فوتی‌های کرونا در لرستان به ۵۸۰ نفر رسید
معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان ۵۸۰ فوتی به‌دلیل ابتلای به این بیماری داشته‌ایم.

دکتر مریم کوشکی هشتم مهرماه با اشاره به آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در لرستان، اظهار کرد: در اوایل فصل پاییز ما میزبان آنفلوآنزا و ویروس‌های سرماخوردگی هستیم که کرونا هم به آن‌ها اضافه شده و متأسفانه ابتلاء به این بیماری در لرستان بالا رفته است.

وی با اشاره به افزایش مرگ و میر بیماران کرونا در کشور و همچنین استان لرستان، عنوان کرد: لرستان در حال حاضر در بین استان‌های با وضعیت قرمز قرار دارد.

کوشکی با بیان این‌که ابتلاء به بیماری کرونا در استان خیلی بالاست و تقریباً تخت‌های بیمارستانی در حال پُر شدن هستند، افزود: تعداد افرادی‌که وضعیت وخیم این بیماری را دارند در حال افزایش است که می‌طلبد مردم پُروتکل‌های بهداشتی را بیشتر و با شدت رعایت کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که برای جلوگیری از شیوع کرونا سازمان بهداشت جهانی، متخصصان از ابتدای بیماری کرونا بر ضرورت استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی حداقل دو متر و شستن دست‌ها با آب و صابون به مدت بیست ثانیه تأکید کرده‌اند، گفت: در پاییز و زمستان سال گذشته هفت نفر در لرستان به‌دلیل ابتلای به بیماری آنفلوآنزا جان خود را از دست دادند که این هفت مورد افرادی بودند که سن بالا و هم‌زمان بیماری زمینه‌ای داشته‌اند.

کوشکی با تأکید بر این‌که هفت مورد فوت هم برای ما در استان طی سال گذشته زیاد بود، ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در استان لرستان، ۵۸۰ فوتی به‌دلیل ابتلای به این بیماری در استان داشته‌ایم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به این‌که این ۵۸۰ نفر فوتی، در سنین مختلف جوان، میانسال و سالمند بوده است، گفت: تعداد فوتی‌ها در بین افراد با سن بالا و دارای بیماری زمینه‌ای در این رابطه بیشتر است.

وی با تأکید بر این‌که این میزان فوتی، این قضیه را جدی می‌کند که کرونا با هیچ کسی شوخی ندارد، تصریح کرد: ناشناخته بودن کرونا باعث شده که همه را نگران شوند.

کوشکی با بیان این‌که ما جوانی ورزشکار را داشته‌ایم که به این بیماری مبتلا شده و به سختی از این بیماری رهایی پیدا کرده است، افزود: به‌دنبال هر تجمع، مسافرت و عدم رعایت پُروتکل‌ها، بین ۱۰ تا ۱۲ روز بعد ما با یک پیک بیماری مواجه می‌شویم.

درصد عدم رعایت پروتکل‌ها در مدارس برخی از شهرستان‌ها خیلی بالا است

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره وضعیت فعالیت مدارس و مراکز آموزشی در ایام شیوع بیماری کرونا، افزود: براساس اعلام ستاد ملی کرونا، کل کشور باید قرمز در نظر گرفته شود، مدارس باید با رعایت پُروتکل‌های بهداشتی شدید و اختیاری بودن حضور دانش‌آموزان در کلاس، باز باشند.

وی با بیان این‌که هیچ اجباری برای حضور دانش‌آموز در مدارس نباید وجود داشته باشد، عنوان کرد: همچنین مقرر شده که حوزه بهداشت محیط دانشگاه بر روند فعالیت مدارسی که باز هستند نظارت داشته باشد.

کوشکی با تأکید بر این‌که برای فعالیت مدارس، ضرورت رعایت یک‌سری آیتم‌ها را برای آموزش و پرورش تاکید کرده‌ایم، گفت: ما بارها هم اعلام کرده‌ایم که حتی اگر یک آیتم از مجموع آیتم‌های پیش‌بینی شده رعایت نشود، کلاس‌ها در آن مدرسه باید غیرحضوری شوند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که از ابتدای شروع فعالیت مدارس، روزانه از آنها ما بازدید می‌کنیم، تصریح کرد: هر روز گزارش روند فعالیت مدارس و رعایت پُروتکل‌های بهداشتی را برای مدیرکل آموزش و پرورش ارسال می‌کنیم.

وی با بیان این‌که ما بازدیدهای زیادی از مدارس داشته‌ایم و بعضی از شهرستان‌ها در این رابطه وضعیت نامناسبی دارند، افزود: برخی از مدارسی که حضوری هستند به‌دلیل این‌که پُروتکل‌ها را رعایت نکرده‌اند باید غیر حضوری شوند.

کوشکی گفت: پُروتکل‌های ما کاملاً سخت‌گیرانه است و حتی از یک آیتم هم نمی‌گذریم، طبق بازدیدهایی که انجام داده‌ایم خیلی از مدارس پُروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده که این مدارس باید غیرحضوری شوند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: مقرر شده که با مدیرکل آموزش و پرورش طی امروز و فردا جلساتی را داشته باشیم تا به این نتیجه برسیم که آیا در شهرستان‌هایی که پُروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند مدارس، غیر حضوری شوند؟ چراکه درصد عدم رعایت پُروتکل‌ها در برخی از شهرستان‌ها خیلی بالا است.

انجام روزانه ۷۰۰ تست کرونا در لرستان

محمدرضا نیکبخت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در بحث مبارزه با کرونا، اظهار کرد: لازم است که تدابیری اندیشیده شود و قبل از این‌که ریه بیماران مثبت کرونایی درگیر شود و کارشان به ICU بکشد، این بیماران شناسایی شوند و تحت مداوا قرار بگیرند.

وی گفت: با شناسایی به‌موقع و افزایش تست‌گیری از مردم توسط مراکز بهداشتی، ما شاهد اقدام موثرتری خواهیم بود، زیرا شناسایی زودهنگام بیماران کرونایی، اقدامی موفقیت‌آمیز برای آغاز درمان بیماران کرونایی است و این‌کار مستلزم تخصیص اعتباراتی بیشتر به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای تهیه و خرید کیت بیشتر و در نهایت افزایش تست‌های کرونایی است.

نیکبخت از نمونه‌گیری روزانه ۷۰۰ تست در استان خبر داد و اضافه کرد: علاوه‌بر شناسایی و ارجاع بیماران مثبت، باید منفی‌های کاذب نیز شناسایی شوند و قبل از این‌که کنترل بیماران مثبت سخت‌تر شود، باید کار ارجاع بیماران حاد تنفسی به بیمارستان‌ها برای مداوا شروع شود و از آنجایی‌که تهیه واکسن سخت و هزینه‌های درمان بیماران کرونایی زیاد است؛ لذا در بحث کرونا، باید استان‌های محروم‌تر به‌طور ویژه‌تری دیده شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره‌ به فعالیت و اقدامات صورت گرفته این دانشگاه در بحث کرونا و بازدیدهای محیطی و نظارتی از کارگاه‌ها، کارخانجات، مدارس، شرکت‌ها، سالن‌های ورزشی و اماکن سربسته همراه با تعداد تذکرات لازم و پلمپ برخی از مراکز متخلف استان توسط کارشناسان بهداشت محیط، گفت: برای رعایت کامل دستورالعمل‌ها و پُروتکل‌های بهداشتی و کاهش آسیب لازم است که همکاری‌های بین‌بخشی مؤثرتری شکل بگیرد.

وی ادامه داد: گاهی نیاز است بدون هماهنگی و تنها براساس دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا و رعایت پُروتکل‌های بهداشتی اقدام کرد، زیرا توجه به قدرت و توان خرید مردم برای تهیه واکسن، دارو و دیگر لوازم مورد نیاز بیماران کرونایی و حفظ سلامتی‌شان در وهله اول و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در مرحله دوم برای ما حائز اهمیت است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.