کرونا برایمان چه باقی می گذارد؟
بخش علمی روزنامه «گاردین» در گزارشی با نگاه به موضوع کرونا و احتمال شکست این ویروس با واکسن، به موضوع جدال انسان و طبیعت پرداخته و نوشته است که درسی که در این راه آموختیم، این است که قادریم تا با شرایط نامتعارف کنار آمده و انسانیت را در اولویت قرار دهیم.

آلبرت کوچویی، گوینده پیشکسوت رادیو که هر روز با مرور تیترها و سرفصل‌های رسانه‌های جهان، مهمترین اخبار دنیا را روایت می‌کند، مطلب بالا را عنوان کرده است.

به گزارش ایسنا، برخی اخبار امروز (پنجم اسفند ماه) روزنامه های جهان به شرح زیر است:

_ «اعتراض مرگبار علیه کودتا در میانمار»، خبر نخست روزنامه انگلیسی «گاردین» است. اشاره دو انگشت به نشانه پیروزی در برابر دوربین و هزاران فرد به اعتراض آمده، خبر از تظاهرات پایدار میانماری‌ها می‌دهد. آنها به یاد قربانیان سال ۱۹۸۸ که نظامیان تظاهرات آزادی‌خواهانه میانمار را در هم کوبیدند، به میدان آمده‌اند.

_ «یو اس ای تودی» نیز نوشته است: بعد از فرود اضطراری بوئینگ ۷۷۷ در نوادای آمریکا، بوئینگ به خطوط هوایی اعلام کرد، هواپیماهای بوئینگ با این موتور، برای بررسی و جابه‌جایی، بازگردانده شوند. ده‌ها بوئینگ ۷۷۷ زمین‌گیر می‌شوند.

_ «لوفیگارو»، روزنامه فرانسوی نوشته است: در نیس، فرانسویان رو در رو با مرگ از کرونا به دریا زده‌اند. قربانیان کووید_ ۱۹ در آمریکا، به مرز ۵۰۰ هزار تن نزدیک می‌شوند. تولیدکنندگان واکسن‌های کرونا در جهان، در رقابت هستند و جهان تشنه دریافت آنها.

_ «لوموند»، روزنامه فرانسوی به غیر از کرونا در فرانسه، نگاهی به خشونت علیه پلیس فرانسه دارد. خشونتی که می‌گوید در ۲۰ سال گذشته، دو برابر شده است.

_ «ال پائیس»، روزنامه اسپانیایی نوشته است: بولسونارو، رهبر ضد واکسیناسیون برزیل، خواستار توقف واکسیناسیون در آن کشور شد. به برزیلی‌ها می‌گوید، خوکچه‌ هندی نشوید. مردم، اما به اعتراض آمدند.

_ «لوموند» همچنین در پرونده‌ای با عنوان «اعتراض سیاه»، ترور مالکولم ایکس را مطرح کرده است. خانواده مالکولم ایکس سیاه معترض آمریکایی، که ترور شد خواستار بازگشایی پرونده قتل او در تبعیض نژادی شدند. آنها قتل این فعال سیاسی آمریکایی- آفریقایی را در ۱۹۶۵ پای پلیس نیویورک و اف بی آی می نویسند. دختر او می گوید: پرونده در مرکز پلیس منهتن باز است.

«لوموند» در گزارش دیگری نوشته است: فرانسه، هنوز واکسنی برای مقابله با ویروس کووید_۱۹ نیافته است.

_ بخش علمی روزنامه «گاردین» نیز نوشته است: شیوع کرونا نشان داد که به‌راستی انسان موجودی شگفت‌انگیز و تاثیرگذار است. پیگیری و نظاره جهش‌های ویروس کووید_۱۹ و یافتن واکسن موثر در کوتاه‌ترین زمان و به موقع، نشان داد که بی‌تردید انسان اگرچه به سختی قادر به مهار بسیاری از یورش‌های طبیعت است، اما از یاد نباید برد که زیست‌شناسی و طبیعت دنیای ما در این میان، نقش پراهمیتی داشته است. اما درسی که در این راه آموختیم، این است که قادریم تا با شرایط نامتعارف کنار آمده و انسانیت را در اولویت قرار دهیم.

* از حاشیه خبرها:

نشریه علمی «ساینتیفیک ریپورتس» از آخرین یافته‌های روانشناسانه دو دانشمند آکسفورد جانسون و رابین دانبار، می‌نویسد. آدم‌های اجتماعی با حلقه گسترده دوستان بهتر از دیگران قادر به تحمل درد و رنج هستند. آنها می‌گویند این قدرت و توان چنین آدم‌هایی به‌خاطر تولید مواد شیمیایی کشنده درد در بدن آنها است. بنا به این یافته دانشمندان، بدن آدم‌هایی اجتماعی، مواد شیمیایی خاصی تولید می‌کند که قدرتی برتر از مورفین در تسکین درد دارند. در این پژوهش، بیش از ۱۰۱ تن در سال‌های ۱۸ تا ۲۴ سالگی، مورد آزمایش قرار گرفتند. آدم‌هایی با دوستان بیشتر در قیاس با دیگران، دارای قدرت تحمل بیشتری هستند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.