فقط ۲۰۵ نفر!
مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با انتقاد از وضعیت اهدای پلاسما از سوی بهبودیافتگان کرونا، گفت: از حدود ۹۰۰۰ بهبود یافته در استان، فقط ۲۰۵ نفر اهدای پلاسما داشته‌اند.

پژمان صالحی فرد در نشست خبری امروز (۲۰ مرداد) با بیان اینکه اهدای خون یک نیاز همیشگی و ضروری است، گفت: خون فرآورده ای است که نه می توان آن راخرید، نه در کارخانه تولید کرد و نه از کشور دیگری وارد کرد و تنها راه تامین آن از طریق اهدا کنندگان خون است.

وی افزود: از طرفی خون فرآورده ای است که همه ما در یک مقطع زندگی به آن نیاز پیدا می کنیم و تمام افراد در همه سنین به آن نیاز پیدا خواهند کرد

صالحی فرد خاطرنشان کرد: فرآورده های خونی قابلیت ذخیره سازی طولانی مدت ندارند و برای همین اهدای خون باید بصورت مستمر صورت گیرد و همین امر می طلبد که مردم اهتمام ویژه ای نسبت به اهدای خون داشته باشند.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون ایران جزو سرآمدهای انتقال خون در جهان است گفت: وضعیت اهدای خون در کشورهای توسعه یافته به ازای هر هزار نفر جمعیت ۳۳ مورد است و در کشورهایی با شاخص های مشابه ایران به ازای هر هزار نفر، ۱۳ مورد اهدای خون وجود دارد و این درحالی است که در ایران این تعداد ۲۶ مورد به ازای هر هزار نفر جمعیت است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران در میان کشورهای حوزه مدیترانه شرقی در بحث انتقال خون سرآمد است و در همین راستا سازمان بهداشت جهانی، ایران را مسئول آموزش دیگر کشورها در حوزه انتقال خون کرده است.

صالحی فر خاطرنشان کرد: از طرفی در بسیاری کشورها، اهدا کنندگان در مقابل اهدای خون پول طلب می کنند و در برخی دیگر سیستم جایگزین وجود دارد، یعنی اگر بیماری نیاز به خون پیدا کند اطرافیان باید به ازای خون دریافتی برای بیمارشان خون اهدا کنند و در همین راستا سیستم بهداشت جهانی کشورها را مکلف کرده که تا سال ۲۰۳۰ بحث اهدای خون رایگان و داوطلبانه شود که در ایران این سیستم همواره وجود داشته است.

وی با بیان اینکه خون اهدایی در سازمان انتقال خون، سالم است گفت: سازمان انتقال خون ایران، معیارهای سخت گیرانه ای در بحث اهدای خون دارد تا از سلامت خون اهدایی مطمئن شود.

کاهش ۲۵ درصدی اهدای خون در روزهای کرونایی در کرمانشاه

صالحی فر در ادامه با اشاره به کاهش سیر اهدای خون در دوران شیوع کرونا گفت: این اتفاق برای تمام کشورهای جهان رخ داد و سطح اهدای خون در بسیاری کشورها تا ۷۵ درصد کاهش داشت.

وی افزود: در ایران هم با سیر کاهشی اهدای خون در دوران شیوع کرونا مواجه بودیم، اما خوشبختانه در ایران میزان کاهش اهدای خون کمتر بوده، بطوری که در استان کرمانشاه در چهار ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش اهدای خون داشته ایم.

صالحی فرد در ادامه با اشاره به ضرورت اهدای پلاسما توسط بهبودیافتگان کرونا گفت: در شرایطی که کشور با بیماری کرونا درگیر است، پلاسمای بهبودیافتگان کرونا می تواند به عنوان یک روش درمانی موثر به کار آید و در همین راستا از تمام بهبودیافتگان درخواست داریم برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.

از ۹۰۰۰ بهبودیافته فقط ۲۰۵ نفر پلاسما اهدا کردند

این مسئول تصریح کرد: در حالیکه حدود ۹۰۰۰ بهبود یافته کرونا در استان داریم، اما تا به امروز فقط ۲۰۵ نفر برای اهدای پلاسما مراجعه داشته اند.

وی با اشاره به مرگ روزانه حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ بیمار کرونایی در کشور گفت: این درحالی است که اهدای پلاسما می تواند به زندگی بسیاری بیماران کرونایی کمک کرده و از خطر مرگ نجاتشان دهد.

صالحی فرد تصریح کرد: تمام بهبودیافتگان کرونا که بین رده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال قرار دارند و از نظر جسمی سالم هستند، می توانند ۲۸ روز بعد از بهبود بیماری خود و منفی شدن تست کرونا جهت اهدای پلاسما مراجعه داشته بانشد.

وی در تشریح آمار اهدای خون استان در چهار ماهه امسال نیز گفت: در این مدت ۱۳ هزار و ۸۰۰ مورد اهدای خون، پلاکت و پلاسما داشته ایم.

وی افزود: از این تعداد ۱۷۸ مورد مربوط به اهدای پلاسما، ۴۵۰ نفر اهدای پلاکت و مابقی مربوط به اهدای خون است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.