چگونه با رعایت پروتکل های بهداشتی استرس کرونا را دور کنیم؟
یک روانپزشک، با بیان اینکه رفتار عاقلانه و آگاهانه در مقابل کرونا موجب می شود به این بیماری مبتلا نشویم، گفت: در شرایط فعلی، فکر کردن به اینکه کرونا نمی گیریم، از دست ما خارج است و اضطراب و استرس ایجاد می کند، اما فکر کردن به رعایت پروتکل های بهداشتی کاملا دست ماست و استرس را دور می کند.

دکتر فرحناز نوبخت راد در گفت وگو با ایسنا، اضطراب را یک اختلال روانی شایع هم در سنین کودکی و نوجوانی و هم در سنین بزرگسالی دانست و اظهار کرد: در این حالت فرد دچار استرس و تشویش و دلهره مفرط می شود؛ به طوری که در فرایندهای مختلف زندگی نمی تواند خودش را کنترل کند و اُفت عملکرد دارد.

وی با بیان اینکه اختلال اضطراب دارای علائم بالینی همچون تهوع، سردرد، درد معده، روده تحریک پذیر و... است، افزود: افزایش ضربان قلب، اختلال در تنفس، لرز و رعشه از دیگر مشکلات جسمانی فرد مضطرب است.

این متخصص اعصاب و روان، افکار و نگرش های افراد را موجب ایجاد اختلال اضطراب دانست و تصریح کرد: فردی که دچار اضطراب می شود در کنار علائم جسمی، با یکسری افکار و نگرش ها در خلقیات و روحیات و رفتارش مواجه است.

نوبخت راد، با بیان اینکه از هر چهار نفر یک نفر به اختلال اضطرابی مبتلاست، عنوان کرد: چنین افرادی همواره دچار نگرانی مفرط هستند و از طرد شدن، اشتباه کردن، نا تمام گذاشتن کارها و... می ترسند، حساس و زودرنج هستند و کابوس های شبانه دارند و گاها این اضطراب و نگرانی خودشان را با عصبانیت بروز می دهند.

وی پرخاشگری را از دیگر نشانه های اختلال اضطراب دانست و بیان کرد: افراد مضطرب به ویژه کودکان در فرایندها و فعالیت های گروهی شرکت نمی کنند و دیگران آنان را افراد ساکت و مودب می دانند، در حالی که این روحیه نشات گرفته از مشکلات اضطرابی است و چنین افرادی از انجام کارها هراس دارند.

این روانپزشک، با بیان اینکه شرایط شیوع ویروس کرونا موجب تشدید علائم و نشانه های اختلال اضطرابی در افراد شده است، خاطرنشان کرد: افراد مضطرب همواره احساس می کنند به کرونا مبتلا شده اند و افکار منفی درباره عاقبت بیماری خود دارند و بدترین نتیجه را می بینند لذا همین افکار موجب می شود عملکرد مثبتی در سطح خانواده و جامعه نشان ندهند.

وی اضطراب جدایی(به ویژه در کودکان)، اضطراب گنگی انتخابی، اضطراب منتشر، هراس(پانیک)، گذرهراسی و... را از جمله اختلالات اضطرابی دانست و یادآور شد: وسواس جبری افکار و اعمال تکرارشونده ای هستند که به ویژه در این روزهای همه گیری به صورت شست وشوی مکرر دست ها، چک کردن مداوم اخبار مربوط به کرونا، انجام آزمایشات مختلف کرونایی و... بروز می کند.

نوبخت راد، از افراد مضطرب دارای وسواس خواست به اخبار درست از منابع موثق تکیه کنند و گفت: باید یاد بگیریم به مسائلی که قابلیت کنترل دارند، بیاندیشیم، زیرا اگر به افکاری بپردازیم که قابل کنترل نیستند، دچار استرس می شویم. در شرایط فعلی، فکر کردن به اینکه کرونا نمی گیریم، از دست ما خارج است و اضطراب و استرس ایجاد می کند، اما فکر کردن به رعایت پروتکل های بهداشتی کاملا دست ماست و استرس را دور می کند.

وی اضافه کرد: در پروتکل های بهداشتی آمده که دست ها ۲۰ ثانیه شست وشو شود؛ نه بیشتر و دست های آلوده را نباید به صورت و دهان و بینی و چشم بزنیم لذا باید همین اندازه را رعایت کنیم تا دچار وسواس نشویم.

این متخصص اعصاب و روان، شست وشو را شایع ترین وسواس دانست و اضافه کرد: این نوع وسواس در برخی از افراد از گذشته وجود داشته و در حال طی مراحل درمان هستند، اما بروز کرونا موجب تشدید علائم وسواس آنان شده است لذا افراد وسواسی روند درمان خود را پیش ببرند و براساس پروتکل های بهداشتی عمل کنند.

وی همچنین از افراد مضطرب خواست در پایان روز فهرستی از افکار منفی خود تهیه و روزانه آن را مرور کنند و یادآور شد: افراد باید یک سنجش از میزان اثرگذاری افکار منفی بر روحیه و خلقیات خود داشته باشند و تفکرات مثبت را در فهرست مذکور بگنجانند.

نوبخت راد، به نقش والدین در ایجاد افکار منفی برای فرزندان اشاره کرد و ادامه داد: اگر والدین اضطراب و استرس و افسردگی داشته باشند، افکار منفی در فرزندان هم خودش را نشان می دهد لذا والدین براساس رده سنی فرزندان اطلاعات کافی، مناسب و درست درباره کرونا در اختیارشان قرار دهند.

این روانپزشک اظهار کرد: اگر خانواده ها در شرایط کرونایی توانایی مقابله با استرس خود را ندارند و نمی توانند اضطراب خودشان را مدیریت کنند، حتما از یک روانشناس یا روانپزشک مشورت بگیرند تا آرامششان بیشتر حفظ شود.

وی اضطراب و استرس را پیش درآمد بسیاری از بیماری های روانی دانست و تصریح کرد: رفتار عاقلانه و آگاهانه در مقابل کرونا موجب می شود که به این بیماری مبتلا نشویم لذا خانواده ها افکار خود را متوجه مسائل مثبت و لذت بخش و دوست داشتنی کنند و از فرصت پیش آمده قرنطینه برای تغذیه سالم و ورزش و ریلکسیشن و مرور افکار خوب استفاده کنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.