امید تازه در تولید نانوواکسن‌ها و جایگزینی ارگان‌های آسیب‌دیده با نانوفناوری و طب بازساختی
استاد نانوفناوری و طب بازساختی بیمارستان Royal Free و دانشگاه کالج لندن (UCL)، با تاکید بر ضرورت ورود کشورها به حوزه‌های نانوفناوری و طب بازساختی، عنوان کرد: نانوفناوری، نانوپزشکی و فناوری سلول‌های بنیادی در کنار طب بازساختی همگی جزو فناوری‌های نوظهور قلمداد می‌شوند که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده علاوه بر ایفای نقش مؤثر به عنوان رهیافتی غالب در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌ها؛ می‌توانند در...

دکتر الکساندر سیفعلیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جایگاه نانوفناوری در دنیای پزشکی و با بیان اینکه کاربردهای نانوتکنولوژی در پزشکی در مقایسه با سایر کاربردهای صنعتی همچون هوافضا، خودرو و الکترونیک کندتر صورت گرفته، اظهار کرد: دلیل این کندی، ضرورت انجام تست‌ها و بررسی‌های متعدد بر روی محصولات حوزه پزشکی است، علاوه بر آن این بررسی‌ها مستلزم پرداخت هزینه‌های گزاف جهت اخذ مجوزهای کاربرد انسانی است.

نانوفناوری رهیافت غالب تشخیص و درمان بیماری‌ها در ۲۰ سال آینده

وی با بیان اینکه نانوفناوری در ۲۰سال آینده در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌ها به عنوان یک رهیافت غالب خواهد بود، عنوان کرد: ایران در زمینه نانوفناوری بخصوص در بخش علمی و دانشگاهی بسیار خوب عمل کرده و طی۱۰ سال گذشته بیش از ۴۵۰۰ مقاله در پلتفرم پاب مد در زمینه نانوفناوری منتشر کرده، در حالیکه انگلیس طی این مدت ۳۰۰۰ مقاله منتشر کرده است.

دکتر سیفعلیان با بیان اینکه کشورهای غربی در این زمینه بعد از چین، ژاپن و ایران قرار دارند، ادامه داد: البته ایران در زمینه تجاری سازی علوم نانوفناوری در مقایسه با برخی از کشورهای غربی سرعت کندتری داشته، ولی برخی کشورهای شرقی در زمینه تجاری سازی نانوفناوری بسیار مطلوب عمل کرده‌اند.

در آینده دارو و ژن رسانی به کمک نانومواد انجام خواهد شد

مدیرعامل شرکت NanoRegMed همچنین با بیان اینکه آینده نانوفناوری همانند گرافن که دارای کاربردهای زیادی در توسعه بیوسنسورها برای تشخیص و بهبود ارگان‌های انسان با سلول های بنیادی است، بسیار امیدوار کننده و هیجان انگیز است، ادامه داد: در آینده دارو و ژن رسانی به کمک نانومواد انجام خواهد شد، سرطان با نانومواد درمان می شود و طی پنج سال آینده بسیاری از این کاربردها در بخش بالینی آغاز به کار خواهند کرد.

نقش نانوفناوری در شناسایی زودهنگام ویروس

وی با اشاره به کاربرد نانوفناوری در حوزه‌های ویروسی، جهت پیشگیری یا درمان بیماری‌های مرتبط با آن، اظهار کرد: تصور نمی‌کنم نانوفناوری بتواند از ویروس و بیماری‌های عفونی پیشگیری کند؛ البته ممکن است بیوسنسورهایی با کمک نانوفناوری جهت شناسایی زودهنگام ویروس ساخته شود، اما مهمترین کاربرد نانومواد در قسمت تشخیصی و درمان عفونت حاصل از ویروس همچون کووید- ۱۹ خواهد بود.

این محقق حوزه نانوفناوری و طب بازساختی با ذکر این مساله که از نانومواد برای رسانش داروها، ژن‌ها و واکسن‌ها استفاده می‌شود، گفت: البته از نانومواد جهت تشخیص و شناسایی کووید نیز استفاده شده؛ نانوذرات ضدویروسی غیرسمی تحت توسعه برای کاربردهای بالینی و به منظور پیشگیری و درمان کووید ۱۹ بکار می‌روند.

نانوذرات جهت آماده سازی نانو واکسن‌های علیه بیماری‌های عفونی امیدهای بزرگی محسوب می‌شوند

وی با تاکید بر اینکه نانوذرات جهت آماده سازی نانو واکسن‌های علیه بیماری‌های عفونی امیدهای بزرگی ایجاد کرده‌اند، خاطرنشان کرد: همچنین راهبردهای پیشرفته بر مبنای نانومواد به شناسایی ویروس‌ها در شرایط پاندمی شتاب می‌دهد؛ به گونه‌ای که با شیوع پاندمی، دانشگران نسبت به طراحی مؤثر و هزینه_فایده پلتفرم‌های نانویی جهت پیشگیری، تشخیص و درمان این بیماری تشویق شدند.

دکتر سیفعلیان با بیان اینکه تعداد زیادی از واکسن‌های موجود از نانوذرات به خصوص پلی اتیلن گلیکول بهره گرفته‌اند، توضیح داد: پلی اتیلن گلیکول بهترین عامل جهت رسانش ژن و دارو برای کاربردهای دارویی محسوب می‌شود که در این میان شرکت‌های فایزر و مدرنا از نانوذرات پلیمری پلی اتیلن گلیکول جهت رسانش واکسن کووید۱۹ بهره گرفته‌اند.

ضرورت حمایت مالی دولت‌ها از علوم نانوفناوری و طب بازساختی

مدیر مرکز نوآوری BioScience لندن با تاکید بر ضرورت حمایت مالی دولت‌ها از علوم نانوفناوری و طب بازساختی به دلیل آینده این علوم در دنیای پزشکی، عنوان کرد: علاوه براین، نانومواد مبتنی بر گرافن در توسعه وسایل محافظت شخصی مانند ماسک جهت به دام انداختن و کشتن کرونا ویروس مورد استفاده قرار می گیرند.

همکاری با اساتید ایرانی در حوزه توسعه دریچه‌های قلبی و نقش نانوتکنولوژی در پاندمی کووید ۱۹

وی با اشاره به همکاری‌های مشترک با محققان و اساتید ایرانی، اظهار کرد: تیم تحقیقاتی یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران، در حال استفاده از نانومواد کامپوزیتی و سلول‌های بنیادی جهت توسعه دریچه‌های قلبی هستند، همچنین ما با همکاری تیم تحقیقاتی یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال انتشار یک مقاله مروری در مورد "نقش نانوتکنولوژی در پاندمی کووید۱۹" هستیم که این مقاله مروری به درمان‌های بیماری کووید ۱۹ مبتنی بر نانوفناوری پرداخته است.

این استاد حوزه نانوفناوری در ادامه گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نانوفناوری، نانوپزشکی و فناوری سلول‌های بنیادی در کنار طب بازساختی همگی جزو فناوری‌های نوظهور قلمداد می‌شوند، اظهار کرد: طی ۱۰ سال آینده این فناوری‌ها می‌توانند ارگان‌های آسیب دیده را در بخش بالینی، درمان و جایگزین کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر الکساندر سیفعلیان که بیش از ۲۵ سال در حوزه‌ نانوفناوری و طب بازساختی فعالیت داشته؛ مدت‌ها در دپارتمان‌های پزشکی هاروارد و جان هاپکینز به دنبال یافتن علت بیماری‌های قلبی و عروقی و درمان سرطان ریه پژوهش کرده است. او بیش از ۶۴۷ مقاله پژوهشی با داوری همتا در مجلات مختلف منتشر و ۱۴ اختراع در انگلیس و نهادهای بین‌المللی ثبت کرده و کسب جوایزی در زمینه توسعه نانومواد و فناوری‌های مربوط به ایمپلنت‌های قلبی عروقی و طب بازساختی برخی از افتخارات ایشان بوده است. از دیگر موفقیت‌های وی می‌توان به توسعه نای مصنوعی در جهان، مجرای تخلیه اشکی و پیوند بای پس عروقی با استفاده از مواد نانوکامپوزیتی، مولکول‌های فعال زیستی و فناوری سلول‌های بنیادی اشاره کرد.

پروفسور سیفعلیان مدیرعامل شرکت NanoRegMed که در حوزه تجاری‌سازی پژوهش‌ فعالیت می‌کند؛ در حال حاضر در حال توسعه و تجاری سازی اعضای بدن انسان با استفاده از مواد نانوکامپوزیتی مبتنی بر گرافن و فناوری سلول های بنیادی است و اخیراً یک اکسید گرافن کاربردی جدید را برای کاربردهای پزشکی و سایر کاربردهای صنعتی و مواد نانوکامپوزیتی مبتنی بر گرافن مصنوعی را برای کاربردهای جراحی و پزشکی تجاری کرده و هم اکنون بر روی توسعه اندام‌های صورت، دریچه‌های قلب و تاندون‌ها کار می‌کند.

گفت‌وگو از هادی محمدی

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.