از نذر سلامت تا تاثیر آن بر روان
یک روانشناس اجتماعی با بیان اینکه اگر عالمان دینی و مراجع تقلید انواع نذرها را برای مردم تشریح کنند و به نسبت نیازهای روز جامعه ادای نذرها دگرگون شود، در شرایط کنونی کمک‌کننده است، گفت: در شرایط فعلی یکی از نذرهای خوب می‌تواند تهیه انواع لوازم بهداشتی مانند ماسک و توزیع آن میان افرادی که به لحاظ مالی توانایی تهیه اینگونه اقلام را ندارند، باشد.

علیرضا شریفی یزدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در اصول اعتقادی ما بن‌بستی وجود ندارد، گفت: شاید به سبکی از ابراز احساسات مذهبی مانند قربانی کردن، نذری دادن، طعام و... عادت کردهایم، اما اگر عالمان دینی و مراجع تقلید انواع دیگر نذرها را برای مردم تشریح کنند و به نسبت نیازهای روز جامعه ادای نذرها دگرگون شود، یقیناً می‌تواند در این شرایط کمک‌کننده باشد.

وی افزود: در شرایط فعلی یکی از نذرهای بسیار خوب، تهیه انواع لوازم بهداشتی برای پیشگیری از انتقال کرونا و توزیع بین افرادی است که به لحاظ مالی توانایی تهیه اینگونه اقلام را ندارند.

این روانشناس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری بیان کرد: همه اینها نشان دهنده آن است که مسئولان تراز اول به صورت جدی در کشور نگران این مسئله هستند، لذا باید در این زمینه مردم نیز همکاری کنند و صرفاً همکاری دولت و ستاد مبارزه با کرونا نمی‌تواند مسئله را حل کند و ما نیازمند همکاری مردم هستیم.

شریفی یزدی معتقد است که اکنون بحث ترویج این موضوع بر عهده رسانه‌هاست تا به طور مکرر اما صادقانه و شفاف، موضوع نذر سلامت را ترویج دهند.

وی در ادامه گسترش کار خیر را به لحاظ روانشناسی از دو بعد مورد بررسی قرار داد و گفت: مطالعات نشان می‌دهد زمانی که فردی کار خیری انجام می‌دهد و به نیازمندی کمک می‌کند به همان میزان هم سود می‌برد، اما احساسی که در او ایجاد می‌شود، موجب ترشح هورمون‌هایی خواهد شد که به مراتب در سلامت او تاثیرگذار است. در واقع از نظر فیزیولوژیکی در بدن هورمون دوپامین ترشح شده که این هورمون باعث افزایش احساس آرامش خواهد شد، به دنبال آن نیز میزان ترشح هورمون سروتونین افزایش و میزان ترشح هورمون کورتیزول کاهش می‌یابد و درنهایت در سلامت روان فرد اثرگذار خواهد بود.

شریفی یزدی ادامه داد: انسان به لحاظ روانی موجودی تلقین‌پذیر و تقلیدپذیر است و زمانی که در بستر مناسب رشد کار نیک قرار می‌گیرد، امکان اینکه اطرافیان او نیز از او تقلید کنند، بسیار زیاد است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.