سلول‌های بنیادی؛ از درمان ۸۰ بیماری تا کارآزمایی کووید ۱۹
سلامتی نعمتی است که وقتی آن را از دست ندهیم قدرش را نمی دانیم؛ گاهی اتفاق می‌افتد که جراحی و دارو کمکی به درمان بیماری نمی‌کند؛ سلول‌های بنیادی خون بندناف نوزادان ظرفیت درمان بیش از ۸۰ بیماری به خصوص بیماری‌های خونی و غیرخونی از جمله تالاسمی، سرطان‌های خون، نقص سیستم ایمنی و کم‌خونی‌های مادرزادی را دارد و به عنوان یک پتانسیل ارزشمند در درمان بیماری‌ها به حساب می‌آید که...

خون بندناف حاوی سلول‌های بنیادی است که در چند سال اخیر پژوهشگران توسط این سلول‌ها موفق به درمان ۸۰ بیماری شده‌اند و در حال حاضر بیش از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌ها در حال انجام است که این امر نشان از روند رو به رشد فعالیت در حوزه سلول درمانی دارد. شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان از جمله مجموعه‌های جهاددانشگاهی است که اقدام به ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادان می‌کند.

ذخیره خون‌ بندناف تصمیمی هوشمندانه است زیرا می‌توان به‌وسیله این سلول‌ها در مواقع نیاز به فرد زندگی دوباره بخشید. سلول‌های بنیادی معمولاً ۵ دقیقه بعد از زایمان در بیمارستان در شرایط استریل و بدون درد توسط کارشناسان خون‌گیر و ماما جمع‌آوری می‌شود.

شعبه بانک خون بندناف قزوین فعالیت خود را از سال ۹۳ آغاز کرده و از ابتدای فعالیت خود تا به امروز بیش از ۱۲۰۰ پرونده در قزوین تشکیل شده است.

الهام فتحی مادر ۲ دختر به نام‌های «النا» و «هلنا» است؛ او به ایسنا می‌گوید: النا ۶ سال و هلنا نیز ۹ ماه دارد، «النا» نارسایی قلبی دارد و پزشک معالجش به ما پیشنهاد داد خون بندناف فرزند دوم را ذخیره کنیم چون ممکن است در سال‌های بعد درمان بیماری «النا» توسط سلول‌های بنیادی ممکن شود.

وی ادامه می‌دهد: بعد از پیشنهاد پزشک با توجه به اینکه در اقوام ما تا به حال کسی چنین اقدامی را انجام نداده بود بسیار مطالعه کردم و متوجه شدم سلول‌های بنیادی موجود در خون بندناف برای بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین برای درمان دیگر بیماری‌ها نیز در مرحله تحقیقات است.

این مادر خاطرنشان می‌کند: بنابراین تصمیم گرفتیم خون بندناف فرزند دوم خود را ذخیره کنیم، با این امید که در آینده نزدیک بیماری «النا» به واسطه سلول‌های بنیادی درمان شود و فکر می‌کنم باتوجه به تحقیقات صورت گرفته این امر دور از انتظار نیست.

فتحی اشاره می‌کند: ما ساکن شهر ابهر هستیم و نمایندگی بانک خون بندناف در این شهر مستقر نیست به همین دلیل برای ذخیره خون بندناف باید به شهرهای بزرگ که شعبه این بانک در آن مستقر بودند مراجعه می‌کردیم؛ به همین جهت تصمیم گرفتم زایمان خود را در قزوین و در یکی از بیمارستان‌های این شهر انجام دهم.

وی می‌گوید: بسیاری از والدین هزینه‌های بیهوده‌ای از جمله خرید چند میلیونی سیسمونی قبل از تولد نوزاد انجام می‌دهند ولی من به آنان توصیه می‌کنم ذخیره خون بندناف را در برنامه‌های خود داشته باشند چون درواقع این کار پس انداز برای سلامتی فرزندانشان است که البته باید برای این کار فرهنگ سازی صورت بگیرد چون بسیاری از مردم هنوز از این امکان اطلاعی ندارند.

افزایش ۵۰ درصدی ذخیره خون بندناف در قزوین

فاطمه دولتخواه مدیر بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان در قزوین می‌گوید: از ابتدای سال ۹۹ تا کنون با توجه به شیوع کرونا شاهد افزایش چشمگیر در ذخیره‌سازی خون بندناف بودیم که حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است چون اهمیت سلامتی برای والدین و خانواده‌ها مضاعف شده است و همه تلاش دارند سلامتی را پس‌انداز کنند.

وی با بیان اینکه در طول سال گذشته ۲۵۰ نفر از قزوینی‌ها برای ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادان خود قرارداد منعقد کردند، ادامه می‌دهد: از ابتدای سال ۹۹ تا پایان تیر ۱۰۰ قرارداد در قزوین منعقد شده است که روند افزایشی این امر را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

مدیر بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان قزوین خاطرنشان می‌کند: سلول‌های بنیادی خون بندناف و مزانشیم بافت بندناف برای درمان بیماری‌های مختلف کاربرد دارد و کارآزمایی بالینی برای درمان کووید ۱۹ انجام و بهبودی‌هایی نیز حاصل شده است به همین خاطر با موج زیادی برای ذخیره خون بندناف مواجه بودیم.

وی اعلام می‌کند: در سال ۹۹ سه مورد از مزانشیم بند ناف برای سه بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان مسیح دانشوری اتفاق افتاد که پیوند از طریق ورید و یا استنشاق از بینی به بیماران منتقل شد؛ این سلول‌ها در بیمارانی که فیبروز ریوی داشتند و ریه آن‌ها آسیب دیده بود به بازسازی بخش آسیب دیده ریه کمک کرد و روند بهبودی بیماران سریع‌تر از دیگر بیماران بود.

دولتخواه اضافه می‌کند: در آینده نزدیک استفاده از بافت مزانشیم بند ناف برای درمان بسیاری از بیماری‌ها ممکن خواهد بود؛ از دیگر دستاوردهای رویان می‌توانیم به پرده‌های جنینی اشاره کنیم که توسط آن پانسمان بیولوژیک تهیه می‌کنند و این پانسمان در درمان سوختگی و زخم پای دیابتی کاربرد دارد که در آینده نزدیک وارد بازار خواهد شد.

تسهیلات برای ذخیره سازی خون بندناف

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها با ذخیره‌سازی خون بند ناف فرزندشان برای سلامتی خود و خانواده سرمایه‌گذاری می‌کنند، تشریح می‌کند: برای خون بندناف نیز تسهیلات اعطا می‌کنیم این تسهیلات ۲.۵ میلیون تومان بدون سود و با کارمزد ۲ درصد از سوی یکی از بانک‌های استان پرداخت می‌شود. حتی برای اینکه خانواده‌ها تحت فشار مالی قرار نگیرند هزینه خون بندناف تقسیط می‌شود تا خانواده‌ها فرصت نگه‌داری خون بند ناف فرزند خود را از دست ندهند.

مدیر بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان قزوین بیان می‌کند: همه روز طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز در تمامی بیمارستان‌های خصوصی و دولتی قزوین فعال هستیم. مادران باردار در هر ساعت از شبانه‌روز که جهت زایمان به بیمارستان مراجعه کنند کارشناسان مامای این مرکز برای خون‌گیری حضور پیدا کرده و بلافاصله نمونه به پژوهشکده رویان ارسال می‌شود و در آنجا سلول‌های بنیادی جداسازی و در دمای منفی ۱۹۷ درجه زیر صفر و حداقل برای ۲۵ سال آینده ذخیره می‌شود البته هزینه نگهداری سالیانه آن نیز ۱۶۰ هزار تومان است.

دولتخواه تصریح می‌کند: خانواده‌ها برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف می‌توانند با شماره ۰۹۱۰۴۶۹۸۶۹۵ تماس حاصل کنند.

به گزارش ایسنا، درمان «النا»ها در آینده توسط سلول‌های بنیادی خون بندناف ممکن خواهد شد به همین جهت توصیه می‌شود همه خانواده‌ها ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف را برای نوزاد خود انجام دهند چون هر فرزند تنها یک بار به دنیا می‌آید و در طول زندگی تنها یک بار شانس نگه‌داری سلول‌های بنیادی خون بندناف را دارد بنابراین خانواده‌ها راحت از این فرصت طلایی نگذرند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.