زورآزمایی کرونا برای دپوی ۶۴ میلیارد تومان صنایع‌دستی زنجان
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: پس از شیوع کرونا و کاهش فروش صنایع‌دستی، ۶۴ میلیارد تومان از اقلام تولیدی در انبارها و کارگاه‌ها دپو شده است.

امیر ارجمند در بازدید از خبرگزاری ایسنا به مناسبت روز جهانی گردشگری، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل شیوع کرونا بهترین فصول فروش صنایع‌دستی و رونق گردشگری را از دست دادیم و حجم قابل توجهی از هزینه‌های دریافت شده برای تورهای نوروزی و دفاتر خدمات مسافرتی عودت داده شد و به جد متضرر شدند.

وی با اشاره به اینکه رغبت نداشتن مردم برای استفاده از خدمات گردشگری و نگرانی بابت ابتلا به ویروس کرونا سبب کاهش چشم‌گیر گردشگران شده است، بیان کرد: همچنین تاسیسات گردشگری از جمله هتل‌ها، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و رستوران‌ها با زیانی که متحمل شدند، توان پرداخت حقوق و بیمه را ندارند و به فکر تعدیل نیرو افتادند اما سعی کردیم با ارائه تسهیلات و استمهال بیمه‌ای، از تعدیل نیرو جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۴ میلیارد تومان اقلام تولیدی صنایع‌دستی در انبارها و کارگاه‌ها دپو شده است، عنوان کرد: با توجه به آمارهای رسمی ۲۰۰۰ صنعتگر در حوزه صنایع‌دستی استان فعال هستند و در آمارهای غیررسمی نیز ۴۰۰۰ نفر دیگر در این رسته فعالیت دارند که در مجموع ۶۰۰۰ نفر از این محل ارتزاق می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، ارائه تسهیلات از طریق سامانه کارا را یکی از راهکارهای دولت برای جبران ضرر ناشی از کرونا دانست و گفت: بیش از ۸۰۰ نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند و به ازای هر بیمه ۱۲ میلیون تومان وام پرداخت شده است. البته اقشار آسیب‌پذیر احصا شدند و به شکل ماهیانه یا فصلی و به طور محدود کمک‌های بلاعوض به آن‌ها اعطا می‌شود.

این مسئول یادآور شد: ۴۵۰ فروشگاه صنایع‌دستی در استان وجود دارد که حتی با وجود کاهش خرید، با افزایش قیمت‌ها سرمایه آن‌ها افزایش می‌یابد که نمی‌توان آن‌ها را خیلی متضرر از کرونا دانست و حتی می‌توان به سمت فروش‌های اینترنتی و روش‌های جدید رفت.

ارجمند با اشاره به اینکه احصای آمار در بخش گردشگری دشوار است؛ چراکه در حوزه گردشگری بخش‌های مختلفی از جمله حمل و نقل، واحدهای فروش، اغذیه‌فروشی‌ها و مراکز اقامتی درگیر هستند، تصریح کرد: ۱۳۰ اقامتگاه بوم‌گردی در استان داریم که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها طی شش ماه گذشته هیچ درآمدی نداشتند.

وی ظرفیت اشغال مراکز اقامتی در سه ماهه نخست امسال را ۳ درصد عنوان کرد و افزود: طی شش ماهه اول امسال نیز ظرفیت اقامت در تاسیات گردشگری به ۱۷ درصد رسید و این در حالی است که سال‌های گذشته در نیمه نخست سال بیش از ۷۰ درصد تخت‌ها اشغال می‌شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان ادامه داد: فروش بلیت در موزه‌ها نیز پس از شیوع کرونا به شدت کاهش یافته است؛ به طوری ‌که در سال گذشته یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروش بلیت در بنای تاریخی گنبد سلطانیه داشتیم و این رقم امسال به ۱۰۰ میلیون تومان هم نرسید.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.