کرونا آسیب‌های اجتماعی را افزایش داده است
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد گفت: مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا آسیب‌های اجتماعی را افزایش داده است.

محمدمحسن مصحفی در چهل‌وسومین نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع کلان‌شهرهای ایران که امروز، پنجم اسفندماه، در مشهد برگزار شد، با بیان این‌که «باید مشارکت مردم را در اداره و کنترل شهرها افزایش دهیم»، گفت: در این راستا طرح «محله ما» در مشهد اجرا شد. از دوره‌های پیشین مدیریت شهری مصوبه‌ای وجود دارد که ۵ درصد از بودجه عمرانی شهرداری باید از طریق مشارکت مردم در انجام اقدامات در سطح محلات هزینه شود. بر این اساس تلاش شد از طریق شورای اجتماعی محلات مشارکت مردم در اجرای طرح‌های عمرانی محلات جذب شود.

وی افزود: در ابتدا در برابر این طرح مقاومت‌های جدی صورت گرفت، اما با گذر زمان با توجه به اهمیت موضوع، بودجه مشخصی برای هر محله در نظر گرفته شد.

مصحفی با اشاره به این‌که «باید جریان گفت‌وگو در محلات شکل گیرد»، تصریح کرد: باید در هر محله مسائلی را اجرا کنیم که برای مردم آن محله ارزشمند باشد. بر این مبنا نگاه ما این بوده که این طرح برکات اجتماعی داشته باشد و مردم در دنیای ماشینی و بدون ارتباطات امروزه با یکدیگر به تعامل بیش‌تری بپردازند.

وی تأکید کرد: اجرای طرح محله ما باعث افزایش حس تعلق شهروندان به محله و شهر خود شده است.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با بیان این‌که «نحوه تعامل شهرداری با دستگاه‌های مختلف امری مهم است که در حال حاضر یکی از موانع عمده مسیر حرکت مدیریت شهری است»، خاطرنشان کرد: اگر بناست امور مهم شهر حل شود، در قدم اول باید رابطه بین دستگاه‌های مختلف شهر توأم با اعتماد و سازنده باشد که این مهم صرفاً از این طریق قابل پیگیری است.

وی ادامه داد: باید بین دستگاه‌های مختلف برای انجام پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر تعامل انجام شود. در این مسیر شهرداری متکلف است که وظیفه به جا مانده سایر دستگاه‌ها را نیز بر عهده بگیرد. بر این مبنا در سال جاری ما تمامی اهداف خود را با این نگاه که همه کارهای شهر وظیفه شهرداری است، پیش برده‌ایم.

مصحفی بیان کرد: امسال ۲۵۰۰ معتاد متجاهر را به مراکز نگهداری که توسط شهرداری ایجاد شده است، هدایت کردیم که این امر اقدامی بیش از تکلیف شهرداری بوده است. در این رابطه نمی‌توانیم منتظر باشیم که دستگاه‌های دیگر وظایف خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اجرای طرح «سایبان مهر» به منظور ساماندهی کودکان کار، گفت: در این طرح نیز شهری ورود پیدا کرد و اقدامات اجتماعی مناسبی در راستای ساماندهی کودکان کار انجام داد.

معاون شهردار مشهد تصریح کرد: مجتمع «شوق زندگی» با همکاری شهرداری و دادگستری راه‌اندازی شده تا مرکزی برای رصد آسیب‌های اجتماعی شهر باشد. در این مرکز به بررسی و حل مشکلات ریشه‌ای کودکان کار جمع‌آوری شده از سطح شهر پرداخته می‌شود و تا حد امکان تمامی نیازهای آنان برطرف شود.

مصحفی با بیان اینکه «شیوع بیماری کرونا فعالیت‌ها را بسیار پیچیده کرد»، گفت: از سال گذشته بیشترین موارد اجتماعی مرتبط با کرونا بوده است. همچنین مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا آسیب‌های اجتماعی را افزایش داده است.

وی با اشاره به اجرای پروژه «حق تقدم عابر پیاده» در مشهد، خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه آمارها نشان می‌دهد امسال نسبت به سال قبل تعداد مجروحینی که از عرض خیابان عبور کردند ۳۱ درصد و میزان فوتی‌ها ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده است که عدد قابل توجهی است. باید توجه داشت که بخش عمده‌ای از این موفقیت‌ها مرهون فضای تعامل و همکاری‌های سازنده‌ای است که میان دستگاه‌های مختلف شهر وجود دارد.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسید انجام اقدامات فرهنگی و اجتماعی در سطح شهرها نیازمند ایجاد فضا و بستر آرام میان مدیریت شهری با سایر دستگاه‌هاست و اگر فضای آرام وجود داشته باشد با همفکری می‌توان کارهای مهمی برای شهر کرد.

شهردار مشهد: باید خدمات امیدبخش به مردم ارائه کرد

محمدرضا کلائی، شهردار مشهد در ادامه این نشست، گفت: اهمیت و نقشی که سازمان‌های اجتماعی و فرهنگی و معاونت‌های آنان در شهرداری‌ها دارند بی‌بدیل است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این سازمان‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو هستند، زیرا حال مردم خوب نیست و باید برای مردم خدماتی امیدبخش ارائه کرد.

کلائی تصریح کرد: در این راستا باید شهرداری و سازمان‌های فرهنگی به وظایف خود به خوبی عمل کنند و در فضاهایی که سایر دستگاه‌ها کسری خدمات دارند نیز ارائه خدمات خود را افزایش دهند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.