آسیب روانی جدی ناشی از کرونا در زنان ۳ برابر مردان
یک روانپزشک گفت: آسیب روانی جدی ناشی از کرونا در زنان ۳ برابر مردان است.

محبوبه خوزان روانپزشک با بیان اینکه سلامت روان هم از آسیب ناشی از کرونا در امان نیست و زنان به دلایل مختلف از آسیب پذیرترین گروها هستند، گفت: مطالعات اخیر نشان داد که زنان تقریبا ۳ برابر مردان دچار آسیب سلامت روان می شوند. وی با بیان اینکه آسیب روانی می تواند به شکل افسردگی،اضطراب، کاهش اشتها، آشفتگی خواب و ضعف عمومی نمود یابد، بیان کرد: نقش های متعدد زنان در زندگی و در خانواده، افزایش زمان در خانه ماندن اعضای خانواده، مراقبت از کل خانواده، یک بار اضافی برای مراقبت در زنان خانه دار ایجاد می کند.

روانپزشک دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه در خانواده های فقیر، منابع حمایتی محدود همیشه در ابتدا به صورت شدیدتری زنان را تحت تاثیر قرار می دهد، تصریح کرد: در هنگام محدود شدن منابع، زنان بیشتر احتمال دارد که شغل خود را از دست داده و دچار عدم استقلال مالی شوند. وی افزود: بارداری و زایمان یک واقعه مهم در زندگی است و علت شناخته شده ای برای افزایش مشکلات جسمی و روانی زنان بوده و فرد را دچار استرس و آشفتگی می کند و پاندمی این استرس را افزایش می دهد. خوزان تصریح کرد: هرچند گزارشات اولیه در کرونا به نفع انتقال بیماری از مادر به جنین نبوده اما افزایش احتمال بروز فرم شدید بیماری درصورت ابتلا به ویروس در خانم های باردار، زایمان زودرس، سقط واطلاعات ناکافی از ویروس می تواند استرس روانشناختی را در زنان باردار افزایش دهد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان کرد: بخش عظیمی از کارکنان سلامت در خط مقدم، زنان هستند که به دلیل ترس از انتقال بیماری به خانه بسیاری از آنان مجبور به اقامت های طولانی در محل کار به دور از خانواده و فرزندان شدند. وی افزود: زنانی که کار خود را در منزل انجام می دهند در حال حاضر با محدودیت های ایجاده شده مجبور به گذراندن زمان بیشتری در تربیت فرزندان ، وظایف خانه داری، مراقبت از کل خانواده بوده که باعث افزایش فرسودگی فیزیکی و استرس اضافه در خانه شده است.

خوزان با اشاره به اینکه به دلیل قرنطینه بودن در زمان کرونا، آمار خشونت خانگی در دنیا افزایش یافته است، گفت: بانوان یکی از قربانبان اصلی خشونت های خانگی هستند که علاوه بر افزایش آسیب های فیزیکی مثل بیماری های قلبی ، درد مزمن و مشکلات گوارشی، موجب افزایش بیماری های روان پزشکی نظیر اختلالات خلقی، اضطرابی، استرس پس از سانحه و سومصرف مواد نیز شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان کرد: بدتر شدن بحران اقتصادی، گذراندن تمام وقت با یکدیگر در فضای قرنطینه در حالی که دائما اخبار نگران کننده ارائه می شود سبب افزایش سطح استرس و به دنبال آن افزایش رفتارهای پرخاشگرانه شده و این امر از دلایل مختلف افزایش خشونت خانگی در دوران پاندمی است.

وی با اشاره به اینکه زنان ستون جامعه بوده و با استعداد ویژه خود می توانند کیفیت بخش های مختلف را به طور همزمان حفظ نمایند، گفت: باید در سطح سیاست گذاری ها برنامه ای جهت کاهش خشونت های خانگی و سایر مسائل ذکر شده برای زنان طراحی گردد.

خوزان تصریح کرد: کاهش فشار زنان شاغل (امکانات مراقبت از کودکان و کاهش تبعیض های شغلی)، تقسیم عادلانه وظایف اعضای خانواده و کاهش فشار اضافه روی زنان، حفظ ارتباطات اجتماعی، ورزش و رژیم غذایی سالم، حرف زدن در مورد احساسات می تواند در کاهش آسیب به بانوان کمک کننده باشد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.