طرحی برای بازگشایی مدارس و سینماها در دوران "کرونا"
پژوهشگران "دانشگاه آلیکانته"(University of Alicante) اسپانیا اخیرا گفته‌اند به زودی دانش آموزان مدرسه می‌توانند در کلاس، هوای استریل شده‌ای را که مستقیماً از راه یک دستگاه متصل به میزشان به ماسک‌های آنها پمپاژ می‌شود را تنفس کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، کارشناسان اسپانیایی طرحی را پیشنهاد کرده‌اند که شامل نصب شبکه‌ای از لوله‌ها به هر میز کلاس دانش آموزان است. در این طرح هوای استریل شده که عاری از هرگونه ویروس کرونا است از یک پمپ مرکزی به سیستم تزریق می‌شود و هر شخص منبع هوای پاک خود را از طریق ماسک دریافت می‌کند.

درون لوله‌ها دو کانال است که یکی برای تنفس هوای پاک و دیگری برای بازدم هوای آلوده تعبیه شده است. محققان می‌گویند از اختراع آنها می‌توان در هر فضای محدود از جمله کلاس‌های درس ، سینما، دفاتر و تئاترها استفاده کرد.

هوا وقتی وارد شبکه می‌شود در معرض نور فرابنفش تخصصی قرار می‌گیرد که این موضوع باعث مسدود شدن هرگونه آلودگی احتمالی می‌شود و بلافاصله آنها را از بین می‌برد.

هنگامی که افراد عملیات بازدم را انجام می‌دهند، برای اطمینان از عدم ترکیب تنفس افراد مختلف با یکدیگر، تنفس بازدم هر فرد جداگانه خاج می‌شود. محققان ادعا می‌کنند که این طرح احتمال ابتلا به ویروس از بازدم فرد دیگر را به صفر می‌رساند.

پروفسور "آنتونیو مارسیلا"(Antonio Marcilla) از دانشگاه آلیکانته گفت: این سیستم، ورود هوای ضد عفونی شده به بدن افراد را به طور همزمان که هوای بازدم را ضد عفونی می‌کند، تضمین می‌کند. هر دو جریان هوا کاملاً از هم جدا شده‌اند تا از ترکیب آنها باهم جلوگیری شود. در نتیجه هر فرد ماسک می‌زند و هوایی را که بدون عفونت است استنشاق می‌کند و دیگر نیاز به فاصله اجتماعی نیست. این بدان معناست که کلاس‌ها و سینماها می‌توانند در صورت ماسک زدن افراد به طرح معمول خود و ظرفیت ۱۰۰ درصدی خود بازگردند.

این پروژه هنوز در مراحل ابتدایی است اما یک مدل مینیاتوری فعال آن در آزمایشگاه ساخته شده و با موفقیت مقیاس بندی شده تا در صورت تایید واحد آزمایشگاهی صنعتی آن را تولید کنند.

محققان هزینه‌ اجرای این عملیات و نصب این شبکه را نگفته‌اند اما می‌گویند سیستم‌های موجود تهویه هوا می‌توانند با هزینه نسبتاً کم ایجاد شوند. هیچ توضیحی در مورد چگونگی ورود و خروج ایمن افراد از اتاق یا سایر موارد احتیاطی نظیر تمیز کردن ماسک‌ها پس از استفاده گفته نشده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.