توصیه‌هایی برای کسانی که نمی‌توانند ماسک بخرند
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، توصیه‌هایی برای کسانی که نمی‌توانند ماسک بخرند، ارائه کرد و گفت: در صورتی که عده‌ای نمی‌توانند ماسک بخرند، می‌توان از راه‌های جایگزین هم استفاده کرد.

سیمین خیاط‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: همه افراد مجبور به استفاده از ماسک‌های پزشکی و جراحی که همکاران ما استفاده می‌کنند، نیستند. ماسک‌های دست دوز خانگی دو لایه هم که از یک لایه دستمال کاغذی در بین دو لایه آن استفاده شده است نیز می‌توانند به نسبت مشابه ماسک جراحی نقش پیشگیری کننده داشته باشند.

وی ادامه داد: ماسک‌های جراحی و پزشکی در صورت استفاده از ساعاتی در روز که احتمال خیس شدن آن بیشتر است، می‌توانند خود به عنوان جاذب ویروس عمل کنند، از این رو این ماسک‌ها در صورت خیس شدن باید تعویض شوند. اما در صورتیکه از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده می‌شود، می‌توان دستمال کاغذی خیس شده را تعویض کرد.

خیاط‌زاده تاکید کرد: ماسک‌های خانگی دوخته شده را هم می‌توان پس از بازگشت به خانه در داخل مایع ضدعفونی کننده قرار داد و پس از شست و شو با آب داغ و صابون و اتوکشی، دوباره از آن استفاده کرد، با این روش هیچ مشکلی هم ایجاد نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به میزان رعایت پروتکل‌های مورد تاکید از سوی مردم و اقشار مختلف مردم، ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک از سوی قشر جوانی که نیروی کار هم هستند و به ویژه از سوی کسانی که برای تردد به محل کارشان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، کم‌تر رعایت می‌شود.

وی در خاتمه با اشاره به افزایش موارد ابتلا به کووید۱۹ در میان افراد جوان، اظهار کرد: در گذشته بیماران بدحال را افراد مسن تشکیل می‌دادند، اما حدود ۳۴ درصد از بیماران بدحال را در طول هفته‌های گذشته افراد ۳۰ الی ۵۰ ساله تشکیل داده‌اند و در ۱۴ درصد از افراد زیر ۳۰ سال نیز ابتلا به کرونا مشاهده شده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.