گردش کرونا در منازل زنجانی‌ها
معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: در حال حاضر شاهد افزایش تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان، گردش ویروس در خانه‌ها و ابتلای خانوادگی به بیماری کرونا و روند صعودی تدریجی ابتلا به این بیماری در زنجان هستیم.

محمدرضا صائینی شامگاه روز گذشته (سوم مهرماه) در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کروناویروس که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه واکسن آنفولانزا فعلاً در کشور توزیع نشده است، اظهار کرد: زنجان به‌عنوان یکی از مراکز تامین و توزیع واکسن شمال‌غرب کشور است که گاهی اوقات واکسن ۶ ماه تا یک سال مورد نیاز کشور در استان دپو می‌شود.

وی‌ در رابطه با وضعیت استان زنجان از لحاظ شیوع بیماری کرونا، افزود: طبق ارزیابی‌های انجام شده، در حال حاضر شاهد روند صعودی تدریجی بیماری کرونا در استان هستیم و نسبت به ماه‌های گذشته که به سمت پیک دوم کرونا می‌رفتیم، در حال حاضر روند ابتلا به بیماری کرونا افزایشی است.

این مسئول با اشاره به افزایش تعداد بیماران کرونایی در استان، تصریح کرد: در مجموع از ۴۸ هزار و ۸۶۰ نفر به‌صورت سرپایی در مراکز ۱۶ ساعته کووید - ۱۹، تست کرونا گرفته شده که از این تعداد ۱۵ هزار و ۳۱ مورد مثبت سرپایی و ۱۱ هزار ۱۳۹ مورد نیز بستری شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه ویروس کرونا در داخل خانه زنجانی‌ها در حال گردش است، ادامه داد: استان زنجان در کرونا فعلاً از سطح افزایش کشوری پایین‌تر است و در حوزه میزان مرگ و میر کرونا نیز در استان نسبت به آمار کشوری در رتبه‌های پایین‌تر قرار داریم.

صائینی با بیان اینکه از هفته دوم شهریورماه، شاهد روند افزایشی مشخصی در موارد سرپایی استان بودیم و در طول یک هفته ۲ هزار و ۸۸۷ نفر به‌صورت سرپایی در مراکز ۱۶ ساعته تحت مراقبت بودند، اظهار کرد: ۳ هزار و ۶۱۴ مورد نیز،ن در هفته سوم در بخش سرپایی گزارش شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان طارم پیک اصلی کرونا را در فروردین ماه گذرانده و در حال حاضر میزان ابتلا به کرونا در این شهرستان نسبت به نرم استانی پایین‌تر است، افزود: میزان ابتلا به کرونا در شهرستان‌ سلطانیه بالاتر از نرم استانی و شهرستان ماهنشان پایین‌تر از نرم استانی است.

این مسئول با بیان اینکه در شهرستان ماهنشان و خدابنده نگران رفت‌وآمد و حضور افراد از سایر استان‌ها هستیم، تصریح کرد: گفتنی است اگر کرونا در مناطق روستایی استقرار پیدا کند، براساس قواعد موجود همه افراد را دچار بیماری می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان در رابطه با وضعیت شهر زنجان از لحاظ شیوع بیماری کرونا، ادامه داد: شهرستان زنجان در میزان ابتلا به کرونا نسبت به نرم استانی جلوتر بوده و شتاب آن در هفته دوم شهریور به بعد کاملاً مشهود است.

صائینی در رابطه با وضعیت شهرستان‌های ابهر، خدابنده و خرم‌دره از لحاظ شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: شهرستان ابهر از نرم استانی بالاتر بوده ولی از شتاب آن مقداری کاسته شده و شهرستان خدابنده از نرم استانی پایین‌تر بوده ولی شهرستان خرمدره نیز در کل، افزایشی است.

وی در رابطه با وضعیت شهرستان ایجرود از لحاظ شیوع بیماری کرونا، افزود: از هفته دوم شهریورماه میزان ابتلا به کرونا در شهرستان ایجرود افزایش یافته و از نرم استانی نیز بالاتر رفته است که نیازمند فعالیت دقیق‌ نظام سلامت و انجام اقدامات مقابله و پیشگیرانه در خصوص این بیماری در ایجرود است.

این مسئول با تاکید بر اینکه ویروس کرونا بسیار هوشمند است و تنها راه پیشگیری از ورود به قلمرو او، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است، تصریح کرد: گفتنی است طبق آخرین بررسی‌های انجام شده ۴ تا ۵ برابر میزان بیماری‌زایی ویروس کرونا افزایش و جهش یافته است. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان خاطرنشان کرد: برخی از افراد به اشتباه باور دارند که با استفاده از واکسن آنفولانزا در برابر ویروس کرونا نیز ایمن می‌شوند در حالی که این دو ویروس جدای از هم هستند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.