نمی‌توان انکار کرد که بسیاری از مخاطبانمان را از دست داده‌ایم
سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر این روزها در فرهنگستان هنر در حال برگزاری است و همان‌طور که از شرایط موجود در جامعه انتظار می‌رفت با استقبال چندانی از سوی مخاطب همراه نشد. موضوعی که به باور یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره امسال، غیرقابل انکار است.

فرزاد فرجی ـ هنرمند عرصه سفال و سرامیک و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره تجسمی فجر سیزدهم ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره علت کم‌بودن جامعه مخاطبان در جشنواره اظهار کرد: به طور کلی وضعیت کمّی آثاری که به جشنواره رسید ـ آن هم با توجه به شرایط موجود ـ خوب بود اما مطمئناً این محدودیت‌ها و شرایط روحی و روانی در جامعه این رویداد را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

او ادامه داد: به هر حال هر رویدادی باید به حضور مخاطبان، همایش‌ها، نشست‌های تخصصی و گفتمان ختم شود تا بتوان پله‌ای را طی کرد تا به مرحله‌های بعدی رسید. اینکه آثار زیادی به نمایش گذاشته شوند، اما رفتارهای متقابل میان هنرمند و مردم و لایه‌های مختلف هنری صورت نگیرد، طبیعتا با بازخورد مطلوبی همراه نمی‌شود. در واقع نمی‌توان انکار کرد که بسیاری از مخاطبان تخصصی را نه فقط در جشنواره تجسمی فجر بلکه در بسیاری دیگر از رویدادهای هنری از دست داده‌ایم.

رییس سابق انجمن هنرمندان سفالگر ایران همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان تاثیرگاری کرونا بر آثار ارسالی به جشنواره تجسمی امسال، خاطرنشان کرد: هنرمند به عنوان یک عضو زنده نسبت به هر اتفاقی که در دنیای پیرامونش می‌افتد، واکنش نشان می‌دهد. مطمئنا ویروس کرونا نیز یکی از اتفاقات مهمی بود که نه فقط هنرمندان، بلکه کل دنیا را با خود درگیر کرده است و در هر طیف از لایه‌های اجتماعی نسبت به این اتفاق واکنش‌های رفتاری را دیده‌ایم.

فرجی افزود: در میان اما نمی‌توان گفت که در آثار هنرمندان بخش سفال و سرامیک نمود خاصی از ویروس کرونا نشان داده شده باشد؛ اما به صورت کلی در بعضی از کارهای ارائه شده در دوسالانه و جشنواره تجسمی، تاثیر روحی و روانی و موضوع درگیری انسان با محیط پیرامون دیده می‌شود که در واقع به صورت غیرمستقیم به موضوع کرونا پرداخته شده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.