وضعیت را کنترل نکنیم تا آخر پاییز بیمارستان‌ها پر از بیمار کرونایی خواهد شد
مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بررسی‌های سازمان‌های بین‌المللی از وضعیت کشور ما، اظهار کرد: در اواخر پاییز و اوایل زمستان امسال اگر اقدامات لازم کنترلی صورت نگیرد تمامی بیمارستان‌های ما پر از بیمار کرونایی و یا مشکوک به کرونای خواهد شد.

دکتر "نوذر نخعی" عصر امروز سوم آبان‌ماه در ستاد استانی مقابله با کروناویروس گفت: اواسط مردادماه گذشته اوج پیک دوم بیماری کووید ۱۹ را در استان کرمان تجربه کردیم اما هم اکنون با وضعیتی بدتر از شرایط گذشته روبرو هستیم به طوری که تنها در روز گذشته آمار قطعی مبتلایان به کرونا به حدود ۵۰۰ نفر در استان رسید و در حال حاضر در مجموع حدود ۱۰۰۰ نفر در بیمارستان‌های استان به عنوان بیمار مشکوک و یا قطعی مبتلا به کووید ۱۹ بستری هستند.

وی شیب ابتلای استان را روز به روز تندتر عنوان کرد و ادامه داد: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان شهرستان‌های بافت، زرند، بردسیر و کرمان مشکلات بیشتری نسبت به سایر شهرستانی های حوزه این دانشگاه را دارند ضمن آنکه در شهرهای حوزه دانشگاه های علوم پزشکی سیرجان، جیرفت، بم و رفسنجان شیبی رو به افزایش این بیماری را شاهد هستیم که البته شیب روند این بیماری در دانشگاه های علوم پزشکی جیرفت و بم ملایم‌تر است.

این متخصص پزشکی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به میزان بروز بیماری در سایر استان‌های کشور بیان کرد: استان کرمان همواره جزء استان‌هایی با بروز کم بیماری کووید ۱۹ بودیم اما هم اکنون در بروز متوسط بیماری قرار گرفتیم که به هیچ عنوان نشانه خوبی نیست.

نخعی با قیاس وضعیت استان کرمان با کشور در شاحص تعداد مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ عنوان کرد: تا روز گذشته در استان کرمان میزان مرگ و میر ناشی از ابتلای قطعی به کرونا ۳۱.۲ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را داشتیم این درحالی است که در کشور این میزان مرگ و میر ۳۸.۳ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر و در دنیا حدود ۱۴.۷ نفر است.

وی افزود: با مقایسه آمار سوم مردادماه (تقریبا پیک موج دوم کرونا) با دوم آبان (تقریبا پیک موج سوم کرونا) در می‌یابیم که تعداد مرگ و میر در استان کرمان ۲.۵ برابر شده این در حالی است که در کشور این رشد میزان مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹، ۲ برابر شده است.

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بررسی‌های سازمان‌های بین‌المللی از وضعیت کشور ما، اظهار کرد: در اواخر پاییز و اوایل زمستان امسال اگر اقدامات لازم کنترلی صورت نگیرد تمامی بیمارستان‌های ما پر از بیمار کرونایی و یا مشکوک به کرونای خواهد شد.

نخعی با اشاره به وضعیت بیمارستان افضلی‌پور (بیمارستان مرجع بیماران کرونایی استان کرمان) و تحلیل بیماران این بیمارستان عنوان کرد: بیماران این بیمارستان از نظر جنسی بین بیماران زن و مرد تفاوتی نداشته اما از بیماران قطعی بستری شده به دلیل کرونا حدود ۲۲ درصد دارای بیماری زمینه ای قلبی و عرقی، ۳۲ درصد دارای دیابت،۲۶ درصد دارای بیماری های مختلف ریوی، حدود ۳۶ درصد دارای فشار خون بالا، ۲۱ درصد افراد چاق، حدود ۳ درصد افراد سرطانی، ۱۳ درصد افرادی با مصرف تریاک و حدود ۴ درصد نیز افرادی با سابقه سیگاری بودن بستری شده اند.

این متخصص پزشکی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: ۲۵ درصد افراد بستری در بیمارستان افضلی‌پور اذعان کردند که با فرد دارای علامت های بیماری کووید ۱۹ تماس داشتند و حضور در مراسم و میهمانی‌ها و ابتلای آنها در این تجمعات نیز سهم ۲۷ درصدی داشته ضمن آنکه ابتلای خانوادگی نیز حدود ۲۰ درصد موارد کل بستری های کرونایی این بیمارستان را تشکیل می دهد.

وی هشدار داد: در ۲ و ۳ ماه آینده وضعیت بسیار سختی را خواهیم داشت و پیش بینی می شود میزان مرگ‌ و میرهای ناشی از این بیماری بسیار زیاد باشد لذا اگر در اعمال محدودیت‌های قانون‌مند، جدی بوده و به آنها توجه نکنیم کار به تعطیلی‌هایی مانند اسفند سال گذشته و فروردین ماه امسال خواهد کشید.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.