آمریکا فعلا واکسن کرونای دانشگاه "آکسفورد" را نمی‌خواهد
به رغم از سرگیری آزمایشات واکسن کرونای شرکت "آسترازنکا" و دانشگاه "آکسفورد"(که به دلیل بروز بیماری در یکی از داوطلبان متوقف شده بود) در بیشتر کشورها، این آزمایشها در آمریکا همچنان متوقف است.

به گزارش ایسنا و به نقل از تلگراف، شرکت "آسترازنکا" چندی پیش گفت که آزمایشات جهانی از جمله آزمایشات بزرگ مرحله آخر این شرکت برای آزمایش واکسنی که توسعه داده به دلیل بیمار شدن غیرقابل توجیه یک شرکت کننده در مطالعه، متوقف شده است. این واکسن با کمک محققان دانشگاه "آکسفورد" ساخته شده است.

اکنون آزمایش این واکسن در انگلستان، برزیل، هند و آفریقای جنوبی مجدداً آغاز شده است اما در آمریکا همچنان متوقف است.

آزمایشات انسانی واکسن کروناویروس دانشگاه "آکسفورد" و شرکت "آسترازنکا" به دلیل نگرانی‌های موجود از بروز عوارض جانبی هنوز در ایالات متحده متوقف است. آزمایشات واکسن آکسفورد پس از آنکه دو شرکت کننده(دو خانم انگلیسی) به طور متوالی "علائم عصبی غیرقابل توضیح" در آنها ایجاد شد، دو بار متوقف شد.

در دومین فردی که عوارض جانبی در آن ظاهر شد، گزارش شده است که این بیماری میلیت عرضی است. میلیت عرضی یک سندرم التهابی است که بر نخاع تأثیر می‌گذارد و اغلب به دلیل عفونت‌های ویروسی ایجاد می‌شود و می تواند باعث فلج شود.

اولین توقف، در ماه جولای، به طور علنی اعلام نشد و پس از مشخص شدن اینکه داوطلب مبتلا به ام.اس است(بیماری که می‌تواند همان واکنش عصبی را ایجاد کند) آزمایش مجدداً آغاز شد. توقف دوم دو هفته پیش به طور گسترده گزارش شد. آزمایشهای واکسن از آن زمان در انگلیس، برزیل ، هند و آفریقای جنوبی مجدداً آغاز شده است، اما هنوز در ایالات متحده متوقف شده است و حال آمریکایی‌ها موضع سخت گیرانه تری نسبت به آغاز آزمایش این واکسن در کشورشان دارند.

روز شنبه شرکت آسترازنکا اطلاعات بیشتری در مورد پروتکل‌های آزمایشی خود منتشر کرد اما کارشناسان آمریکایی همچنان ابراز نگرانی کردند.

دکتر "پیتر جی هوتز"(Peter Jay Hotez) ویروس شناس کالج پزشکی بیلور در هوستون، تگزاس در گفتگو با نیویورک تایمز گفت: اتفاقاتی که اخیرا در پی آزمایش این واکسن اتفاق افتاده، وحشتناک و غیرقابل قبول بوده است. دوست نداریم مردم آمریکا چنین دیدی نسبت به این واکسن داشته باشند.

نظرات دکتر هوتز که توسط دیگر کارشناسان آمریکایی نیز مورد انعکاس قرار گرفت است توسط مقامات دولت انگلستان، از جمله نهادهای نظارتی مود انتقاد قرار گرفته است چرا که دکتر هوتز در بخشی از صحبت‌های خود اظهار کرده مقامات انگلیس در ارائه دلیل منطقی برای از سرگیری آزمایش‌های خود کوتاهی کرده‌اند.

شرکت آسترازنکا نیز در پاسخ به این صحبت‌ها گفت: بروز واکنش در سیستم عصبی نیز بسیار نادر است اما می‌تواند سبب ایجاد بیماری به نام نشانگان گیلن-باره شود که این نشانگاه می‌تواند در افراد ضعف شدید ایجاد کنند و کشنده باشد. در آزمایش فعلی، هنگامی که داوطلبان در آزمایشات[واکسن] علائم عصبی غیرقابل توجیهی از جمله تغییر احساس یا ضعف اندام را بروز دادند، بررسی ایمنی انجام دادیم و در هنگام بررسی ایمنی نیز مطالعه را متوقف کردیم.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA) در این باره اظهار نظری نکرده است اما بنابر گزارش‌ها اطلاعات بیشتری را در دو مورد از عوارض جانبی رخ داده توسط واکسن شرکت آسترازنکا درخواست کرده است. روز شنبه به دنبال درخواست شفافیت بیشتر، این شرکت جزئیات مربوط به پروتکل‌های آزمایش خود و نحوه محاسبه واکسن را منتشر کرد. آسترازنکا اظهار کرد، هدف آنها ایجاد واکسنی با ۵۰ درصد اثر بخشی (حداقل آستانه تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده) است.

در سال ۱۹۷۶، یک واکسن اضطراری آنفلوانزا باعث ایجاد نشانگان گیلن–باره در ۴۵۰ نفر شد و از ۴۵ میلیون فردی که واکسینه شده بودند، ۳۰ نفر فوت کردند. نشانگان گیلن-باره عبارت است از یک بیماری التهابی نادر که دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می‌کند و به سرعت موجب ضعف عضلات و بی‌حسی می‌شود. این نشانگان می‌تواند در تمام سنین رخ دهد اما بین ۵۰–۳۰ سالگی شایع‌تر است. علایم شایع آن در مراحل اولیه، ضعف عضلات دست و پا، ساعد، بازو، ساق و ران‌ها، شکم و قفسه سینه. ضعف عضلات در عرض ۷۲ ساعت پیشرفت می‌کند و ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی تهدیدکننده حال بیمار شود.

نشانگان گیلن باره و میلیت عرضی از شرایط نزدیک به هم هستند و هر دو باعث التهاب نخاعی می‌شوند. نگرانی در بین متخصصان این است که چنین شرایطی نسبتاً نادر است، از آنجا که سالانه از بین ۲۵۰ هزار نفر فقط در یک نفر میلیت عرضی تشخیص داده می‌شود، تشخیص آن دشوار است.

دکتر "پال اوفیت"(Paul Offit) استاد دانشگاه پنسیلوانیا و عضو کمیته مشورتی سازمان غذا و داروی آمریکا در واکسن‌ها به نیویورک تایمز گفت که مشخص نیست چگونه آسترازنکا یا تنظیم کننده‌های انگلیس تشخیص دادند که واکنش عصبی دوم گزارش شده مربوط به واکسن نبوده ست.

در انگیس این واکسن بر روی حدود هشت هزار داوطلب آزمایش شده است."مارک اسلیفکا"(Mark Slifka) متخصص واکسن دانشگاه علوم و بهداشت اورگان گفت: اگر عوارضی در دو داوطلب این واکسن مشاهده شده است به نظر می‌رسد الگوی این واکسن خطرناک است. اگر عوارض در یک داوطلب دیگر(داوطلب سومی) نیز مشاهده شود ممکن است در کل کار این واکسن خاتمه یابد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.