مگر از جان‌تان سیر شده‌اید!
پاییز سخت در راه است؛ هشداری که وزارت بهداشتی ها چندی است از آن سخن می گویند؛ کرونا اما ظاهرا عادی شده؛ صعود سوم را هم زد و پروتکلهای بهداشتی هم سیر نزولی دارند ...

به گزارش ایسنا، هنوز فصل سرد از راه نرسیده، کرونا صعود سوم خود را با قدرت سرایت‌پذیری و بیماری زایی شدیدتر آغاز کرده و منجر به افزایش بیماران بدحال شده و مرگ های ناشی از کووید-۱۹ را به طور چشمگیری افزایش داده است...

از مرداد ماه بود که کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان کشور نسبت به بروز پیک سوم کرونا که می‌توانست با جهش ویروس همراه بوده و به مراتب خطرناک‌تر و با قدرت سرایت‌پذیری بیشتری باشد، هشدار می‌دادند. هشدارهای که امید و البته انتظار می‌رفت با رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم نظیر استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری فیزیکی و... کارساز بوده و پیک سوم به وقوع نپیوندد. این درحالیست که انتظارات در زمینه افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی محقق نشد و بر اساس اعلام وزارت بهداشت شاهد روند نزولی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستیم.

صعود کرونا با نزول رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این زمینه دکتر سیما سادات لاری- سخنگوی وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به روند صعودی کرونا در کشور، اعلام کرده است که متاسفانه بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط تیم‌های بهداشت محیط، استفاده از ماسک در مراکز و اماکن عمومی به کمترین میزان خود از هفتم مرداد ماه تاکنون رسیده است. در حال حاضر میزان استفاده از ماسک در کشور ۵۵.۳۵ درصد است. در عین حال همچنن روند کاهشی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک ادامه دارد؛ به طوری که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته گذشته ۶۱.۸۵ درصد گزارش شده است.

وی افزود: میزان استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی ۵۶.۸۲ درصد گزارش شده است. همچنین میزان استفاده از ماسک در شاغلین صنوف ۵۸.۸۶ درصد و در کارمندان ادارات ۷۸.۱۲ درصد گزارش شده است که متاسفانه شاهد کاهش استفاده از ماسک در همه این گروه‌ها نسبت به هفته‌های قبل از آن هستیم.

۱۵۸ شهرستان قرمز کرونایی در کشور به گفته لاری، متناسب با تداوم روند کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نمودار موارد ابتلا ‌و بستری روزانه در اغلب استان‌های کشور دارای روند صعودی است؛ به طوری که تعداد شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز در اغلب استان‌های کشور دارای سیر افزایشی بوده و مجموع شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز بیماری از ۱۰۲ شهرستان در هفته قبل به ۱۵۸ شهرستان در هفته جاری رسیده است.

صعود شدیدتر کرونا حال روند نزولی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، منجر به صعود مجدد کرونا شده است؛ صعودی که این بار شدید تر و سخت‌تر از قبل است و حتی بنابر اعلام دکتر مینو محرز-عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا میزان بیماری‌زایی ویروس از ابتدای شیوع آن در اسفند و فروردین نیز بیشتر شده است.

تخت‌های بیمارستانی تهران در حال پر شدن در عین حال دکتر پیام طبرسی- ریس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز شاخصه موج جدید کرونا را افزایش بیماران بدحال عنوان و اظهار کرد: در پیک جدید بیماری بسیاری از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در حال بستری بیماران کرونایی هستند. با وجود افزایش ظرفیت‌ها حداقل در تهران هنوز با کمبود تخت برای بستری مواجه هستیم و تخت‌های بیمارستانی در حال حاضر پر شده است.

طبرسی با تاکید بر اینکه اگر مداخله‌ جدی صورت نگیرد، امواج بیماری در طول پاییز ادامه خواهد داشت، گفت: تا زمانی که واکسن قطعی و اثربخشی برای بیماری تولید نشود، تنها راه موجود رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌هاست.

احتمال فوت روزانه ۶۰۰ نفر به دلیل کرونا در آبان وی در خصوص پیش بینی وضعیت اپیدمی نیز گفت: چندین بنگاه علمی در این خصوص پیش‌بینی‌هایی داشته‌اند؛ بر اساس نمودار اعلام شده از سوی دکتر حریرچی، اگر با همین روال پیش برویم ممکن است در آبان ماه به ۶۰۰ مورد مرگ روزانه برسیم و یک پیش بینی دیگر نیز نشان دهنده ۹۰۰ مورد فوت روزانه در اواسط آذر ماه است، البته اگر هیچ اقدام مداخله‌ای صورت نگیرد.

حال باید به این پیش بینی ها، خطر شیوع آنفلوآنزا را هم اضافه کرد. آنفلوآنزایی که فصل سرد هر سال مهمان مان است و شیوع گسترده و همزمانی اش با کرونا می تواند، منجر به تشدید کووید-۱۹ شده و بیش از پیش جان هموطنان مان را در خطر قرار دهد.

از طرف دیگر باید توجه کرد که همزمان با اوج‌گیری مجدد کرونا، در حال حاضر دو چالش عمده نیز گریبانگیر بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی است؛ خستگی کادر بهداشتی و درمانی و کمبود نقدینگی در بیمارستان‌ها. دو چالشی که هر کدام به تنهایی آنقدر بزرگ هستند که بتوانند بیمارستان‌ها را دچار مشکل کنند؛ اما افزایش ناگهانی بیماران بدحال کرونایی و شلوغی بیمارستان‌ها در پاییز و زمستان سختِ کرونایی، می‌تواند نفس بیمارستان‌ها را هم به شماره اندازد و آن زمان است که دیگر نمی‌تون جلودار کرونا شد.

در عین حال علاوه بر اقدام دولت و مسئولان و همچنین اعمال محدودیت‌های جدی‌تر و مجازاتها برای متخلفان پروتکل‌های بهداشتی در جهت کنترل هر چه بیشتر اوضاع، اما ما مردم هم باید بدانیم که امروز موج سوم کرونا، زنگ خطر بزرگی را برای خود و خانواده‌هایمان به صدا درآورده؛ کرونا شوخی ندارد و می‌تواند در عرض چند روز قربانیهای فراوانی بگیرد و زندگی های بسیاری را ویران کند. پس اگر از جان تان سیر نشدید، ماسک بزنید، فاصله خود را با دیگران رعایت کنید، دست هایتان را مرتب بشویید و مراقب خود و اطرافیان تان باشید.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱ )