صله‌رحم این روزها رحم نمی‌کند
بر اساس بررسی‌ها، نزدیک به ۵۱ درصد موارد ابتلا به کووید - ۱۹ از طریق دورهمی‌های خانوادگی اتفاق افتاده و این موضوع در بستری شدن اعضای خانواده در بیمارستان‌ها قابل مشاهده و بررسی است.

از قدیم‌الایام شب‌نشینی‌های خانوادگی در فرهنگ ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار بوده است. جمع شدن در خانه بزرگ‌ترهای فامیل، برپایی بازی‌های دسته‌جمعی و گپ و گفت‌ها، از بهترین خاطراتی است که شب‌های بلند و سرد زمستان و پاییز برای ما رقم می‌زند.

شب‌نشینی،‌ سنتی است که زیر سایه حضور پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ شکل گرفته و با بازی‌های کودکانه، قایم موشک‌بازی، یه قل دو قل، گل یا پوچ، اسم ‌و فامیل و حتی مچ‌اندازی بزرگ‌ترها همراه است، اما این روزها به علت ترس از ویروسی کوچک ولی منحوس، حتی دیدن پدر و مادر برای فرزندان و پدربزرگ و مادربزرگ برای نوه‌ها کم‌کم در حال تبدیل شدن به یک آرزوی رنگ باخته است.

آرزوهای رنگ‌ باخته در سایه کرونا

با حاکمیت کرونا بر جهان و کشورمان این روزها دیگر صدای بازی نوه‌ها، پچ‌پچ عروس‌ها، کل‌کل برادرها، غرغر خواهرها و بوی قورمه‌سبزی مست کننده مادربزرگ‌ها، دیگر از کوچه‌های شهرمان برنمی‌خیزد که دلیل آن هم جولان کرونا در تجمعات به اذعان اکثر کارشناسان بهداشتی است، زیرا نوه‌ها و فرزندان می‌توانند یک ناقل خاموش کوچک بوده و با حضور در خانه پدر و مادر، عزیزترین کس خود را راهی قتل‌گاه کرونا کنند.

با چنین دغدغهای به سراغ یک خانواده زنجانی که از قدیم‌الایام به رسمی پنج‌شنبه‌ها گرد هم می‌آیند می‌روم؛ خانواده‌ای پرجمعیت با چهار دختر و سه پسر که همگی آن‌ها از آب و گل در آمده‌اند.

فاطمه، دختر بزرگ خانواده در مورد این سنت در خانواده خود، می‌گوید: ۲۰ سال است که ازدواج کرده‌ام و طی این دو دهه، همه پنج‌شنبه‌ها را مهمان سفره مادرش بوده و این سنتی است که چندین سال است در خانواده ما تداوم دارد.

وی که پدر خود را چندین سال پیش از دست داده و مادر، تنها پناه زندگی او و خواهر و برادرانش است، می‌افزاید: پنج‌شنبه‌ها برای ما همواره رنگ و بوی دیگری دارد و به جرأت می‌توانم بگویم بهترین خاطرات دوران کودکی فرزندان‌مان در این روزها رقم می‌خورد.

این شهروند زنجانی با بیان اینکه تا قبل از اینکه مادرم توسط خواهرم آلوده به کرونا شود، به توصیه‌ها در زمینه ضرورت پرهیز از تجمعات خانوادگی بی‌اعتنا بودیم، ادامه می‌دهد: خواهرم چند روز بود که احساس بی‌حالی می‌کرد، چون سایر علائم کرونا را نداشت حتی فکرش را هم نمی‌کردیم که کرونا داشته باشد و متاسفانه پس از تست مثبت خواهرم که در قرنطینه خانگی به سر می‌برد، تست همه ما و از جمله مادرم نیز مثبت اعلام شد و از آنجایی که مادرم سالمند است، این بیماری در او اوج گرفته و کارش به بیمارستان کشید.

وی با اشاره به اینکه شدت بیماری در مادرم به حدی بود که ۵۱ روز در بیمارستان بستری شد، ادامه می‌دهد: این ایام برای ما به بدترین شکل ممکن سپری شد ولی در همین روزها بود که به اهمیت پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی و بی‌اعتنایی به توصیه‌های بهداشتی کارشناسان پی بردیم.

این شهروند زنجانی با بیان اینکه بیش از سه ماه از این اتفاقات تلخ می‌گذرد، اضافه می‌کند: هیچ یک از ما به خاطر سلامت مادرمان دیگر حتی جرات رفتن به منزلش را نداریم که همین امر سبب تنهایی و دلتنگی فرزندان و افسردگی مادرمان شده و تنها امیدمان این است که این ویروس هر چه سریع‌تر ریشه‌کن شود.

جوانان مسبب اصلی شیوع کرونا

جوانان از مسببان اصلی ابتلای والدین خود به کرونا هستند که در همین رابطه یک متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: جوانان زنجانی به دلیل رعایت نکردن بهداشت فردی و تنفسی، فاصله اجتماعی و ایزوله نکردن خود، سبب ابتلای والدین و پدربزرگ و مادربزرگ‌های خود می‌شوند.

امیرحسین مقتدرمژدهی، با اشاره به اینکه اکنون شاهد ابتلای خانوادگی به بیماری کرونا در استان زنجان هستیم، اظهار می‌کند: جوانان مقصران اصلی ابتلای خانوادگی به بیماری کرونا در زنجان هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز در همین رابطه با یادآوری اینکه کرونا در زنجان شکل خانوادگی به خود گرفته است، اضافه می‌کند: امروز کرونا در خانواده‌ها حالت چرخشی دارد، لذا مهم‌ترین توصیه ما به خانواده‌ها به ویژه جوانان، پرهیز از حضور در دورهمی‌های خانوادگی است.

محمدرضا صائینی ادامه می‌دهد: سرعت انتقال بیماری کرونا بسیار زیاد شده است و بستریشدگان در مراکز درمانی استان به صورت خانوادگی مبتلا شده‌اند.

بیش از یک هفته از اجرای محدودیت‌های کرونایی می‌گذرد که بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، یکی از اهداف اجرای محدودیت‌های تردد از ساعت ۲۱ در راستای جلوگیری از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی انجام است، زیرا بر اساس بررسی‌ها، نزدیک به ۵۱ درصد موارد ابتلا به کووید - ۱۹ از طریق دورهمی‌های خانوادگی اتفاق افتاده و این موضوع در بستری اعضای خانواده در بیمارستان‌ها قابل مشاهده و بررسی است.

عده‌ای از خانواده‌ها نسبت به پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی علی‌رغم همه هشدارها سبب شده که بنا به گفته استاندار زنجان، این استان سومین استان در مرگ و میر سالمندان با بیماری کرونا باشد.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، ۴۷۵۱ سالمند زنجانی به بیماری کرونا مبتلا شده که متاسفانه ۷۳۸ سالمند، جان خود را از دست داده‌اند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.