تداوم آموزش‌های مجازی در دانشگاه/ از نظر زیرساختی مشکلی نداریم
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: سال تحصیلی جدید با توجه به تداوم شیوع بیماری کرونا در هر سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در دانشگاه رازی به شکل غیرحضوری برگزار می‌شود.

دکتر محمد ابراهیم اعلمی آل آقا در نشستی خبری که امروز(۳۰ شهریور) به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ها برگزار شد، بااشاره به تاثیرات شیوع بیماری کرونا بر حوزه فعالیت های آموزشی دانشگاه‌ها، اظهارکرد: این بیماری درحالی اواخر سال گذشته شیوع پیدا کرد که تنها یکی دوهفته از شروع نیمسال دوم تحصیلی دانشگاه گذشته بود، لذا برای حفظ سلامت دانشجویان دانشگاه را تعطیل کردیم.

وی تصریح کرد: از آنجایی که پیش بینی می شد که این بیماری ادامه دار خواهد بود، برای همین باتوجه به زیرساخت های خوبی که در حوزه فناوری اطلاعات در دانشگاه داشتیم، به سرعت آموزش در بستر فضای مجازی را برای دانشجویانمان آغاز کردیم تا اختلالی در زمینه تداوم فعالیت‌های آموزشی دانشگاه اتفاق نیفتد. همچنین تقویت سرورها و زیرساخت‌های فناوری دانشگاه را نیز دستور کار قرار دادیم.

وی در ادامه بااشاره به آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ از روز گذشته( ۲۹ شهریور) اظهارکرد: در ابتدا مبنا را براین قرار داده بودیم که کلاس‌های دانشجویان مقطع کارشناسی همچنان بصورت مجازی باشد و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی(ارشد و دکتری) کلاس‌ها را بصورت حضوری برگزار کنیم، اما طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا دانشگاه‌ها کلاس‌های مقطع تحصیلات تکمیلی را هم باید به شکل غیرحضوری برگزار کنند.

اعلمی آل آقا با تاکید براینکه زیرساخت‌های مورد نیاز برای برگزاری کلاس‌های مجازی در دانشگاه رازی فراهم شده، اعلام کرد: طی نزدیک به هفت سال گذشته تعداد نزدیک به ۲۰۰ سامانه را در دانشگاه رازی بوجود آوردیم تا بتوانیم بخشی از ۲۴۰ فرآیند کاری که در دانشگاه وجود دارد را در این بستر انجام دهیم و شاخص های ارائه خدمات در دانشگاه ارتقاء پیدا کند، براین اساس اکنون هم این ظرفیت را داریم که کلاس‌ها را به شکل مجازی برگزار کنیم، همانگونه که طی ترم گذشته کلاس‌های ۱۵۰۰ عنوان درس را به این شیوه برگزار کردیم.

وی در ادامه با بیان اینکه کرونا موجب توقف فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه طی ماه‌های گذشته نیز نشده، اعلام کرد: در این مدت دو کنفرانس ملی و بین المللی را به شکل مجازی برگزار کردیم که یکی از آنها کنفرانس فیزیک بود که با حضور اساتید بزرگی از داخل و خارج از ایران برگزار شد.

رئیس دانشگاه رازی در ادامه به ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه برای سال تحصیلی جدید هم اشاره ای کرد و گفت: هرساله در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری ظرفیت پذیرش ۲۵۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی را اعلام می‌کنیم که معمولا حدود دو هزار نفر از این میزان محقق می‌شود.

وی افزود: همچنین در مقطع کارشناسی ارشد هزار و در مقطع دکتری هم حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ دانشجوی جدید پذیرش خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در بخشی دیگری از سخنانش به رابطه دانشگاه با صنعت در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: روز گذشته(شنبه) در سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به کرمانشاه پروژه خط تولید کاتالیست های جدید راه اندازی شد که یکی از نمونه‌های خوب همکاری دانشگاه رازی با صنایع استان بود.

وی تصریح کرد: قطعا در شرایط کنونی که کشور در تحریم اقتصادی دشمنان قرار گرفته، چنین همکاری های مشترکی می‌تواند در مقابله با تحریم‌ها اثر گذار باشد.

اعلمی آل آقا با تاکید براینکه دانشگاه رازی در این راستا و برحسب رسالت خود بدنبال تعمیق اقتصاد دانش بنیان در استان است، اضافه کرد: در حال حاضر از نظر اقتصادی شرایط مناسبی در استان نداریم و پس انداز مردم کم و آمار بیکاری و ناهنجاری‌های اقتصادی بالاست و در دیگر سو توان و قوت علمی دانشگاهایمان زیاد است، بنابراین در چنین وضعیتی که دانشگاه هایمان قدرت دارند، اما اقتصادمان قدرت ندارد، باید از ظرفیت دانشگاه ها در حوزه اقتصاد دانش بنیان برای تقویت اقتصاد استان استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: البته این امر زمانی می تواند اتفاق بیفتد که فضای علم باوری در استان مورد توجه قرار گیرد و مسئولین تمایل داشته باشند به سمت دانشگاه ها بیایند و کانون تصمیم سازی‌ها را دانشگاه ها بدانند. دراین صورت قطعا در بهبود وضعیت اقتصاد استان توفیق خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: متاسفانه گاها در برخی از عزل و نصب هایی که در استان داریم نگاه های عشیره ای و قبیله ای وجود دارد که در این فضا دیگر علم باوری وجود ندارد، براین اساس ما باید این فرهنگ و این فضا را در استان جا بیندازیم.

اعلمی آل آقا در ادامه این نشست، به اقدامات عمرانی که طی سالهای گذشته در این دانشگاه صورت گرفته هم اشاره ای کرد و گفت: مجموعا طی هفت سال گذشته سطح فضاهای آموزشی و کمک آموزشی دانشگاه را از ۱۵۳ هزار متر مربع به ۲۲۸ هزار متر مربع در حال حاضر رسانده‌ایم که حاکی از رشدی ۴۵ درصدی دارد.

وی افزود: جمعا در این مدت ۷۰ هزار متر مربع فضای آموزشی و کمک آموزشی احداث کرده‌ایم که تاکنون ۵۰ هزار متر مربع آن به بهره برداری رسیده و مابقی نیز در حال ساخت است.

حدود یازده هزار دانشجو در ۶۴کد رشته کارشناسی، ۱۳۹ کدرشته ارشد و ۶۲ کد رشته دکتری در دانشگاه رازی کرمانشاه مشغول به تحصیل هستند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.