اولین قراردادهای صنعتی سازی واکسن کووید-۱۹ و پرندگان منعقد شد/تولید ۳۶ ماده اولیه دارویی
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ۳۶ ماده اولیه دارویی در دستور کار این ستاد قرار دارد، گفت: به منظور تعیین تکلیف واکسن‌های تولید شده در کشور امروز قرارداد صنعتی سازی واکسن کووید-۱۹ و واکسن پرندگان که در این مراسم رونمایی می‌شود، منعقد خواهد شد

به گزارش ایسنا دکتر مصطفی قانعی امروز در مراسم رونمایی از فرآورده‌ها و دانش فنی محصولات زیست فناوری با اشاره به برنامه معاونت علمی برای راه اندازی شتابدهنده‌ها، افزود: با اجرای این برنامه امروز شاهدیم که شتابدهنده‌ای که در دی ماه سال ۱۳۹۷ تاسیس شد و در دی ماه سال ۹۸ فعالیت آن توسعه یافت، پس از گذشت یک سال شاهدیم که ۴ محصول خود را به بازار عرضه کرده که ۴ میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته است.

وی ادامه داد: این در حالی است که زیر ساختی که تهیه شده یک زیر ساخت کارخانه نبوده است، بلکه فعالیت تعدادی از دانشجویان و فارغ التحصیلانی بودند که این شتابدهنده‌ها را راه اندازی کردند.

قانعی با تاکید بر اینکه در سال آینده نیز ۴ داروی دیگر در دستور کار تولید این شتابدهنده قرار خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: راه اندازی این شتابدهنده در راستای تامین ماده اولیه دارویی بوده است که از حدود ۳۰۰ میلیون دلاری که از کشور برای واردات مواد اولیه دارویی خارج می‌شود، جلوگیری شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اضافه کرد: مهمترین اقدام صرفه جویی در این زمینه این است که در جریان تحریم زمانی که در انتقال پول دچار مشکل می‌شویم، مهمترین موضوع ارزبری نیست، بلکه لازم است تا امنیت کشور تامین شود و این موردی بود که صنعت داروسازی به دنبال آن نرفته بود؛ چرا که صنعت بیشتر تمایل داشت که ماده اولیه را از کشورهایی چون هند و چین وارد کند و در کشور"فینیش پروداکت" (محصول نهایی) بزنند؛ چرا که توجیه داروهای شیمیایی "محصول نهایی" در واردات آن است.

وی افزود: ولی پایه گذاری این شتابدهنده باعث شد که ما در قرار دیگری تولید ۳۶ ماده اولیه دارویی دیگر را در دستور کار قرار دهیم و جلسات این برنامه در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در حال برگزاری است.

به گفته این مقام مسول، ۴ مورد از ۳۶ ماده اولیه دارویی مورد تایید نهایی شده است.

قانعی، همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی را از دیگر اقدامات ستاد توسعه زیست فناوری نام برد و یادآور شد: در این همکاری قصد داریم با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی سرمایه گذاری بر روی این ۳۶ ماده اولیه دارویی صورت گیرد، ضمن آنکه یکی از شتابدهنده‌ها تولید ۳ ماده از ۳۶ ماده اولیه دارویی را قبول کرده است.

وی تاکید کرد: با اجرای این برنامه‌ها این مدل تولید مواد اولیه دارویی در کشور شکل گرفت و بالاخره تکلیف تولید این مواد در کشور روشن شد.

قانعی با اشاره به دستاوردهای یکی دیگر از شتابدهنده‌های حوزه زیست فناوری و تولید دارو، گفت: عملیات اجرایی این شتابدهنده در اول مرداد ۱۳۹۸ آغاز شد و شاهدیم که در مدت یکسالی که از فعالیت آن گذشته است، علاوه بر آنکه زمینه اشتغال بسیار خوبی را برای فارغ التحصلان فراهم کرده است، تولید مواد و داروهای زیستی را در دستور کار قرار داده و از این طریق مسیر جدیدی را در حوزه داروهای زیستی باز کرده است.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: یکی از دستاوردهای این شتابدهنده تولید داروهای ضد میکروبی هستند که از جنس آنتی بیوتیک نیستند و با توجه به مقاومت آنتی بیوتیکی که پیش آمده است، این داروها کاملا به روز و جدید هستند که قابلیت صادراتی نیز دارند.

قانعی، اضافه کرد: این شتابدهنده همچنین در این مراسم ضمن رونمایی از دستاوردهای دانش بنیان خود، قرارداد صنعتی شدن واکسن کووید-۱۹ را نیز منعقد خواهد کرد که این امر فرصت مناسبی است که پس از تولید دانش فنی، آن را به واحد صنعتی واگذار کرده که در اسکیل بزرگ، صنعتی سازی شوند.

قانعی تاکید کرد: بر این اساس دو تا از واکسن‌هایی که با حمایت معاونت علمی تولید شده است، تکلیف صنعتی سازی آن روشن شده است و صنعت در پشت این دو نوع واکسن است و امید قطعی داریم که این دو واکسن وارد بازار شوند.

وی اضافه کرد: یکی از سوالات اساسی که همواره از ما پرسیده می‌شود، در زمینه تکلیف دانش فنی واکسن‌های تولید شده در کشور است که ما امروز برای واکسن‌های تولیدی این دو شتابدهنده قرارداد صنعتی منعقد خواهیم کرد.

قانعی با بیان اینکه تولید واکسن کووید-۱۹ در کمترین زمان یعنی کمتر از یک سال صورت گرفت، گفت: در این زمینه همت بسیار بالایی در بخش تولید دانش فنی وجود دارد و ما شتابدهنده‌های فعال دیگری در این حوزه داریم و امروز به صورت نمادین دستاوردهای شتابدهنده‌ای که یک سال از فعالیت آن گذشته، عرضه شده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.