دفاع مقدس این بار در جبهه کرونا
بسیاری از مردم این روزها واژه دفاع مقدس برای‌شان دوباره تداعی‌ شده است، ویروس کرونا، همچون یک دشمن تمام عیار، آنچنان به تاخت و تاز می‌پردازد که مقابله با آن نیز به توان بسیار زیادی نیاز دارد، توانی که این روزها، رزمندگان پزشکی در جبهه‌ درمان، از خود می‌گذارند و البته در این میان، تعدادی از آنها در حال پرپر شدن هستند.

اگر به تاریخ رجوع کنیم در می‌یابیم که جنگ در شرایطی به ایران تحمیل شد که نیروهای نظامی در وضعیت مناسبی قرار نداشتند و امکانات ما نیز در برابر دشمن در کمترین حد ممکن بود.

در ابن شرایط بود که امام خمینی (ره) دفاع در برابر دشمن بعثی را دفاع مقدس نامیدند و به این دفاع قداست بخشیدند.

اهمیت و قداست این دفاع موجب شد تا مردم انقلابی و مذهبی نگاه متفاوتی نسبت به جنگ پیدا کنند و هر کس به دنبال یافتن نقش خود در این جنگ تحمیلی بودند، امام در ادامه موضوع جنگ را در اولویت نخست مسائل کشور قرار دادند و دفاع همه‌جانبه را مطرح کردند.

بدین معنی که علاوه بر اشخاص حقیقی و مردم، نهادها و سازمان‌ها هم باید در دفاع مقدس نقش آفرین باشند و هر سازمان اعم از نظامی و غیرنظامی باید نقش خود را در دفاع همه‌جانبه ایفا کند.

دفاع مقدس گنجینه‌ای نهفته از فضایل مهم اخلاقی و معرفتی است که در این برهه از زمان تبیین آن می‌تواند نقش مهمی در برطرف کردن بسیاری از انحرافات دیکته شده غربی باشد.

ایثار، شجاعت، عشق به میهن و از خودگذشتگی در مقابل رسیدن به اهداف و آرمان‌های مهم ملی و دینی از جمله اصولیست که توجه به آن مهم و قابل اهمیت است.

اگر امروزه رشادت‌ها و خدمات شهدا و ایثارگران برای زنده نگه‌داشتن اسلام و جامعه اسلامی آن طور که باید و شاید به مردم معرفی نشود الگوهایی غیر واقع جایگزین این فداکاری و از خود گذشتگی‌ها خواهد شد.

وقتی دشمن بعثی با تمام امکاناتش به میهن حمله‌ور شد تصور نمی‌کرد با مقاومت جانانه ملت ایران مواجه شود؛ مقاومتی که تمام محاسبات صدام و حامیانش را با شکست مواجه کرد. به دنبال این جنگ تعداد بسیاری از پدران و برادران‌مان پوشاکی با رنگ‌های خاکی، پلنگی، سبز و دیگر رنگ‌ها به تن کردند تا با آنها در فصل هشت ساله نبرد حق علیه باطل با آن در جبهه حاضر شوند.

اما اکنون نیز در دورانی قرار داریم که شاید کممتر از دوران جنگ نباشد، حریم ها،تهدیدها و از همه مهم تر ویروس کرونا که امروز جامعه مارا تحت الشعاع قرار داده است، ویروس کرونا درصدد است سلامت جامعه را با مشکل و خطر مواجه کند. اگرچه در نهایت تأسف تعدادی از هموطنان مان در این شرایط جان خود را از دست داده‌اند اما پزشکان و پرستارانی که لباس سفید و آبی بر تن دارند برای دفاع از سلامت جامعه به جنگ با ویروس کرونا رفته‌اند.

یکی از وجوه مشترک این مدافعان سلامت با مدافعان وطن در پشت نویسی لباس‌شان است. برخی رزمندگان برای روحیه‌دادن به همرزمانشان و یادآوری نیت‌ خود از حضور در جبهه پشت این لباس‌ها که عمدتاً هم خاکی بودند یا در پیشانی‌بندهای‌شان، مطالبی می‌نوشتند.

جنگ و دفاع از حق و میهن با وجود خسارت های زیادی مانند شهادت نخبگان و جوانان، ثمراتی از جمله شناخت توان و ظرفیت علمی کشور در حوزه پزشکی و بهداشت را به یادگار گذاشت.

ایران به عنوان کشوری که سال‌ها زیر یوغ حکومت مستبد شاهنشاهی بود سیستم آموزشی فشل و ناکارآمدی داشت که در تامین و ارائه خدمات پزشکی عمومی به جامعه با تنگناها و چالش های وسیعی دست به گریبان بود.

شروع جنگ تحمیلی اندکی پس از به بار نشستن انقلاب اسلامی، بار مضاعفی به حوزه سلامت و پزشکی کشور تحمیل کرد و با امکانات ابتر سخت‌افزاری، ضعف سیستم آموزشی و نداشتن تجربه فعالیت پزشکی در زمان بحران به ویژه جنگ،دورنمای سختی برای مدیران ارشد کشور و فرماندهان جنگ ترسیم و نگرانی‌های مشهودی در این بخش ایجاد شد.

وسعت مناطق جنگی، کمبود پرستار و بهیاران مرد، آمار زیاد مجروحان در عملیات‌های سال های آغازین نبرد و نبود امکانات درمانگاهی صحرایی از جمله دغدغه های مدیران کشور بود که باید راهکاری برای آن دیده می شد.

مجموعه درمانی کشور در طول هشت سال جنگ تحمیلی برای تامین امنیت و حفظ جان و سلامت هم وطنان و رزمندگان مبارزه کرد و جانفشانی های بسیاری در راه آرامش، راحتی و دفاع از میهن ثبت کرد.

اکنون جانشینان آن پزشکان و پرستان با الگوبرداری از منش و راه بزرگ مردان دوران جنگ در پیکار سخت و طاقت فرسایی کرونا حضور دارند و با تحمل مشقت های ناشی از همه‌گیری این بیمار تلاش می کنند پیروز این نبرد سخت و دشوار شوند.

هفت ماه تلاش و تکاپوی شبانه‌روزی کادر درمان سبب شد حتی منتقدان عملکرد وزارت بهداشت و برخی افرادی که از سیاست ها و رویکردهای حاکم در مجموعه کشور گلایه داشتند نیز بر سر یک موضوع به اتفاق نظر برسند که جامعه درمان ایران از هیچ کوششی برای مهار کرونا دریغ نکرده است.

سارا ربیعی

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.