کرونا؛ غریبه‌ای در قریب ما
آمار فوتی‌ها از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان زنجان از مرز ۵۰۰ نفر گذشت و این بدان معنی است که کرونا کماکان حریف سرسختی برای ریه‌های ما است.

تا چشم بر هم زدیم بیش از هفت ماه از حضورش در بین ما گذشت، حضوری که نه به خواست ما، بلکه ناخواسته در جوارمان سکنی گزید، بی‌آنکه دعوتی باشد و امروز که از جلوس آن در جای‌جای این کره خاکی می‌گذرد، تازه فهمیدیم که با چه حریف سرسختی سر و کار داریم، حریفی که تا به امروز نزدیک به ۴۵۰ هزار نفر را در ایران گرفتار کرده و نزدیک به ۲۶ هزار نفر نیز در تقابل با این حریف سرسخت و منحوس، جان خود را از دست داده‌اند و این پیکار نابرابر کماکان ادامه دارد.

مردم عادی او را «کرونا» و باکلاس‌هایش «کووید – ۱۹» می‌نامند اما فرقی نمی‌کند با چه نامی او را خطاب کنی؛ چرا که عادات این مهمان ناخوانده برای همه یکسان است. اگر شانس بیاری، بعد از به اسارت درآمدن او، دوران سختی را سپری خواهی کرد و آثارش تا ماه‌ها با سرفه‌های ناشی از خستگی زودرس بر تن رنجور مبتلایان باقی خواهند ماند و اگر جزو افراد بدشانس باشی، خس‌خس ریه‌هایت حاکی از آن است که قدرت مقابله با آن را نداری و شاید این آخرین شانس زنده بودنت باشد.

کرونا را دست‌کم گرفتیم

حال که بیش از هفت ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، مردم علی‌رغم مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف گریبان‌گیرشان شده است، گویا هنوز به این باور نرسیده‌اند که باید در برابر این مهمان منحوس، با جدیت بیشتری مقابله کنیم. بی‌تردید مقابله به این بیماری، کار چندان دشواری نیست و متولیان حوزه بهداشت و درمان بارها به این موضع تاکید کرده‌اند که می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، حضور کرونا در زندگی‌مان را کمرنگ کرد.

انسان از دیرباز تا به امروز با بیماری‌های مختلفی دست به گریبان بوده، امراضی که تلخ‌کامی‌های زیادی را برای بشر به دنبال داشته و باعث از بین رفتن جان میلیون‌ها انسان شده است. ایران جزو کشورهایی است که تجربه تلخ این‌گونه صدمات را در حدود یک قرن پیش به خود دیده، جایی که نیمی از جمعیت ۱۸ میلیونی کشور به دلیل قحطی و بیماری از بین رفت، بنابراین علی‌رغم پیشرفت‌هایی که در حوزه پزشکی بهدست آمده است، باز هم احتیاط برای تداوم زندگی، شرط عقل است.

آماری که مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در طول هفت ماه گذشه ارائه کرده‌اند، بیانگر آن است که در هر دوره‌ای که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هم‌استانی‌ها رعایت شده، میزان ابتلایان به کرونا سیر نزولی داشته و هر زمان که بی‌تفاوت از کنار این موضوع گذشته‌ایم، فارغ از اینکه زحمات کادر فنی در حوزه درمان دوچندان شده است، شاهد بالا رفتن آمار ابتلایان و تعداد بستری شده‌ها و نیز آمار فوتی‌های ناشی از این بیماری بودیم که این خود حاکی از این است که نباید کرونا را دست‌کم بگیریم.

درصدهایی که از صد فاصله می‌گیرد

یکی از دستاوردهای حضور کرونا در کشور و به تبع آن استان زنجان، برگزاری جلسه ستاد پیشگیری از کرونا و ارائه آمار روزانه در خصوص نتایج تاسف‌باری که این بیماری در استان به جای می‌گذارد، است. آمار مبتلایان جدید، تعداد افراد بستری شده، تعداد افراد بهبودیافته، آمار فوتی‌ها و ... از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که هر روز به واسطه برگزاری این جلسه بر خروجی رسانه‌ها قرار می‌گیرد اما مهم‌ترین آمار در این عرصه، مربوط به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه‌های مختلف است.

آخرین آمار در این زمینه بیانگر آن است که میزان استفاده از ماسک از ۹۰ درصد در تیرماه به ۸۰ درصد در برهه کنونی رسیده، این در حالی است که موضوع استفاده از ماسک، کماکان به عنوان اولویت پیشگیری از ویروس کرونا مطرح است. سهم ادارات و سازمان در این زمینه که پیش از این ۸۵ درصد بود، امروز به ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است. از طرفی پاساژها و مراکز تجاری که سهم ۷۵ درصد را در استفاده از ماسک به خود اختصاص داده بودند، امروز این آمار به ۵۵ درصد تنزل پیدا کرده است.

آرامستان، همان‌جایی است که همگان در آن آرام می‌گیرند اما وقتی پای کرونا وسط باشد، هیچ آرامشی در کار نیست و همه ما تلاش می‌کنیم برای همدردی با کسانی که عزیزشان را در این دوران کرونایی از دست داده‌اند، سنگ‌تمام گذاشته و بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی، حلقه دیگری بر حلقه زنجیره انتقال این ویروس اضافه کنیم، جایی که محمدرضا صائینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان می‌گوید: «متاسفانه اتفاق بسیار بدی در آرامستان‌ها در حال وقوع بوده که کنترل آن از اختیار ما خارج است».

۵۰۰ فوتی را رد کردیم؛ به خود بیاییم

انگار همین دیروز بود که زنگ اولین قربانی کرونا در زنجان به صدا درآمد. شاید روزهای اول همه بر این عقیده استوار بودند که این زنگ برای آن‌ها به صدا در نخواهد آمد اما با بالا رفتن آمار فوتی‌ها، صدای این زنگ هر روز برای‌مان شنیده‌تر شد، تا جایی که آماری که امروز متولیان حوزه بهداشت و درمان استان در این خصوص ارائه می‌دهند، تعداد جان‌باختگان در این زمینه را ۵۰۲ نفر نشان می‌دهد و شاید اگر نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم، این آمار دیر یا زود چهار رقمی شود.

در حال حاضر زنجان در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشته و این یعنی دامنه موج سوم کرونا، بنابراین برای اینکه بیش از این بر روی این دامنه، موج‌سواری نکنیم، باید پروتکل‌هایی را که این روزها مثل آب خوردن زیر پا می‌گذاریم، رعایت کنیم. حواس‌مان بیش از اینکه به خود باشد، باید معطوف شانه‌های خسته و افتاده تلاش‌گرانی باشد که این روزها به خاطر بی‌مسئولیتی ما، مسئولیت‌شان چند برابر شده و تلاش می‌کنند آماری که این روزها به سمت رکوردزنی حرکت می‌کند، از حرکت بازایستد.

طولانی شدن شیوع کرونا باعث شده است که از این مهمان منحوس به عنوان یک آشنای دیرین تعبیر کنیم و احوالات آن را که هر روز دست‌خوش تغییر می‌شود، نادیده بگیریم. این روزها کرونا در حال رکوردزنی است، رکوردی که شاید در المپیک نیز نتوان در طول هفت ماه به آن دست پیدا کرد اما فراموش نکنیم این ما هستیم که زمینه را برای خودنمایی کرونا فراهم می‌کنیم. تا زمانی که آمار تاسف‌بار این ویروس را جدی نگیریم، این گرد و خاک کردن‌ها ادامه دارد، پس به خود بیاییم، چون کرونا با اینکه غریبه است اما در قریب ما است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.