آرامش در موزه ملی ایران
همه چیز آن طور که برنامه‌ریزی کرده‌اند پیش می‌رود، حتی نیازی به در نوبت ایستادن نیست. آن‌قدر خلوت است که به نظر نمی‌رسد حتی در روزهای بین هفته‌ایِ قبل از کرونا هم موزه ملی ایران چنین خلوتی‌ای را به خود دیده باشد، اما خلوتی این موزه در روز جهانی گردشگری آن‌ هم در مقایسه با دیگر کاخ‌موزه‌های تهران تعجب‌برانگیز است و البته آرامش‌بخش.

به گزارش ایسنا، موزه ملی ایران را شاید بتوان از معدود موزه‌هایی دانست که از زمان شیوع کرونا در کشور با برنامه‌ریزی منظم و رعایت پروتکل‌های تصویب‌شده توسط وزارتخانه میراث فرهنگی و پروتکل‌های مخصوص موزه مادر ایران تلاش کرد تا علاوه بر حفاظت از آثار موزه‌ای به حفاظت از جانِ موزه‌داران نیز توجه کند؛ هر چند تعداد حضورِ بازدیدکنندگان در روزی که بازدید از موزه‌ها رایگان است، نسبت به دیگر فضاهای موزه‌ایِ دست‌کم تهران مانند سعدآباد و گلستان بسیار کمتر است.

طبق آن‌چه از خرداد و از زمان بازگشایی موزه‌ها، موزه ملی ایران به صورت رسمی اعلام کرد، تلاش کرد تا علاوه بر رعایت پروتکل عمومی پژوهشکده حفاظت و مرمت، با تهیه‌ پروتکل اختصاصی، بازدید از موزه مادر ایران را که از ۲۹ اسفند برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود در هفت نوبت طبقه‌بندی کند.

مسئولان این موزه در آن زمان تاکید کردند که در تلاش‌اند تا به صورت تدریجی و پلکانی سالن‌های نمایشی موزه را بازگشایی کنند. در مرحله نخست از چهارم تا نهم خرداد صرفا «نمایشگاه کشفیات باستان‌شناسی سال ۱۳۹۸» گشایش یافت و از دهم خرداد موزه ایران باستان از دوره آغاز عیلامی تا پایان دوران ساسانی در طبقه همکف قابل بازدید شد.

هر چند تا حدود یک هفته قبل موزه ملی ایران بازدید از طبقه نخست موزه ایران باستان را در دستور کار داشت، سرانجام چند روز قبل از هفته گردشگری و روز جهانی گردشگری، اقدام به باز کردن دو تالار دیگر موزه دوران اسلامی کرد و در روز جهانی گردشگری مخاطبان موزه‌ای می‌توانستند از طبقه نخست موزه ایران باستان و دو تالار موزه دوران اسلامی بازدید کنند.

تعیین مسیر مشخص بازدید، تاکید نگهبان ورودی هر تالار مبنی بر میزان ساعت بازدید و تاکید بر لزوم استفاده از ماسک تا مدت زمان پایان حضور در هر کدام از تالارهای موزه‌ای مهمترین نکاتی هستند که همه موزه‌دارانِ موزه مادر ایران نسبت به آن حساسیت دارند.

حتی با وجود خلوتی تالار موزه، بازگشت از مسیر بازدید توسط بازدیدکننده مراقبان و نگهبانان موزه را وادار به واکنش و تذکر دادن می‌کند، تا در مسیر شلوغی و هرج و مرج پیش نیاید.

اما طبق تاکید مراقبان موزه‌ای در صورتی که گروهی قصد بازدید از موزه را داشته باشند باید به دسته‌های شش‌نفره تقسیم شوند و اجازه حضور تعداد بیش از ۱۰ نفر در تالارهای موزه به بازدیدکنندگان داده نمی‌شود.

این قوانین بر موزه دوران اسلامی نیز حاکم است، و به دلیل خلوتی فضای موزه‌ای دیگر نیازی به تذکر دادن نیست و امکان بازدید البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای از حضور افرادی که گرفتن عکس و سلفی آن‌ها را از رعایت پروتکل‌ها منع می‌کند، امکان‌پذیر است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.