افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مبتلایان به کرونا در کرمان طی ۲ روز گذشته
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در حال حاضر آمار مبتلایان به کرونا در استان های مختلف بالا رفته ولی در کرمان علی رغم اینکه در وضعیت قرمز قرار داریم، اما شیب بیماری ملایمی است اظهار کرد: متاسفانه طی دو روز گذشته بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش موارد بستری را در سطح بیمارستان های استان داشته ایم، هنوز به پیک بحرانی نرسیده ایم اما امیدواریم این روند کاهشی...

مهندس "حمیدرضا گلزاری" در گفت و گو با ایسنا با اشاره به وضعیت نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در استان کرمان اظهار کرد: استان کرمان تاکنون در مقابله با بیماری کرونا عملکرد مثبتی داشته و منحنی ها و پیک های بیماری در استان ما نسبت به میانگین کشوری متعادل تر از سایر استان ها بوده است.

وی افزود: اکنون در برهه حساسی قرار داریم و فصل پائیز و آنفلوانزای فصلی را در پیش داریم که در ایران نمونه هایی مشاهده شده و درخواست داریم همانطور که تاکنون مردم و مسئولان دست به دست هم داده و در مقابله با بیماری همکاری داشته و فرهنگ پیشگیری را گوشزد و موارد توصیه شده را رعایت می کردند، همچنان ادامه داشته باشد.

گلزاری با بیان اینکه در حال حاضر آمار مبتلایان به کرونا در استان های مختلف بالا رفته ولی در کرمان علی رغم اینکه در وضعیت قرمز قرار داریم، اما شیب بیماری ملایمی است اظهار کرد: متاسفانه طی دو روز گذشته بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش موارد بستری را در سطح بیمارستان های استان داشته ایم، هنوز به پیک بحرانی نرسیده ایم اما امیدواریم این روند کاهشی باشد.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: پیشگیری از کرونا بر اصول مهمی استوار است که شامل استفاده صحیح از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، تهویه مکان و شست و شوی دست ها و گندزدائی محیط می شود.

وی افزود: در زمان ضرورتِ خروج از منزل، باید حتما از ماسک استفاده کرده و از وسائل نقلیه عمومی که ازدحام ندارند، استفاده کنیم که تاکنون در این زمینه در بحث فاصله گذاری خیلی موفق نبودیم (در وسائل نقلیه عمومی) و براساس مصوبه هفته گذشته ستاد کرونا در حال برنامه ریزی برای وسائل نقلیه عمومی هستیم تا شرایط لازم اعمال شود.

گلزاری گفت: مردم برای خرید مایحتاج خود به مکان های خلوت تر بروند و زیاد در محیط بیرون نباشند و بعد از بازگشت به منزل نیز حتما نکات بهداشتی را رعایت کنند تا برای سایر افراد منزل مشکلی پیش نیاید.

وی تصریح کرد: ضرورتی برای استفاده از دستکش وجود ندارد و باید افراد سعی کنند از دست زدن به صورت خودداری و بعد از خریدها ابتدا دست خود را شسته و سپس از مواد خوراکی استفاده کنند.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره دغدغه والدین بابت حضور دانش آموزان در مدارس بیان کرد: گندزدائی محیط باید در زمانی که بچه ها از مدرسه خارج می شوند، انجام شود و تهویه محیط فعال باشد تا روز بعد که بچه ها در مدرسه حاضر می شوند.

وی افزود: ترکیبات بالای کُلُر موجب مسمویت می شود و به متصدیان مربوطه اعلام شده که طبق پروتکل ها کار ضدعفونی و گندزدائی را انجام بدهند که در این صورت مشکلی برای کسی پیش نمی آید.

گلزاری در ادامه درباره انواع ماسک ها بیان کرد: ماسکی که به عموم مردم توصیه می کنیم، ماسک های پزشکی سه لایه است که اگر مایع شست و شو و ترکیبات ضدعفونی کننده به آن برسد، خاصیت خود را در جلوگیری از ورود ویروس از دست می دهد و قابل شست و شو نیست.

وی تصریح کرد: ماسک های پارچه ای که عموم مردم می توانند استفاده کنند قابل شست و شو و اتو کردن است و وقتی پارچه صلابت خود را از دست داد باید بیرون انداخته شود. ضمن اینکه در حالت عادی استفاده از ماسک پارچه ای در معابر عمومی کفایت می کند و ماسک های جراحی و سه لایه در جاهایی که خطر بیشتر است، لازم است.

مدیر گروه بهداشت محیط علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه ماسک های فیلتر دار برای محیط بیمارستان ها و مراکز بهداشت و درمان قابل استفاده است، گفت: اگر کسی حامل ویروس آنفلوانزا و کرونا باشد، ویروس را با فیلتر به بیرون منتقل می کند و ما توصیه برای استفاده از ماسک های فیلتر دار نداریم و این ماسک ها برای افرادی است که در مراکز بیمارستانی با بیماران ارتباط دارند.

وی درباره رعایت نکات بهداشتی توسط رانندگان وسائل نقلیه عمومی اظهار کرد: توصیه می کنیم رانندگان حتما کارتخوان داشته باشند و خرید توسط کارت های بانکی صورت بگیرد و در صورتی که پول رد و بدل شد، هم مسافر و هم راننده ماده ضدعفونی کننده داشته باشد تا دست خود را بعد از هر سرویس حتما ضدعفونی کنند.

گلزاری بیان کرد: اسکناس را نمی توان آنطور که باید گندزدائی کرد و باید چند وقت در معرض آفتاب بماند تا ویروس از بین برود و اکنون تنها مشکلی که داریم همین بحث اسکناس است و انتظار داریم با همکاری شهرداری، تاکسی و خودروهای آژانس ها مجهز به دستگاه های کارتخوان شوند تا سلامت مشتریان و خودشان را حفظ کنند.

وی تصریح کرد: از طریق خوردن مشکلی در زمینه ابتلاء به کرونا پیش نمی آید اما تماس دست آلوده موجب ورود ویروس به مجاری تنفسی می شود و باید حتما از دست زدن به پول نقد خودداری شود.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه درباره خطر ابتلای سالمندان به بیماری کرونا گفت: درخواست داریم برای حفظ سلامتی سالمندان و کسانی که دارای بیماری زمینه ای هستند و همچنین ماران باردار، دیگران مایحتاجشان را تهیه کنند زیرا در صورت ابتلاء، میزان مرگ و میر در این گروه(سالمندان) بالاتر است.

وی افزود: تاکید به ویژه درباره مادران باردار زیاد است که در محیط های عمومی حضور پیدا نکنند و در صورت ضرورت با زدن ماسک، رعایت نکات بهداشتی و در کوتاه ترین زمان از اطراف منزل احتیاجات خود را تهیه و با ورود به منزل شست و شوی دست و صورت را با آب و صابون داشته باشند.

گلزاری با اشاره به اینکه همه ماسک می زنند، اما به طور مرتب به ماسک دست می زنیم، اظهار کرد: باید این عادت را ترک و دست به ماسک نزنیم و برای گذاشتن و برداشتن ماسک حتما کش آن را بگیریم و قسمت فلزی بالایبینی را فشار بدهیم.

وی درباره میزان ترکیب مواد ضدعفونی کننده بیان کرد: الکل باید ۷۰ درصد باشد و درصد آن بالاتر و پایین تر از این عدد نباشد و استفاده از وایتکس برای سطوح عادی نسبت یک قسمت در ۴۹ قسمت آب است و نباید با غلظت بیشتر از اعداد ذکر شده استفاده شود زیرا مشکل به وجود می آورد.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش پایانی سخنانش گفت: با شیوع بیماری کرونا، همدلی، همزبانی و وحدتی بین همه ایجاد شده و هیچ کس حتی کشورهای پیشرفته نمی توانند با بیماری مقابله کنند اما با یک پیشگیری ساده و کوچک می توان آمار بیماری را پایین آورد و تلفات نداشت.

گلزاری تصریح کرد: همچنان رعایت بهداشت فردی، زدن ماسک، رعایت فاصله و تهویه لازم توصیه می شود و با توجه به اینکه به اینکه به فصل سرما نزدیک می شویم، جاهائی که تهویه مناسب ندارد، افراد پرریسک باید کار خود را تعطیل کنند تا بتوانیم پائیز با بار بیماری خیلی پایین داشته باشیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.