چه کسانی آیت الله منتظری را فریب دادند؟ /امامی کاشانی: حاج احمد آقا گفت منتظری به درد رهبری نمی‌خورد / هاشمی گفت عزل قائم مقام رهبری خطرناک است
آیت الله امامی کاشانی می گوید: در جلسه‌ای که آقای هاشمی و آقا [آیت‌الله خامنه‌ای] حضور داشتند گفته شد که امام می‌خواهد آقای منتظری را عزل کند، برویم با امام صحبت کنیم. آقای هاشمی گفت این کار خیلی خطرناک است.

به گزارش خبرآنلاین، آیت‌الله امامی کاشانی عضو اولین دوره مجلس خبرگان رهبری و از شاهدان عینی اجلاسیه ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ است که در آن آیت الله خامنه ای به عنوان رهبری نظام جمهوری اسلامی بعد از فوت امام خمینی (ره) انتخاب شدند. او در گفتگویی به سوالاتی نیز درباره آیت الله منتظری پاسخ داده که در ادامه می خوانید؛

در سال ۱۳۶۴ خبرگان آقای منتظری را به عنوان قائم‌مقام رهبری انتخاب کردند. نظر اعضا درباره ایشان چه بود؟ خودتان چه نگاهی به آقای منتظری داشتید؟

ما اکثرا می‌گفتیم یک آدمی باید قائم‌مقام باشد که دارای سوابق مبارزاتی درخشان و مدارج علمی و به قول معروف ملّا باشد. بدین خاطر اکثریت ما به آقای منتظری رأی دادیم.

واکنش خود آیت‌الله منتظری به این انتخاب چه بود؟

من بعد از تصویب قائم‌مقامی رفته بودم پیش آقای منتظری و با ایشان کار داشتم؛ مرحوم آقای طبرسی هم با من بودند. در آن جلسه آقای منتظری گفتند: «این چه کاری است که مجلس انجام داده است؟! با وجود آقای گلپایگانی چرا نام من را بردید و مرا برای این کار انتخاب کردید؟» ایشان از این انتخاب ناراضی بودند، اما مجلس خبرگان دیگر این کار را انجام داده بود.

طولی نکشید که حواشی بیت آقای منتظری و جریانات سیدمهدی هاشمی علنی شد، شما خودتان در آن ایام شخصا با آقای منتظری مذاکراتی نداشتید؟

من با ایشان صحبت کردم؛ البته خیلی زمان از این ماجراها گذشته است. یک جریانی در رابطه با مهدی هاشمی ـ برادر داماد ایشان- پیش آمده بود. من گفتم در این قتل‌ها او دخالت داشته است. آقای منتظری به من گفت: آقای امامی این چه حرفی است که نسبت می‌دهید؟ گفتم فرمانده این افراد مهدی هاشمی بوده است. بعد آقای منتظری گفت: هاشمی (مهدی) بحثش وحدت جهان اسلام است و بدنبال این امر است؛ چه کار به این کارها دارد؟ گفتم به من گزارش داده‌اند که این افراد قتل انجام داده‌اند. آقای منتظری عصبانی شد و گفت که این حرف‌ها دروغ است که به شما گفته‌اند. منتظری آدم ساده‌ای بود و سقوطش هم به خاطر سادگی‌اش بود. فریب داماد و اولاد و اطرافیانش را خورد. خدا رحمتش کند و عاقبت ما را ختم به خیر کند.

در آن مقطع پیش‌بینی می‌کردید که مسئله به جایی برسد که امام آقای منتظری را عزل کنند؟

خدا رحمت کند آقای منتظری را؛ من چه چیزی راجع به او بگویم؟ دیگر زنده نیست که بخواهم درباره‌اش حرف بزنم. در جلسه‌ای که آقای هاشمی و آقا [آیت‌الله خامنه‌ای] حضور داشتند گفته شد که امام می‌خواهد آقای منتظری را عزل کند، برویم با امام صحبت کنیم. آقای هاشمی گفت این کار خیلی خطرناک است. باید چه کار کنیم؟ حاج احمد آقا گفت: من خیلی با آقای منتظری حرف زدم و به خانه‌اش رفتم؛ او یک حرف‌هایی می‌زند و اصلا به درد رهبری نمی‌خورد. من این حرف‌ها را به امام گفتم. افکار و نظرات آقای منتظری تحت تأثیر اطرافیانش بود. مردی با سوابق درخشان مبارزاتی و مراتب علمی والا به این روز افتاد. خداوند رحمتش کند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.