نگرانی های کرونایی یک استاندار
استاندار مرکزی گفت: با وجود اینکه وضعیت استان مرکزی نسبت به برخی استان‌ها بهتر است، اما به شدت نگران استان هستیم.

سید علی آقازاده در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت شیوع کرونا در استان مرکزی بیان کرد: وضعیت استان مرکزی در قیاس با سایر استان‌ها نسبتا بهتر است، اما در یک ماهه اخیر نگرانی‌هایی در خصوص وضعیت استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه آمار و ارقام میزان ابتلا به کرونا تاییدی بر این نگرانی‌هاست، افزود: عمده‌ترین نگرانی در قبال وضعیت استان مرکزی، ادامه شرایط کنونی استان است. البته این وضعیت از قبل پیش‌بینی شده بود و در واقع از ابتدای تیرماه به دلیل تحلیل‌ها و برآوردهای مبتنی بر ایجاد موج دوم کرونا در کشور، انتظار این شرایط می‌رفت و اگر درخصوص رعایت پروتکل ها از سوی مردم جدیتی اعمال نشود، گرفتار وضعیت دشواری خواهیم شد.

اقلیت دردسرساز

استاندار مرکزی افزود: بیش از ۷۰ درصد مردم استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، ولی اقلیتی هستند که متاسفانه بدون توجه به شرایط موجود اعتقادی به رعایت الزامات ندارند و همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند که این امر در افزایش آمار بسیار اثرگذار است و بر همین اساس برخی از محدودیت‌ها مجددا تکرار شده است.

وی با اشاره به وضعیت قرمز شهرستان اراک در خصوص شیوع کرونا، اظهار کرد: اراک در وضعیت قرمز است و برای بهبود وضعیت این شهر بویژه در نیمه دوم سال که شرایط حساس‌تر و هوا سرد می‌شود، نیازمند همت مسئولین و مردم هستیم، چراکه ممکن است موج بعدی بیماری قوی تر باشد.

کادر پزشکی خسته و خواهان انصراف از خدمت

آقازاده تصریح کرد: متاسفانه به دلیل شرایط حاکم بر جامعه، میزان درخواست انصراف کادر پزشکی از فعالیت در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بالا رفته و با توجه به امکانات کمی که در استان داریم اگر با موج دیگری از بیماری مواجه شویم، قطعا بحران بدی را تجربه خواهیم کرد.

تخمین زیان ۸۰۰ تا هزار میلیاردی کرونا

وی در خصوص زیان‌های وارد شده به استان ناشی از شیوع کرونا بیان کرد: قطعا این بیماری آسیب‌های زیادی به استان وارد کرده است، در حال حاضر تخمین‌هایی بالغ بر ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان در خصوص این خسارت ها زده می‌شود، اما احتساب دقیق خسارات آن نیازمند کارشناسی دقیق است که تا پایان سال قطعا آمار دقیق میزان خسارت محاسبه می‌شود، ولی چه بخواهیم چه نخواهیم کرونا به شالوده‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ما آسیب‌های سنگینی را وارد کرده است که شاید در برخی از حوزه‌ها مانند فرهنگی و اجتماعی قابل قیاس و سنجش از طریق برآوردهای ریالی نیست.

احتمال کاهش نرخ باروری

استاندار مرکزی یکی از آسیب‌های احتمالی کرونا را کاهش فرزندآوری دانست که این امر به نرخ جمعیت استان و کشور ضربه‌ وارد می‌کند، گفت: پیش‌بینی می‌شود که نرخ تولد در سال ۹۹ پایین ‌تر باشد و امیدواریم مردم همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند تا در نهایت با بهبود شرایط و کاهش آمار در شهریورماه روبرو شویم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.