پرگار؛ فوتبال، صرفاً یک لذت ناب؟

فوتبال چیست؟ یک ورزش جذاب؟ یک ماشین عظیم اقتصادی؟ یک دم و دستگاه هویت ساز؟ چه چیز باعث شده فوتبال مرزهای ملی طبقاتی سنی و جنسیتی را بشکند؟
تخمین زده شده که بیش از یک و نیم میلیارد نفر از ساکنان کره ی زمین به درجات مختلف علاقمند به فوتبال هستند. و برآوردها حاکی است که حجم اقتصاد فوتبال بیشتر از حجم اقتصاد برخی از پیشرفته ترین کشورهای صنعتی از جمله هلند است. و گفته می شود یکی از سخت جان ترین احساس تعلق ها احساس تعلق به تیم فوتبالی ست که شخص به هر دلیلی برای خود بر می گزیند. این میزان اهمیت باعث شده فوتبال از یک ورزش فراتر برد و تبدیل شود به محل تصادم منافع و خواست ها و هویت ها. مثلا در بخش اعظم حیات اتحاد شوروی طرفداری اکثریت مردم از تیم اسپارتاک پیامی بود برای رییس دستگاه امنیتی که حامی تیم دینامو مسکو بود. مثال های دیگری هم از اهمیت فوتبال می توان یافت. گفته می شود در جام جهانی سال 78 میلادی تیم فوتبال پرو به این دلیل با تفاضل گل زیاد به تیم آرژانتین باخت که دولت نظامی آرژانتین حاضر شد تعدادی از مخالفان پرو را بنابر تقاضای دولت پرو بی سر و صدا سر به نیست کند چرا که در این کار خبره بود. چه چیز باعث شده یک بازی تا این حد جدی شود؟ جذابیت های نهفته در این بازی یا عوامل دیگر؟ آیا می توان بازیی که در آن بازیکنان چند میلیون دلاری رد و بدل می شوند را ورزش مردمی خواند؟ آیا با وجود ریاست و اعمال نفوذ حاکمان و سیاستمداران بر باشگاه ها و تیم های ملی می توان فوتبال را کماکان ورزش مردمی خواند؟
مهمان های برنامه: مهرداد مسعودی کارشناس فوتبال و همکار فیفا در پوشش رسانه ای جام جهانی، فرهاد خسروخاور جامعه شناس که در مورد فوتبال در ایران کتاب نوشته و ایرج ادیب زاده کارشناس و مفسر باسابقه‌ی فوتبال.
← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.