خبرنگار نباید به مدح قدرت روی بیاورد/رکورد بستری ۵۲۰ نفری در هفته‌های آغاز شیوع
استاندار سمنان با اشاره به نقش مهم خبرنگاران و رسانه‌ها در دنیای امروز گفت: یکی از مهمترین رسالت‌های خبرنگاران و رسانه‌ها این است که مردم را مطالبه‌گر بار بیاورند.

علیرضا آشناگر در نشستی با جمعی از فعالان رسانه‌ای استان که با حضور کواکبیان رئیس خانه مطبوعات کشور برگزار شد به تمجید از خدمات اصحاب رسانه پرداخت و با اذعان به اینکه خبرنگاری فعالیتی خطیر و پراسترس است اظهار کرد: اصحاب رسانه رسالت و مسوولیت اجتماعی بزرگی برعهده دارند. وی از انعکاس مشکلات مردم به عنوان رسالت مهم فعالان رسانه‌ای یاد کرد و افزود: جدای از این اصحاب رسانه وظیفه دارند من تلنگر و هشدار به مسوولان، اقدامات دولت و مدیران را نقد کارشناسانه و منصفانه پرداخته و همزمان به ارائه راهکار بپردازند تا اگر نقصی در بخشی وجود دارد با تحریک مدیران، آنها را در جهت رفع نقائص و بهبود شرایط سوق دهند.

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان از قلم به عنوان مهمترین ابزار کار خبرنگاران نام برد و ادامه داد: اگر قلم برای رضای الهی و صادقانه به‌کار گرفته شود می‌تواند جامعه را به سمت اصلاح و رفاه بیشتر رهنمون کند. بدیهی است چنانچه در این مسیر اتکاء قلم به اصحاب قدرت باشد، صاحب قلم در مسیر پرخطری قرار گرفته و ممکن است به فساد نیز آلوده شود.

آشناگر از فعالیت در رسانه‌ها به عنوان یک شغل حساس و پرخطر یاد کرد و گفت: رسانه‌ها باید هم به طرح مطالبات مردم و بیان مشکلات آنها بپردازند و هم همزمان بکوشند که انصاف را در تحلیل‌های خود رعایت کنند.

وی با بیان اینکه انتظار می رود که رسانه‌ها در کنار طرح مشکلات، خدمات دولت و نظام را نیز بیان کنند اضافه کرد: بیان خدمات دولت و نظام به معنای این نیست که خبرنگاران به مداحی دولت و قدرت بپردازند. از همین رو است که کار رسانه‌ای کار حساسی است یعنی باید قلم شما به گونه‌ای حرکت کند که هم به طرح مشکلات بپردازد و هم منصفانه به خدمت نظام بپردازد و در عین حال هیچکدام از این ها نباید سبب شود که رسانه به مدح قدرت روی بیاورد.

استاندار سمنان از مسیری که به جلب رضایت خداوند ختم می‌شود به عنوان مسیر درست نام برد و افزود: مسوولان دستگاه‌های اجرایی باید با آغوش گشوده از نقد استقبال کنند.

وی با ابراز رضایت از عملکرد رسانه‌ها در این استان گفت: تجربه دو ساله من از اصحاب رسانه در استان پهناور سمنان این است که خبرنگاران استان، عمدتا خبرنگارانی منصف و دغدغه‌مند هستند و هدف اصلی آنها شتاب‌دهی به روند توسعه در استان است.

آشناگر با اشاره به خدمات رسانه‌ها در جریان شیوع کروناویروس در استان خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه در این شرایط کمک‌کار مسوولان استان بودند.

رکورد بستری ۵۲۰ نفری در هفته‌های آغاز شیوع کرونا

وی با بیان اینکه استان سمنان به علت نزدیکی به کانون‌های این بیماری، بعد از شیوع کرونا در ایران به سرعت تحت‌تاثیر قرار گرفت اضافه کرد: متاسفانه استان سمنان بعد از شدت گرفتن شیوع کووید۱۹ در قم به سرعت تحت تاثیر قرار گرفت و شمار بستری‌ها در مدت زمان کوتاهی افزایش یافت به گونه‌ای که در دوره اوج بیماری در هفته‌های آغازین شمار بستری‌ها در استان به ۵۲۰ بیمار هم رسید.

استاندار سمنان با بیان اینکه در اوج شیوع و درگیری استان با بیماری عالمگیر کووید۱۹ هیچگاه بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت تخت های بیمارستانی استان پر نشد اظهار کرد: البته در بیشتر ایام از زمان شیوع این همه گیری تاکنون جز در یک مقطع کوتاه، عمدتا حداکثر ۱۰ درصد تخت های استان پر بود و لذا هیچگاه در پذیرش بیماران در سطح استان مشکلی نداشتیم.

این مقام ارشد اجرایی با تمجید از فداکاری پرسنل درمان در استان گفت: با تلاش دو دانشگاه علوم پزشکی سمنان و شاهرود به سرعت وارد شیب نزولی شدیم و برخی شهرستان‌های بزرگ استان نیز در وضعیت سفید قرار گرفتند.

آشناگر با بیان اینکه به دنبال تشدید بیماری در هفته های اخیر استان سمنان دوباره در وضعیت هشدار قرار گرفت اظهار کرد: متاسفانه با تشدید روند بیماری کروناویروس در روزهای اخیر در وضعیت قرمز نیز قرار گرفتیم. البته هنوز هم تعداد محدودی از شهرستان‌های ما نیز در وضعیت سفید و کم خطر هستند.

وی از روحیه دادن به کادر درمان به عنوان یکی از خدمات بزرگ اصحاب رسانه نام برد و گفت: دشمنان نظام و از جمله امریکا با تشدید تحریم‌ها به دنبال به زانو درآوردن مردم ما و قرار دادن آنها در برابر دولت و نظام به بهانه ناکارآمد جلوه دادن دولت است. از همین رو رسانه‌ها باید در این جنگ هیبریدی و ترکیبی بسیار هوشیار باشند.

رسالت خبرنگاران و رسانه‌ها این است که مردم را مطالبه‌گر بار بیاورند

وی با بیان اینکه متاسفانه عده ای همراه با دشمن در داخل به دنبال کم جلوه دادن نقش دشمنان در بوجودآمدن شرایط دشوار اقتصادی فعلی هستند خاطرنشان کرد: آنها به دنبال این هستند که سهم دشمنان از این وضعیت را کمتر جلوه داده و دلیل بوجود آمدن این شرایط را به ناکارآمدی در مدیریت‌ها نسبت دهند در حالی که نقش دشمنان در بوجود آمدن این تنگناها به روشنی پیداست.

آشناگر با بیان اینکه دشمنان نظام و خصوصا دولت امریکا در مقاطعی حتی آن ظاهر نوع‌دوستانه و صلح‌جویانه‌ای که برخی دولت های غربی معمولا در چنین شرایطی به خود می‌گیرند را رعایت نکرده افزود: آنها حتی اقلام دارویی را تحریم و مانع دسترسی مردم به دارو شدند تا مردم را در مقابل دولت و نظام قرار دهند.

وی با بیان اینکه امریکایی‌ها با امپراتوری رسانه‌ای خود در صدد انحراف اذهان عمومی هستند گفت: همین داستان قرارداد ایران با چین که هم‌اکنون هم در دست بررسی است نمونه‌ای از تلاش های آنها برای انحراف در اذهان عمومی با هدف قرار دادن مردم جلوی نظام و دولت است.

آشناگر از ارتقاء سواد رسانه‌ای مردم به عنوان یکی از مهمترین وظایف اصحاب رسانه در این شرایط نام برد و بیان کرد: معتقدم که مهمترین رسالت خبرنگاران و رسانه ها این است که مردم را مطالبه‌گر بار بیاورند. باید به گونه‌ای عمل کنید که مردم تا به مسوولان می‌رسند، مطالبه‌گر باشند.

مدیران موظف به پاسخگویی هستند

این مقام ارشد اجرایی معتقد است که اگر مردم مطالبه‌گر باشند و شناخت و سواد رسانه‌ای آنها ارتقا بیابد آن‌وقت انحراف و خطا در تحلیل فضاهای رسانه‌ای به شدت کمتر شده و همین زمینه رشد و توسعه بیشتری را فراهم می‌کند.

آشناگر به نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در پاسخگو کردن مسوولان در مقابل مردم پرداخت و اظهار کرد: مدیران موظف به پاسخگویی هستند. اگر هم در جایی کاستی صورت گرفته باید صادقانه با مردم در میان گذاشته شود.

وی خطاب به خبرنگاران استان گفت: در برخی موارد بهتر است که قلم‌تان را تلطیف کنید اما به هیچ عنوان نباید یک ذره هم از مطالبه‌گری‌تان کاسته شود ؛ چرا که در سایه این مطالبات مردمی است که پیشرفت و توسعه اتفاق می‌افتد.

استاندار سمنان با بیان اینکه طرح شکایت از خبرنگاران کار پسندیده‌ای نیست افزود: اصحاب رسانه باید با آزادی‌عمل و فراغ‌بال به طرح مسائل جامعه و نقد و بررسی آنها بپردازند. اگرچه خبرنگاران نیز به هیچ عنوان نباید به بهانه نقد به تخریب دستگاه ها و مسوولان بپردازند.

وی ضمن دعوت مسوولان به سعه صدر بیشتر در مواجهه با اصحاب رسانه و قلم گفت: متاسفانه گاهی برخی رسانه‌ها نه تنها به تخریب که گاه به سمت تحقیر مدیران و دستگاه‌ها نیز گام برمی‌دارند که به هیچ عنوان پذیرفته و منطقی نیست. با این همه معتقدم که مسوولان باید با سعه صدر بیشتری داشته و به تقویت فضای رسانه‌ای با هدف طرح مطالبات مردم ، بپردازند.

استاندار سمنان ضمن تیریک روز خبرنگار و اعیاد پیش رو خواستار همکاری بیشتر رسانه‌ها در روند مقابله با کروناویروس و آگاهی‌بخشی بیشتر به آحاد مردم شد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.