سریع‌تر تصمیم‌گیری شود، رعایت پروتکل های بهداشتی به تمایل مردم واگذار نشود
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر ضرورت تصمیم گیری سریع‌تر و قوانینی جدی‌تر برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در شرایط بحرانی کنونی، گفت: در چند روز گذشته با تلاش مسئولان در ستاد مقابله با کرونا امیدهایی برای اخذ تصمیمات مؤثر ایجاد شده که امیدواریم در کوتاه ترین زمان ممکن عملیاتی شوند.

آرش نجیمی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: رعایت پروتکلهای بهداشتی یکی از جملات آشنایی است که در چندین ماه گذشته به صورت مداوم تکرار شده، اما این سوال مهم مطرح است که آیا می توان تنها با حساس سازی جامعه و درخواست از همه افراد برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی، امید به تغییر اساسی در روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ داشت؟

وی افزود: اگرچه در ماه های گذشته در برخی مواقع شاهد همراهی بسیار خوب همه اقشار جامعه بوده ایم، اما آیا تنها با تکیه بر این خواست می توان از رعایت توصیه های بهداشتی از سوی همه افراد جامعه در این شرایط اطمینان داشت؟

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه طی چند ماه گذشته برای رعایت پروتکلهای بهداشتی تنها به حساس سازی افراد جامعه اکتفا شده است، گفت: در شرایطی که با انفجار روند بیماری در جامعه مواجه نبودیم شاید این اقدام می توانست یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری باشد، هر چند که به اذعان بسیار از فعالان و صاحب نظران رسانه، اثربخشی یک پیام به مرور با تکرار آن کاهش می یابد.

به گفته وی، در شرایطی که پیش بینی می شود میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر افراد بر اثر ابتلا به کرونا همچنان در جامعه افزایش می یابد و با ادامه این روند روبرو هستیم، تنها تکیه بر خواست مردم برای رعایت پروتکل های بهداشتی نمی تواند سبب کاهش بار سیستم بهداشتی و درمانی شود.

نجیمی با اشاره به اینکه در کشورهایی که برای مقاطعی بحران کووید ۱۹ فروکش کرد و فرصت لازم به سیستم بهداشتی و درمانی داده شده تا انرژی از دست رفته را بازیابی کرده و از فرسودگی رهایی یابند، رعایت صد درصدی پروتکل های ساده بهداشتی تنها به انتخاب و تمایل مردم واگذار نشده بود، افزود: تجارب جهانی نشان می دهد تصمیم گیری های به موقع و محدودسازی های هوشمندانه در کنار ترغیب و حساس سازی جامعه توانسته سهم قابل توجهی در کاهش بار بهداشتی و درمانی بیماری داشته باشد و حداقل مدت زمان پیک بیماری را کاهش دهد.

وی با تاکید براینکه به نظر می رسد در شرایط امروز جامعه ما و درگیری های بسیار زیاد مردم که سبب تعارض با تمایل برای رعایت پروتکل های بهداشتی می شود، نیاز به تصمیم های سریع تر و قوانینی جدی تر به خصوص در شرایط بحرانی وجود دارد، گفت: در غیر اینصورت به نظر می رسد انتظار از رسانه ها جهت حساس سازی صد در درصدی افراد جامعه و امید به رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در همه افراد تنها بر اساس خواست و تمایل آنها سبب تداوم روند کنونی در استان اصفهان با بیش از ۲۰۰ بیمار بستری در روز، نزدیک به ۱۰۰۰ مورد مثبت و حداقل ۲۰ فوتی در روز می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با یادآوری اینکه از خردادماه امسال تاکنون هیچ روند کاهشی معناداری در آمار استان مشاهده نشده، ادامه داد: حتی یک روز هم کادر درمان در خط مقدم مقابله با کرونا خود را در وضعیت پیروز بر این بیماری تصور نکرده اند.

نجیمی در خاتمه با بیان اینکه در چند روز گذشته با تلاش مسئولان در ستاد کرونا امیدهایی برای اخذ تصمیمات موثر ایجاد شده است، اظهار امیدواری کرد که با در نظر گرفتن شرایط، تصمیمات در جهت رعایت پروتکل های بهداشتی در کوتاه ترین زمان عملیاتی شوند، زیرا هر روز تعلل به معنای از دست دادن جان ده ها تن از هم استانی عزیز است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.