کمک داوطلبانه ۹۱۲ دانشجوی پرستاری در دوران شیوع کرونا/مبلغ کار دانشجویی امسال افزایش نداشت
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به تعداد پرستارانی که در عرصه مبارزه با کرونا به صورت داوطلبانه حضور پیدا کردند، گفت: حدود ۹۱۲ نفر دانشجوی پرستاری در دوران شیوع کرونا در قالب طرح ۱۰۰ ساعته به صورت داوطلبانه به ما کمک داده‌اند که این حرکت جای قدردانی و سپاسگزاری دارد.

به گزارش ایسنا، مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت در نشست شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی با اشاره به اهمیت برگزاری چنین جلسات مشترکی، بیان داشت: خدا را بسیار شاکرم که در این نشست در کنار شما هستم و امیدوارم حاصل این نشست و هم‌اندیشی سازنده و مفید باشد. از این تریبون از دانشجویان پرستاری و سایر دانشجویان علوم پزشکی و همچنین گروه‌های بهداشت و درمانی که در جریان کرونا با احساس مسؤولیت وارد عمل شدند و پای کار ایستادند، سپاسگزارم.

وی با اشاره به تعداد پرستارانی که در عرصه مبارزه با کرونا به صورت داوطلبانه حضور پیدا کردند، گفت: حدود ۹۱۲ نفر دانشجوی پرستاری در دوران شیوع کرونا در قالب طرح ۱۰۰ ساعته به صورت داوطلبانه به ما کمک داده‌اند و ین امر موجب شد میزان موفقیت در این حضور که با برنامه‌ریزی مدیران پرستاری صورت گرفت، به شکلی باشد که برخی از پرستاران باتجربه و توانا از بخش‌های عادی به بخش‌های ICU منتقل شوند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: در صورتی که برای هر پرستار تنها ۱۰۰ ساعت در نظر بگیریم، ارایه خدمتی بالغ بر ۹۱۲ هزار ساعت کاری در دوران کرونا را نشان می‌دهد و این در حالی است که برخی از این عزیزان چندین بار این تعداد ساعت حضور را تکرار کرده‌اند که باز هم از این حضور قدردانی می‌کنم.

این مقام مسؤول در ادامه از این‌که دانشجویان رشته پزشکی در شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان از حقوق پرستاران دفاع می‌کنند، ابراز خرسندی کرد و گفت: چنین سابقه‌ای را کمتر دیده بودیم که دانشجویان رشته پزشکی از حقوق و منافع دانشجویان رشته پرستاری دفاع کنند؛ این تعاملات کمک می‌کند عدم ارتباط و خلاء گفت‌وگویی که میان افراد فعال در نظام سلامت وجود دارد، پر شود.

به دنبال اجرایی شدن طرح تعرفه پرستاری هستیم

حضرتی در خصوص وضعیت طرح تعرفه‌گذاری حقوق پرستاران گفت: ما نیز پیگیر این طرح هستیم که بیشتر از یک دهه از تصویب آن می‌گذرد اما اجرایی نشده است؛ شاید اجرایی نشدن این طرح به دلیل تامین اعتبار بوده باشد؛ به هر حال این کار تنها با پیگیری معاونت پرستاری امکان پذیر نیست؛ از این‌رو با کمک معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، بسته‌های استاندارد خدمتی پرستاری را که سال‌ها قبل تهیه شده بوده، تعرفه‌بندی کرده و بر این اساس چند طرح به معاونت توسعه ارایه دادیم تا این معاونت یک روش اصلاح پرداخت را کارشناسی کرده و به ما اعلام کنند.

تعرفه‌گذاری خدمت مراقبت در منزل برای بیماران کرونایی و بیماران CVA در ستاد کرونا و شورای عالی بیمه مصوب شده است

وی با بیان این‌که اکنون تعرفه‌های مراقبت در منزل و بودجه‌ آن مشخص شده است، ابراز داشت: برای بیماری‌هایی مانند سی‌اچ‌اف(CHF)، نارسایی احتقانی قلبی، CVA و سرطان‌ها (cancer) که بیشترین ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی را دارند، بسته‌های خدمتی نوشته شده و تعرفه‌های آن نیز مشخص شده است، اما ابلاغی صورت نگرفته؛ حتی تعرفه‌گذاری خدمت مراقبت در منزل برای بیماران کرونایی و بیماران CVA در ستاد کرونا و شورای عالی بیمه مصوب شده که به زودی ابلاغ می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان این‌که در ۱۰ سال آینده و دوران پسا کرونا، روند بیماری و ارایه مراقبت کاملا متفاوت خواهد شد، ابراز داشت: ما باید به سمت مراقبت جامعه‌محور و مراقبت در منزل حرکت کنیم. در حوزه مراقبت در منزل، بسته‌های استاندارد خدمتی و تعرفه‌های آن در دست تهیه است تا انشاءالله بتوانیم بیماری کرونا و CVA را زیر پوشش بیمه‌ای قرار دهیم.

این مقام مسؤول در خصوص دانشجویان سال آخر و طرح اینترشیپ، بیان داشت: این طرح از مدت زمان طولانی در گذشته در تمام دانشکده‌های پرستاری مطرح بوده است که دانشجوی سال آخر طرح اینترشیپ خود را بگذراند؛ با توجه به این‌که برخی متصور شدند که هزینه‌ای از این بابت به دانشگاه‌ها افزوده می‌شود، سه سال قبل تصمیم بر این شد که این طرح را به شورای گسترش پرستاری اصفهان بدهند تا تحقیقی را انجام داده، به صورت آزمایشی اجرا و نتیجه را به ما اعلام کنند. حدود دو سال این روند زمان برد تا تحقیقات میدانی این عزیزان انجام شود و چهارنیم‌ترم این برنامه را اجرایی و نتایج آن را اعلام کردند.

حضرتی اضافه کرد: نتایج را در هیأت امنای اصلی وزارت بهداشت ارایه دادیم اما با وجود این‌که این طرح در جهت کاهش هزینه‌های دولت است و روی آن تحقیق شده بود اما در این جلسه نه رد شد ، نه قبول شد. برخی از دوستان تصور داشتند که با این طرح بنا است حق اینترشیپی به دانشجو داده شود و برای دانشگاه هزینه‌بر است؛ اما در واقع این طرح در جهت کاهش هزینه‌های دولت بود و در اصفهان در تحقیق انجام شده مشخص شد وقتی دانشجوی سال آخر در بخش حضور پیدا می‌کند، مزایای زیادی دارد و در جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری است. البته برخی دانشگاه‌ها مانند مشهد، اصفهان، اهواز و بم در حال اجرای این طرح هستند و ما به دنبال قطعی شدن آن هستیم.

وی تصریح کرد: این طرح با شیوع کرونا و نیاز به حضور نیروی پرستاری برای جلوگیری از سندرم فرسایشی در پرستاران مجددا در جریان افتاد و امیدواریم هرچه زودتر این طرح در ستاد کرونا مصوب شود. هفته قبل وبینار اینترشیپ با حضور صاحب‌نظران پرستاری برگزار شد و خیلی از دانشگاه‌ها گفتند به دلیل نیازی که وجود دارد، این طرح را اجرا می‌کنند اما باید حق و حقوق دانشجویان نیز محاسبه شود.

از سال ۹۸ تا کنون مبلغ کار دانشجویان در بالین افزایش داده نشده است

معاون وزیر بهداشت در خصوص کار ساعتی دانشجویان در بالین و امکان افزایش این مبلغ، گفت: کارشناسان بالینی ما از سال ۹۳ تا ۹۸ مبلغ ۵ هزار تومان و دانشجویان کارشناسی ارشد و بالاتر مبلغ ۷ هزار تومان برای هر ساعت دریافت می‌کنند، این مبلغ در سال ۹۸ با افزایش ۱۰ درصدی همراه شد که به ۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای دانشجویان کارشناسی و ۷ هزار و ۷۰۰ تومان برای دانشجویان ارشد به بالاتر افزایش یافت؛ از سال ۹۸ تاکنون این مبلغ افزایشی نداشته‌ که باید در هیأت امنا اعلام و بر اساس شرایط تورم محاسبه شود.

حضرتی با بیان این‌که برای افزایش کار ساعتی دانشجویان سال آخر کارشناسی پرستاری به معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت پیشنهادی ارائه داده‌ایم، ابراز داشت: امید داریم این پیشنهاد که هنوز پاسخی به همراه نداشته، تصویب و اعلام شود.

وی افزود: با دستوری که وزیر بهداشت برای به روز شدن نیروهای پرستاری داده‌اند، فرصت خیلی خوبی است که از نیروی دانشجو استفاده کنیم و انگیزه دانشجو را افزایش دهیم، بر این‌اساس شهریورماه جاری حدود ۱۰ هزار دانشجوی پرستاری فارغ‌التحصیل می‌شوند که افزوده شدن آنها به کادر پرستاری تزریق بسیار خوبی است که به سیستم داده می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص بهره‌مندی از دانشجویان در فیلدهای مختلف علاو تنها بالین، بیان داشت: یک نمونه این بهره‌مندی مشارکت دانشجویان در سامانه ۴۰۳۰ بود. نیروهای دانشجویی در این خصوص بسیار کمک کننده بودن د و در مسیر خدمت به مردم به ما کمک شایان توجهی کردند. در خصوص این موضوع که مدیران پرستاری خودشان در نظام پرستاری فعالند و این موجب می‌شود مطالبه‌گر و پاسخگو یکی باشد، با شما موافق هستم که این روند باید اصلاح شود؛ باید در نامه کتبی به شورای عالی نظام پرستاری توضیحات لازم را خواستار شویم البته در مدرکی که دانشگاه علوم پزشکی تهران به دانشجویان پرستاری پذیرش شده در دوره ارشد پرستاری می‌دهد، قطعی نیست

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص پذیرش دانشجویان پرستاری در دوره‌ای تحت عنوان ارشد پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیان داشت: این کار با این طرح شروع شد که ما می‌خواهیم پرسنل خود را توانمند کنیم و برای توانمندسازی پرسنل خود این روند را انجام دادند؛ اما در مجموع آن‌چه قطعی است این است که مدرکی که از طریق دانشگاه ارایه می‌شود و معاونت آموزشی باید تأیید کند، برای فردی است که از طریق دانشگاه ورود کرده است و بر اساس کوریکولوم آموزشی دروس را گذرانده و سرتیفیکیشن خود را گرفته است. این سرتفیکیشن یا سند رسمی که دانشگاه تهران به این افراد می‌دهد نمی‌تواند سرتفیکیشنی قطعی باشد که در معاونت آموزشی مصوب شده است و به فراگیران کارشناسی ارشد داده می‌شود.

طرح الکترونیک‌سازی گزارش پرستاری تحولی بزرگ در این حوزه ایجاد خواهد کرد

معاون وزیر بهداشت با بیان این‌که مستندسازی که از موارد اعتبار بخشی بیمارستان‌ها است، آفتی برای ارایه خدمات با کیفیت پرستاری شده، بیان داشت: این شرایط موجب شده تا پرستار ما در استیشن تنها گزارش‌دهی کند؛ برای رفع این مشکل، در ابتدا اعتباربخشی بیمارستان‌ها را که هر ساله بود به دو سال یکبار کاهش دادیم و در ادامه به این دلیل که اعتقاد داریم باید در این خصوص اساسی کار شود و از این روند عبور کنیم، طرح الکترونیک‌سازی گزارش پرستاری را ارایه دادیم.

حضرتی یادآور شد: بر این اساس در خصوص طرح الکترونیک‌سازی گزارش پرستاری هر هفته دو جلسه با بخش آی‌تی وزارت بهداشت برگزار می‌کنیم. اگر این روند اصلاح شود همه مشکلات ما حل و تحولی بزرگ در پرستاری ایجاد خواهد شد. بر اساس این طرح ارائه گزارش پرستاری با دقت و علمی انجام می‌شود و پرستار بعد از خدمتی که ارایه می‌دهد در فرم الکترونیک تیک مارک می‌زند و در ادامه تشخیص پرستاری برای بیمار گذاشته می‌شود و در ادامه گزارش پرستاری به شیفت بعد منتقل می‌شود و تمام این مراحل به صورت الکترونیکی خواهد بود.

دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نیز در این نشست با بیان این‌که همیشه حضور در جمع دانشجویان نشاط خاصی به مسؤولان منتقل می‌کند، گفت: در چنین نشست‌های مشترک دانشجویان و مسؤولان معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت، بسیار بهتر و با انگیزه‌ای چندین برابر می‌توان مطالبات دانشجویان را دنبال کرد، چراکه این مشکلات از جوانب مختلف احصاء شده، راه‌های رفع آن بررسی و نقش هر معاونت نیز به‌درستی مشخص می‌شود.

وی با بیان این‌که در این نشست حضور مهمانان‌مان از دو معاونت دیگر را مغتنم می‌دانیم، گفت: شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، دانشجویانی دغدغه‌مند هستند که تلاش دارند، مشکلات صنفی و رفاهی دانشجویان علوم پزشکی را برطرف کنند و مطالبه‌گر حقوق دانشجویان باشند. این عزیزان، مسؤولان آینده کشور هستند و روزی در جایگاه‌های مسؤولیتی ما تکیه خواهند زد و به دنبال استیفای حقوق دانشجویان خواهند بود.

مهندس رحمان خدابنده‌لو مدبرکل دانشجویی وزارت بهداشت نیز در پایان با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، گفت: برگزاری جلسات مشترک بین اعضای شورای صنفی دانشجویان و با حضور مسؤولان ارشد معاونت‌های آموزشی و پرستاری و فرهنگی و دانشجویی سابقه نداشته است و این همراهی را باید قدردان و شکرگزار بود؛ شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی به دنبال رفع مشکلات دانشجویان در حیطه‌های مختلف هستند و این نشست فرصت خوبی است تا انتظارات و برنامه‌های خود را مطرح کنند.

وی در خصوص مطالبه دانشجویان درباره افزایش دریافتی در حوزه درمان و بالین، گفت: اعدادی که در این نشست از سوی دکتر حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت بیان شد نزدیک به مبالغی است که در کار دانشجویی در معاونت فرهنگی و دانشجویی به دانشجویان داده می‌شود، در حالی که کار دانشجویان بالین، تخصصی و با سلامت بیمار در ارتباط است؛ من اطمینان دارم این مبلغ با پی‌گیری‌های دانشجویان شورای صنفی و دلسوزی مسؤولان امر افزایش خواهد یافت.

به گزارش مفدا، در این نشست موضوعاتی چون «پی‌گیری افزایش نرخ کار دانشجویی بالینی دانشجویان پرستاری، اجرای تعرفه‌گذاری انجام خدمات پرستاری، عدم عضویت اعضای دارای سمت در نظام پرستاری، پی‌گیری طرح اینترشیپ پرستاران، مخالفت با اجرای طرح مقطع ارشد ضمن خدمت پرستاری، حضور اعضای شورای صنفی در شورای آموزش دانشگاه، تعویق آزمون ارشد دستیاری دندانپزشکی، اجرای سوابق تحصیلی در خصوص دانشجویان واجد شرایط، مشخص شدن منابع و زمان آزمون دستیاری پزشکی، مخالفت با افزایش مدت تحصیل دانشجویان پزشکی، مخالفت با ورود دانشجویان ایرانی محصل در دانشگاه‌های خارج از کشور به دانشگاه‌های داخل ایران و پی‌گیری قانون حمایت از تحصیل فرزندان کارگران» از سوی شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مطرح شد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.