نظام سلامت تاب آور، آماده پاسخ به بحران ها است
دانشیار سیاستگذاری سلامت و مشاور منطقه ای سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه نظام سلامت تاب آور نظامی است که آماده پاسخ به بحران ها است، گفت: نظام سلامت باید تغییر و به سمت تاب آور شدن حرکت کند و دنیا درحال بررسی این موضوع است.

حمید رواقی در دوازدهمین وبینار عصرانه داغ سلامت از سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مسائل نظام سلامت کشور و استان که با موضوع نظام سلامت در دوران پساکرونا (دوشنبه_۱۳ مردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: تعریف نظام یک سیستم متشکل از اجزایی است که با هم تعامل می کنند تا به هدفی برسند، همین تعریف در مورد نظام سلامت هم صدق می کند که تمام فعالیت هایی است که با هدف ارتقا نظام سلامت انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی بر روی نظام سلامت اثر می گذارد، گفت: از نظام سلامت پوشش همگانی سلامت را می‌خواهیم تا به اهداف توسعه پایدار برسیم که یکی از این اهداف آحاد جامعه سلامت است.

به گزارش ایسنا، دانشیار سیاستگذاری سلامت و مشاور منطقه ای سازمان جهانی بهداشت با اشاره به اینکه در نظام سلامت سه محور داریم، تصریح کرد: اینکه چه افرادی تحت پوشش هستند، چه خدماتی می گیرند و چه هزینه ای پرداخت می کنند سه محور اصلی است، در این نظام خدمات اولیه سلامت اهمیت زیادی دارد، همانطور که کووید۱۹ اهمیت زیادی داشت.

وی با اشاره به شروع بیماری کووید۱۹ از چین و تبدیل آن به پاندمی، گفت: حدود ۱۷ میلیون نفر در جهان به این ویروس آلوده شدند و بیش از ۶۸۰ هزار نفر فوت کرده اند. در این دوران اینکه سرویس پزشکی را بتوانیم مدیریت کنیم و به مردم خدمات ارائه کنیم بسیار مشکل است.

رواقی با یادآوری اینکه در ابتدای شیوع کرونا مردم به خاطر ترس به بیمارستان ها هجوم بردند و کمبود دارو و حتی خون به وجود آمد، افزود: متاسفانه کسانی که محروم بودند در این شرایط دسترسی کمتری به خدمات درمانی داشتند، از طرف دیگر ریسک بیشتر بیماری را برای کادر درمان داشتیم و بدون شواهد کافی داروهای بیماری های دیگر استفاده شد.

وی با اشاره به نقش بسیار مهم حاکمیت در دنیا برای کنترل شرایط به وجود آمده، گفت: منابع مالی مورد نیاز در برخی کشورها خوب بود ولی در کل مشکلاتی به وجود آورد که بیمارستان ها زمین گیر و خودشان منشا عفونت شدند، استفاده از داروها زیاد شد، توزیع دارو منطقی نبود، میزان کار نیروی انسانی خیلی زیاد شد و نظام اطلاعات ضعف خودش را نشان داد و نتوانست اطلاعات لازم را فراهم کند.

دانشیار سیاستگذاری سلامت و مشاور منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در ادامه به تاثیرات اقتصادی بحران کرونا اشاره و تصریح کرد: مردم کمتر تمایل به سرمایه گذاری داشتند، میزان مصرف مردم و گردش پول کمتر شد، بسیاری از اقتصادهای کوچک ورشکست شدند و بسیاری از نظام های اقتصادی رشد منفی را تجربه کردند، درحالی که در این شرایط هر کشوری برنامه ای داشت از جمله ایران که از صندوق ذخیره ارزی خود برداشت کرد.

وی پیرامون تاثیرات اجتماعی کووید۱۹ گفت: در این دوران قیمت غذا زیاد شد و بر تغذیه جامعه اثر گذاشت، شناسایی افراد فقیر برای دولت ها مشکل شد به خصوص در کشورهایی که در شرایط اضطراری مثل یمن و سوریه هستند. همچنین یکی از بخش هایی که دچار چالش جدی شد نظام آموزش بود که یک و نیم میلیارد دانش آموز و دانشجو در دنیا الان کلاس ندارند، هرچند باعث فرصتی برای استفاده از تکنولوژی در آموزش شد ولی همه افراد به تکنولوژی و اینترنت دسترسی ندارند و همین امر باعث نقض عدالت آموزشی شد.

رواقی ادامه داد: با شیوع بحران کرونا افراد زمان زیادی در منزل سپری کردند، ازدواج زودرس و کودکان کار زیاد شد، خشونت های خانگی افزایش یافت و تعداد بیشتری طلاق اتفاق افتاد، همچنین خدمات رسانی به زندانیان و افراد ناتوان و افراد ساکن در آسایشگاه هایی مثل سالمندان نیز دچار مشکل شد.

وی با طرح این سوال که چقدر از درس های قبلی سارس و مرس استفاده کردیم و چقدر توانستیم برای مقابله با کووید۱۹ از این درس ها استفاده کنیم، توضیح داد: باید به پاندمی های قبلی توجه کنیم، همانطور که کشورهایی که از تجربه مرس، سارس و ابولا استفاده کرده و از آنها بهره گرفتند عملکرد بهتری داشتند.

دانشیار سیاستگذاری سلامت و مشاور منطقه ای سازمان جهانی بهداشت با تاکید براینکه باید از نگاه ملی به جهانی برسیم، گفت: اگرچه کشورها در مقطعی بر سر وسایل حفاظتی با هم درگیر بودند ولی باید با یکدیگر تعامل داشته باشند.

وی با بیان اینکه امروز یک نگاه جامع و نظام سلامت تاب آور می خواهیم که هم پوشش خدمات درمانی بدهد و هم آماده شرایط اضطراری باشد، گفت: در این نگاه جامع باید جایگاه سیستم عمومی سلامت مشخص و اجزای آن باید آماده باشد، اینکه چقدر می توانیم در برابر بحران تاب آور باشیم و اینکه بتوانیم بعد از بحران به شرایط عادی برگردیم بسیار مهم است.

رواقی ادامه داد: اگر سیستم سلامت ضعیف باشد برگشت به آن اهمیت ندارد، اما اگر با مقداری ارتقا یا ارتقا کامل برگردیم بسیار مهم است.

دانشیار سیاستگذاری سلامت و مشاور منطقه ای سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه نظام سلامت تاب آور نظامی است که آماده پاسخ به بحران ها است، گفت: نظام سلامت تاب آور از درس های قبلی یاد می گیرد، خود را بازیابی می کند و می تواند بهتر پاسخ دهد. در مواجهه با بحران کرونا هم باید ببینیم در اوایل و یا در میانه راه چطور عمل کردیم و چطور برگشت خواهیم داشت، چه چیزهایی یاد گرفته ایم و هرچه یاد گرفته ایم را برای پیک های بعدی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ارتقا نظام سلامت فقط مربوط به قبل و بعد بحران نیست و در داخل بحران هم می توانیم نظام سلامت را ارتقا دهیم و باید از این شرایط به عنوان فرصت استفاده کنیم.

رواقی با بیان اینکه اگر ایران تحریم نبود پاسخ نظام سلامت ما به بحران کرونا بسیار بهتر بود، افزود: نظام سلامت به هرحال باید تغییر کند و دنیا درحال بررسی این موضوع است. درحال حاضر شرایط بیماری و پاسخ های ما درحال تغییر است ولی مدل های مختلفی وجود دارد که امید داریم دانشگاه اصفهان بتواند به مدل خوبی دست یابد و ارائه کند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.