیز نسبت به پیک ۱۱ برابر کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه توجه به آزمایش‌های سرپایی به صورت ویژه در استان زنجان پیگیری شده است، افزود: در این استان نیز اصل بر پیدا کردن کیس‌های بیماری، انجام تست‌های وسیع، توجه به حوزه سرپایی، جداسازی بیماران مبتلا به کرونا و در نهایت قطع زنجیره انتقال کرونا است که در اوایل شیوع کرونا، استان زنجان با انجام تست‌های سرپایی پایلوت کشوری شد و همچنان روند انجام تست‌های سرپایی رو به افزایش است.

این مسئول با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۲۱ هزار نمونه کرونا از زنجانی‌ها گرفته شده است، تصریح کرد: روند نمونه‌گیری در استان با اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی، روند خوبی پیدا کرده و در راستای مناسبی قرار گرفته ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان با بیان اینکه مجموع موارد مثبت شناسایی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۴۳ هزار و ۱۷۴ نفر و در ماه‌های گذشته تا به امروز ۱۸ هزار ۷۳۲ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند، ادامه داد: از ابتدای آذرماه تاکنون بیش از ۳۷ هزار و ۳۷۵ نمونه از زنجانی‌ها گرفته شده است، گفتنی است با اضافه شدن تست‌های سریع، امکان بیماریابی افزایش پیدا کرده و تاکنون بیش از ۱۲ هزار تست سریع در استان انجام شده است.

قزلباش با بیان اینکه از ابتدای آذرماه تاکنون روند مثبت شدن در میزان تست‌های گرفته شده در استان از ۳۰ درصد به ۱۰.۴ درصد رسیده است، اظهار کرد: با پیگیری‌ها و حمایت‌های صورت گرفته، نسبت به پیگیری از ۳.۲ درصد به ۷.۹ نفر (۸ نفر) رسیده‌ایم، طبیعی است در روند نزولی بیماری کرونا تعداد مثبت‌های کلی کاهش پیدا می‌کند، علی‌رغم اینکه میزان تست‌های انجام شده افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به طرح شهید قاسم سلمیانی و با بیان اینکه برای پیشگیری از پیک بیماری طبیعتاً باید به سمتی پیش برویم که سیستم مراقبتی با شدت کار کند و با توجه به کمبودهای موجود به استانداردها برسد، افزود: خوشبختانه اکنون استان زنجان در ریلی قرار گرفته که می‌تواند این مهم را انجام دهد و دوباره به عنوان تجربه و الگو برای کشور باشد.

این مسئول در رابطه با فرآیند رهگیری در تیم مراقبتی، تصریح کرد: حلقه اول؛ رهگیری اعضای خانواده که زیر یک سقف زندگی می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌گیرد که بررسی وجود علائم، بررسی وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ارائه آموزش‌های لازم، انجام تست PCR/ RAPID TEST، ثبت اطلاعات و غیره از جمله اقدامات صورت گرفته در حقله اول است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان با بیان اینکه در حلقه دوم؛ افراد در تماس نزدیک با فرد مثبت در محیط کار و حلقه سوم؛ افرادی که در یک هفته گذشته در مناسبات اجتماعی با فرد مبتلا در تماس بودند، است، یادآور شد: در استان زنجان توجه ویژه‌ای به بخش درمان سرپایی برای کاهش تعداد افراد بستری در بیمارستان‌ها شده، به طوری که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کپسول برای بیماران نیازمند اکسیژن‌تراپی در منزل تامین شده است.

قزلباش با اشاره به راه‌اندازی اولین کلینیک سوگ در کشور برای ارائه انواع خدمات روانی و غیره به افراد سوگوار، خاطرنشان کرد: ۱۳۰۰ تخت در نقاهت‌گاه‌های استان فعال بوده و تاکنون علی‌رغم استقبال نکردن مردم، بیش از ۱۰۰۰ بیمار در این مکان‌ها مراقبت شدند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.