سن و جنس دو فاکتور مهم در ابتلا به کرونا است
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: طبق ارزیابی‌ها در سال گذشته، بیماری‌های قلبی و عروقی شایعترین علت مرگ و میر مردان در استان شناخته شد.

ابراهیم قادری بدر گفت و گو با ایسنا با اشاره به اهمیت سلامت مردان، اظهار کرد: این مقوله در ۲ دهه اخیر به عنوان بحران خاموش سلامت مورد توجه بین المللی گرفته است.

وی با بیان اینکه هفته ملی سلامت مردان ایران هر سال در اولین هفته اسفند ماه برگزار می‌شود، افزود: در سال جاری با توجه به شیوع کووید ۱۹ در دنیا و شدت ابتلا و مرگ و میر بیشتر مردان نسبت به زنان هفته ملی سلامت مردان ایران با شعار "همه گیری کرونا، توجه بیشتر به سلامت مردان" برگزار می شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: هفته مذکور در شرایط همه گیری کووید ۱۹ فرصت مناسبی است برای توجه بیشتر به سلامتی مردان به‌وسیله اطلاع رسانی و تلاش برای افزایش آگاهی مردان به موضوع سلامتی و تشویق مردان به مشارکت درتوسعه برنامه‌های بهداشتی پایه، ترغیب آنان به رعایت شیوه زندگی سالم و انجام مراقبت‌های به موقع در بیماری‌های زمینه ای است.

به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گرچه همه افراد جامعه از کوچک تا بزرگ، زن و مرد در معرض خطر کرونا ویروس هستند، اما سن و جنس به عنوان دوفاکتور مهم در ابتلا یا شدت علایم تاثیر گذارند.

قادری تصریح کرد: ابتلا و سن افرادی که علائم شدیدتری پیدا می کنند یا ابتلا به کرونا در آنها منجر به مرگ می شود، در سال‌های پایانی میانسالی و دوره سالمندی بیشتر است.

وی ادامه داد: تاکنون موارد آلودگی، شدت ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در مردان بیشتر از زنان بوده و این افراد نیازمند مراقبت و توجه بیشتر هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: علاوه بر مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹، به طور کلی مردان در همه گروه‌های سنی، مرگ و میر بالاتر و طول عمر کوتاهتری نسبت به زنان به دلایل مشابه دارند و مشکلات، مواجهات و عوامل خطر اختصاصی متعددی نیز، سلامت آنان را تهدید می کند.

قادری بیان کرد: رفتارهای پرخطر بیشتر، مواجهات خطرناک شغلی، خشونت، سوانح و حوادث ترافیکی و شغلی کشنده، شیوع و بروز بیشتر بیماری‌های مزمن کشنده مانند سکته قلبی و مغزی در مردان از مهمترین دلایل مرگ و میر بالاتر و عمر کوتاهتر آنان است که این امر را به یک بحران مهم سلامتی در همه دنیا تبدیل کرده است.

قادری نقش عوامل بیولوژیکی، فاکتورهای ژنتیکی، هورمونی و تأثیر برخی آنزیم‌ها، برخی عوامل اجتماعی، مسئولیت های شغلی و اقتصادی را در سلامت مردان تعیین کننده دانست و اذعان کرد: این فاکتورها در ابتلا و شدت بیشتر عوارض کووید ۱۹ در مردان نقش تاثیرگذاری دارند.

وی اضافه کرد: باورهای غلط فرهنگی مبنی بر برتر بودن و قوی تر بودن مردان نسبت به زنان و در نتیجه مغفول ماندن تمرکز بر سلامت موجب شده که مردان کمتر به سلامت خود اهمیت دهند و در مقایسه با زنان کمتر اصول بهداشتی تعریف شده مانند شستشوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک و دستکش را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سال گذشته سه علت اصلی مرگ ومیرها در استان را بیماری‌های قلبی عروقی با ۴۳ درصد، سرطان و تومورها ۱۶ درصد و سوانح و حوادث با ۱۱ درصد گزارش شده است که از این تعداد بیشترین میزان مرگ و میر مربوط به مردان به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است.

این مقام مسئول در ادامه، سرطان‌های شایع مردان در استان را سرطان معده، پوست، مثانه، ریه و کولورکتال عنوان کرد.

وی با بیان اینکه وجود بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت، عروق مغز در مردان بیش از زنان است، یادآور شد: رفتارهای ناسالم مردان مانند تغذیه ناسالم، بی تحرکی و مصرف دخانیات در میان مردان شایع‌تر است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.