لزوم قطع موقت فعالیت ورزشی در مبتلایان به کرونا
یک کارشناس تربیت بدنی گفت: دوران نقاهت کرونا معمولا حدود سه هفته به طول می انجامد که در این دوران چون ریه ها در حال بازسازی و ترمیم هستند، پیشنهاد می شود که فعالیت ورزشی به طور موقت قطع شود.

سولماز غزنوی در گفت و گو با ایسنا، درخصوص نقش تغذیه و رژیم ورزشکاران در مقابله با کرونا، اظهارکرد: در این دوران، ورزشکاران به ویژه ورزشکاران رشته های قدرتی، استقامتی و بدنسازان باتوجه به این که تمرینات متوالی و منظم دارند باید از ترکیبات آنتی اکسیدان در برنامه غذایی خود استفاده کنند زیرا سلول های بدنی شان به ویژه تارهای عضلانی شان در معرض آسیب هستند. ترکیبات آنتی اکسیدان که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن هستند نیز در سبزیجات وجود دارند ضمن این که ویتامین C هم باعث افزایش سیستم ایمنی بدن ورزشکاران می شود که استفاده از آن در حین تمرین پیشنهاد می شود زیرا باعث ریکاوری عضلات و جلوگیری از ضعف و در نهایت تمرین بهتر می شود.

لزوم مصرف ویتامین های C، E و B برای ورزشکاران

وی افزود: علاوه بر ویتامین C ویتامین E نیز برای ورزشکاران خیلی مهم است و مصرف این ویتامین بدن را مقابل عفونت ها مقاوم می کند و این ویتامین بیشتر در مغزهایی چون بادام زمینی و فندق موجود است. همچنین ورزشکاران در دوران کرونا باید ویتامین B بیشتری استفاده کنند و این ویتامین هم در مواد غذایی و میوه ها چون موز، سینه مرغ، ماهی، سیب زمینی پخته و نخود وجود دارد. ورزشکاران باید این موضوع را هم مدنظر داشته باشند که این ویتامین ها باید در کنار هم مصرف شوند، نه این که فقط توجه آن ها به استفاده از یک نوع ویتامین خاص باشد.

عدم حذف وعده‌های غذایی

این کارشناس تربیت بدنی با اشاره به اهمیت تغذیه ورزشی برای ورزشکاران، گفت: خیلی از ورزشکاران باتوجه به تعطیلی باشگاه در دوران کرونا، تمرین ندارند و به همین خاطر از این که دچار اضافه وزن شوند، هراس دارند و به همین دلیل خیلی از وعده های غذایی خود را حذف می کنند یا رژیم هایی را لحاظ می کنند که به بدن‌شان آسیب وارد می کند، در حالی که هیچ وعده غذایی اصلا نباید حذف شود و تنها باید حجم مواد غذایی کم شود، یعنی اگر در دورانی که فعالیت ورزشی داشته، ۱۰ قاشق برنج مصرف می کرده، در این دوران که فعالیت ندارد یا فعالیتش به حداقل رسیده است باید تعداد قاشق های برنج خود را به شش قاشق کاهش دهد.

نیاز به پروتئین کمتر در دوران کرونا در پی فعالیت کمتر

وی عنوان کرد: به دلیل تعطیلی باشگاه ها در دوران کرونا، خیلی از ورزشکاران در خانه تمرین می کنند و به تبع مدت زمان و شدت تمرین آن ها نیز کمتر می شود و طبیعتا نیاز کمتری به پروتئین ها دارند زیرا نیاز و مصرف ورزشکار به پروتئین بر حسب سن، جنس و میزان فعالیت ورزشی اش است. پس وقتی شدت ورزش کمتر شود، باید پروتئین کمتری هم به بدن برسد. البته ورزشکاران نسبت به سایر افراد به پروتئین بیشتری نیاز دارند که پروتئین را می توان از طریق مصرف سینه مرغ، سفیده تخم مرغ، شیر، حبوبات و گوشت قرمز به بدن رساند. همچنین گوشت قرمز نسبت به گوشت سفید، پروتئین بیشتری دارد اما چربی اش بیشتر است و به همین دلیل مصرف گوشت قرمز هفته ای یک بار پیشنهاد می شود.

تاثیر فعالیت ورزشی در دوران کرونا

غزنوی درباره تاثیر فعالیت ورزشی در دوران کرونا نیز گفت: ورزش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و خیلی از افراد از روزی که کووید ۱۹ وارد کشور شده است، از ترس ابتلا نشدن به این ویروس خودشان را قرنطینه کردند و هیچ فعالیت جسمانی و فیزیکی نداشته اند که این باعث افسردگی و بی حوصلگی آن ها شده است، در حالی که افراد وقتی ورزش می کنند، فعالیت باعث ترشح هورومون های نشاط آور اندورفین در بدن آن ها می شود که استرس را کم می کند. از آن جا که استرس نیز باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می شود، ترشح این هورمن، افراد را از افسردگی رهایی می دهد. پس افراد در دوران قرنطینه می توانند در قالب بازی یا ورزش هایی چون دوچرخه سواری، پیاده روی و ورزش در خانه، فعالیت ورزشی داشته باشد.

در دوران کرونا، ورزش هوازی طولانی مدت پیشنهاد نمی‌شود

وی در فواید فعالیت ورزشی، افزود: ورزش باعث افزایش متابولیسم بدن، حجم ریه ها و استقامت قلب و تنفس، تقویت سیستم ایمنی، بهتر شدن جذب مواد غذایی و گردش خون در بدن و تقویت روحیه می شود. همچنین من به عنوان یک مربی در زمان کرونا به افراد در صورت مجاز بودن فعالیت باشگاه ها، ورزش های هوازی با مدت زمان طولانی را پیشنهاد نمی‌کنم زیرا فرد با داشتن ماسک نمی تواند دم و بازدم خوبی داشته باشد اما ورزش هایی چون فیتنس، کار با دستگاه و ورزش های قدرتی را پیشنهاد می دهم.

قطع موقت فعالیت ورزشی در مبتلایان به کرونا

این مربی درباره این که مبتلایان به کرونا هم می توانند ورزش کنند؟ عنوان کرد: دوران نقاهت کرونا معمولا حدود سه هفته به طول می انجامد و در این دوران چون ریه ها در حال بازسازی و ترمیم هستند، پیشنهاد می شود که فعالیت ورزشی به طور موقت قطع شود اما فرد می تواند خیلی از تمرینات تنفسی را با مشورت پزشک انجام دهد.

وی در پایان تاکید کرد: در هر صورت افراد در دوران کرونا ضمن حفظ رژیم باید فعالیت ورزشی هم داشته باشند زیرا فعالیت ورزشی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و اضافه وزن در دوران کرونا نیز خطر ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش می دهد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.