با تمام وجود با بیماری قلبی مقابله کنید
بیماری‌های قلبی عروقی (CVD)، اصطلاحی کلی برای بیماری‌های تاثیرگذار بر قلب یا عروق خونی است. اگرچه میانگین میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری‌ها از سال ۱۹۶۰ تاکنون، ۶۱ درصد کاهش‌یافته است اما همچنان قاتل شماره یک در سراسر جهان است و از هر سه مرگ در جهان، یکی به علت بیماری قلبی است.

ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی به عوامل زیادی بستگی دارد و مهم‌ترین عوامل آن شامل سیگار کشیدن، دیابت، فشارخون بالا و چاقی، آلودگی هوا، عوامل ژنتیکی و بیماری‌هاست. همچنین در زمان شیوع بیماری کووید- ۱۹، بیماران مبتلابه CVD بیشتر در معرض خطر اشکال شدید بیماری ویروسی (کووید- ۱۹) قرار دارند.

روز جهانی قلب هرساله، در تاریخ ۲۹ سپتامبر باهدف اصلی ایجاد آگاهی در مورد بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) در میان عموم مردم در سراسر جهان برگزار می‌شود. فدراسیون جهانی قلب (WHF) با همکاری سازمان بهداشت جهانی (WHO) که شاهد افزایش نگران‌کننده شیوع اختلالات قلبی در افراد از دهه ۱۹۹۰ بود، تصمیم گرفت یک روز را به تمرکز بر نگرانی‌های مربوط به قلب اختصاص دهد. موضوع روز جهانی قلب در سال ۲۰۲۰، "با تمام وجود با بیماری قلبی مقابله کنید" است.

برخی از عوامل خطرساز موثر در بیماری‌های قلبی و عروقی مانند بالا رفتن سن و سابقه خانوادگی، خارج از کنترل فرد است، اما بعضی از عوامل مانند افزایش وزن، مصرف دخانیات، عدم ورزش‌کردن، استرس زیاد، دیابت، فشارخون بالا و افزایش سطح کلسترول خون از عواملی هستند که قابل‌کنترل است و می‌تواند تا حدودی از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کند.

بیماری‌های قلبی عروقی امروزه جمعیت زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ایجاد آگاهی در مورد بیماری‌های مختلف قلبی، عوامل خطر و روش‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار مهم است.

حمله قلبی، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی عروقی است. بیماری‌های قلبی عروقی، امروز قاتل شماره یک در جهان است و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی(WHO)، بیماری‌های قلبی و عروقی، سالانه ۱۷.۹ میلیون مرگ‌ومیر که حدود ۳۱ درصد از تمام مرگ‌ومیرهاست را شامل می‌شود. پزشکان معتقدند، در صورت کنترل موارد خاص، می‌توان از مرگ زودرس در اثر بیماری‌های قلبی جلوگیری کرد و به همین علت، آگاهی افراد نسبت به بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار مهم است.

در حال حاضر که جهان با بیماری همه‌گیر کروناویروس مبارزه می‌کند، مراقبت از قلب، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. سبک زندگی ناسالم، یکی از دلایل استفاده از مواد غذایی نامناسب است که در اوضاع کنونی در میان افراد شایع شده است و تاثیر بسیاری بر بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.

حداقل ۲۶ میلیون نفر در سراسر جهان با نارسایی قلبی زندگی می‌کنند و هزینه ۱۰۸ میلیارد دلاری بر اقتصاد جهانی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم دارد. کشور هند در بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ شاهد افزایش چشمگیر در موارد ابتلا بیماری‌های قلبی بوده است، تا حدی که بیماری‌های قلبی و مغزی، از مهم‌ترین دلایل مرگ‌ومیر در میان افراد این کشور است.

بعد از شیوع همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹، افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی بیماری‌های قلبی نسبت به قبل از همه‌گیری مشاهده‌ شده است و کاهش دسترسی و ترس بیمار از سرایت، دلیل اصلی این امر است. پزشکان و کارشناسان مراقبت‌های بهداشتی هند، نگران تاخیر در درمان هستند که ممکن است عواقب ناگواری به دنبال داشته باشد.

درحالی‌که کشور هند در تلاش برای مقابله با بیماری کووید- ۱۹ است، مشکل دیگر در سلامتی (بیماری قلبی) می‌تواند زیرساخت‌های سلامت این کشور را فلج کند. موارد ابتلا به بیماری قلبی نسبت به قبل از شیوع بیماری کووید- ۱۹ به میزان اندکی و حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش‌یافته است، اما بیماران به علت ترس، فقط در موارد اضطراری مراجعه می‌کنند و ۲۵ درصد کاهش در موارد گزارش به‌موقع به بیمارستان‌ها گزارش‌شده است.

با توجه به محدودیت‌های فراوان ناشی از بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹، بسیاری از بیماران قلبی مجبور شده‌اند، مراجعه‌های خود به پزشک را به تعویق بی اندازند و برخی از موارد مانند استنت‌گذاری، آنژیوگرافی و غیره را با تاخیرهای زیادی انجام دهند که عاملی نگران‌کننده است، حدود ۲۸.۱ درصد از مرگ‌ومیرهای سال ۲۰۱۶ در هند، به علت بیماری‌های قلبی و سکته مغزی بوده است. در حال حاضر، متخصصان بیم آن دارند که این بیماران، موردتوجه لازم برای درمان مناسب قرار نگیرند.

وقفه جدی در تداوم مراقبت از بیماران قلبی، می‌تواند منجر به موارد شدید و مرگ‌ومیرهای نابهنگام شود که می‌توان از آن‌ها پیشگیری کرد. در طول این زمان، میزان مرگ‌ومیر در بیماران مبتلابه بیماری‌های قلبی عروقی ازجمله نارسایی قلبی به‌طور غیرطبیعی بالا بوده است(۱۰.۵ درصد در مقایسه با ۲.۳ درصد جمعیت عادی).

پزشکان گفتند: محدودیت‌هایی که دولت هند برای مقابله با شیوع ویروس کرونا وضع کرده است، منجر به برخی تغییرات ناسالم در سبک زندگی افراد شده است و ممکن است باعث بروز مشکلات قلبی و عروقی شود. استرس، رژیم غذایی نامناسب و مشکلات عاطفی از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند بر قلب تاثیر بگذارند.

دکتر پرتاپ چاهان، محقق این بررسی اظهار کرد: اثرات روان‌شناختی مانند تنهایی، استرس، اضطراب، انزوا، ترس از بیکاری و مشکلات اقتصادی و سایر عوامل مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، عادات نامنظم غذایی، رژیم غذایی ناسالم و عدم تحرک بدنی می‌تواند مشکلات قلبی و عروقی را در بحران همه‌گیری افزایش دهد.

دکتر چاهان توصیه می‌کند برای کاهش سطح استرس، ورزش‌هایی مانند یوگا انجام شود و همچنین ماساژ آرام سر و بدن را پیشنهاد کرد که برای بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار موثر است. دکتر ماهش گوگاره، فوق تخصص قلب و عروق افزود: خوب، منظم و سالم بخورید، آب به مقدار مناسب بنوشید و حداقل به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به‌طور منظم ورزش کنید و از طریق روش‌های مجازی با دوستان معاشرت داشته باشید.

محققان اظهار کردند: مردان نسبت به زنان، با توجه به علل مختلف، بیشتر در معرض حملات قلبی هستند، اما چرا؟ علاوه بر کنترل و پیشگیری بهتر برای بیماری توسط زنان در مقایسه با مردان، عملکرد فیزیولوژیکی بدن زن و مرد نیز متفاوت است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که بروز مرگ ناگهانی در مردان، سه تا چهار برابر بیشتر از زنان است و تقریبا ۷۵ درصد مرگ‌های ناگهانی در مردان اتفاق می‌افتد.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی موارد مهم برای مقابله با ویروس کرونا و رعایت موارد بهداشتی می‌تواند تا حدودی در بیماری‌های قلبی و عوامل موثر بر آن تاثیر داشته باشد، البته برخی از موارد مانند کاهش تحرک نیز در ابتلا به بیماری قلبی خطرناک است.

منابع

businessinsider.in

novartis.com

financialexpress.com

english.jagran.com

news۱۸.com

netmeds.com

timesnownews.com

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.