کاهش مراجعات درمان و واکسیناسیون به خاطر ترس از کرونا
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از کاهش تقاضای درمان در جامعه خبر داد و گفت: به علت ترس از ابتلا به کرونا مراجعات برای درمان و مراقبت های مرسوم بسیاری از بیماری ها کاهش یافت و هنوز هم به سطح نرمال برنگشته، حتی تقاضای واکسیناسیون هم کم شده است.

طاهره چنگیز در دوازدهمین وبینار عصرانه داغ سلامت از سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مسائل نظام سلامت کشور و استان که با موضوع نظام سلامت در دوران پساکرونا بعد از ظهر امروز (دوشنبه_۱۳ مردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: در دوران کرونا دو عامل واسطه ای بر روی سیستم درمان اصفهان اعمال شد که یکی از این عوامل بار کووید۱۹ بر روی سیستم درمان بود که باعث شد بسیاری از خدمات ما در اولویت بندی جدیدی که تعریف شد به سمت این بیماری سوق پیدا کند و به خاطر محدود بودن خدمات، طبیعتا یکسری از خدمات نیز متوقف شد.

وی افزود: وقتی قرار شد غربالگری ابتلا به ویروس کرونا را با قوت برای افراد در معرض خطر و پس از آن برای تمام افراد جامعه انجام دهیم، طبیعی است که مراقبان سلامت برای پیگیری وضعیت بیماران مزمن که باید در فواصل مختلف از نظر مراقبت دیابت و فشار خون و ... رصد می شدند فرصت کافی نداشته باشند، به طوری که حتی تا اردیبهشت ماه این پیگیری ها کاملا متوقف شد.

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه پیگیری وضعیت بیماران مزمن به خاطر محدودیت ارائه دهندگان خدمت و بار بیماری کووید۱۹ که به سیستم درمان تحمیل شده بود متوقف شد، درحالی که جایگزین دیگری برای این خدمات مراقبتی نداشتیم، اگرچه بخشی از خدمات مراقبتی ممکن بود به بخش خصوصی و خیریه ها منتقل شود ولی در برخی بخش ها عملا چنین امکانی وجود نداشت و آسیب دید که باید از این شرایط درس بگیریم.

وی به کاهش تقاضای درمان در جامعه اشاره و تصریح کرد: مراجعات برای درمان بسیاری از بیماری ها کاهش یافت و هنوز هم مراجعات برای درمان و مراقبت های مرسوم به علت ترس از ابتلا به کرونا به سطح نرمال برنگشته درحالی که بسیاری از آنها مورد نیاز است، همچنین در این دوران حتی تقاضای واکسیناسیون کم شد و برخی از مردم به خاطر ترس از ابتلا فرزندان و خانواده هایشان برای واکسیناسیون مراجعه نکردند.

چنگیز با بیان اینکه اقدامات انجام شده در سطح استان براساس اولویت بندی بود، گفت: اولویت برای غربالگری و مراقبت از مبتلایان به بیماری کووید۱۹ بود و به همین خاطر رسیدگی به موارد پرریسک به شدت مختل شد، ولی از واسط اردیبهشت ماه این هشدار داده شد که مراقبت ها از بیماران پرریسک به حالت عادی برگردد هرچند هنوز هم به حالت عادی برنگشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به توقف جراحی های غیرضروری و زیبایی در بیمارستان ها، توضیح داد: در این دوران تاکید شد اعمال جراحی که تاخیر آن برای بیمار خطرآفرین است متوقف نشود و به تاخیر نیفتد، اگرچه گزارشی که همکاران متخصص ما در زمینه سرطان ارائه کرده اند حاکی از این است که بیماران را در مراحل بدتری می بینند و این از مواردی است که در اصلاح سیستم سلامت باید به آن فکر کرد.

وی با یادآوری اینکه در بحران کرونا بار عمده مراقبت های کووید۱۹ بر روی بخش‌ دولتی بود و هست، بیان کرد: میزان مسئولیت پذیری بخش خصوصی و خیریه ها برای جبران باری که به دوش بخش دولتی افتاده و مشارکت آنها برای ارائه سایر خدمات به خوبی تعریف نشده است، اگرچه بخش خصوصی و خیریه ها در پذیرش بیماران سرپایی ها کمک کردند ولی در مراقبت های بیمارستانی عملا مشارکتی نداشتند و تنها آسیب آنها از کرونا توقف بخشی از اعمال جراحی بود، اما ما به ازای آن، مشارکت جدی برای برداشتن باری از دوش نظام سلامت صورت نگرفت و این موضوع نیز باید بازنگری شود.

به گفته چنگیز شاید اگر بخش خصوصی و خیریه ها به شکل دیگری عمل می کردند بخشی از آسیب به خاطر کاهش خدمات درمانی در بیمارستان ها می توانست جبران شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: نکته دیگری که برای درس آموزی از بحران کرونا وجود دارد نبود سیستم رزرو در بخش درمان است، درحالی که باید برنامه جایگزینی هم برای کادر درمان داشته باشیم، البته نه اینکه از ابتدا بر مبنای رزرو، منابع صرف آموزش و پذیرش نیروی انسانی کنیم ولی باید بررسی کنیم که چگونه و با چه پروتکل و چه قالبی از نیروی رزرو استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در همه بخش ها سیستم درمان با حداقل پرسنل ممکن کار می کند، توضیح داد: اگر بحرانی پیش آید به غیر از کرونا، باید خدمات رسانی در جایی را متوقف کرده و نیروها را برای کمک بفرستیم، درحالی که برای تقویت نظام سلامت باید جایگاه مشخصی برای نیروهای رزرو درنظر بگیریم.

چنگیز یادآور شد: در ابتدای شیوع بحران کرونا بخشی از نیروهای رزرو را با بکارگیری نیروهای داوطلب بسیج پوشش دادیم ولی این کار قابل تکرار نیست و در برخی موارد نیاز به نیروهای تخصصی داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین به ضعف جدی در سیستم های اطلاعاتی اشاره و اظهار کرد: تنها احساس نیازی که در بحران کووید۱۹ وجود دارد و تنها تقویتی که باید انجام شود در زمینه چابک کردن سیستم های اطلاعاتی و تسهیل مدیریت اطلاعات است که این امر به تنهایی برای تقویت نظام سلامت کفایت می کند.

وی با تصریح براینکه در ورود، تولید، گردش و تبدیل داده به اطلاعات و استفاده از اطلاعات مشکل داریم، یادآور شد: هنوز بعد از گذشت ۶ ماه از اپیدمی کرونا یک دیتابیس قابل اعتماد برای داده های کووید۱۹ نداریم و هنوز از مجموعه اطلاعات استفاده می کنیم.

چنگیز درخصوص تحولات نظام سلامت در دوران پساکرونا گفت: در بحران کرونا چند اتفاق بزرگ افتاد. اولین اتفاق این بود که همیشه گفته می شد سیستم دولتی مطلوب نیست و بر برون سپاری خدمات درمانی تاکید می شد، درحالی که بحران کرونا نشان داد در نظام سلامت برون سپاری خدمات پاسخگو نخواهد بود، البته ممکن است خرید خدمت کنیم ولی واگذاری کار را نمی توانیم تایید کنیم.

وی اتفاق دوم را حرکت به سمت الکترونیکی شدن خدمات دانست و افزود: واکنش و تصمیم سریع در سیستم تا حدی وجود دارد ولی اگر به سمت استفاده از پلت فورم های الکترونیک برویم خیلی راحت تر می توانیم امکانات را به اشتراک بگذاریم و خدمات مورد نیاز را به مردم بدهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا دستورالعمل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به بیمارستان های زیرمجموعه این دانشگاه این بود که هیچ بیماری از شهرستان به اصفهان منتقل نشود، گفت: برخی شهرستان های پرجمعیت استان دو بیمارستان داشتند که در این شهرستان ها یک بیمارستان اختصاصی کرونا شد و اگر بیمارستان دوم بیمارستان تامین اجتماعی بود مکلف به پذیرش بیماران کرونایی شد، سایر بیمارستان ها هم مکلف به ایجاد بخش ایزوله برای بیماران کرونایی شدند.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان برنامه ۱۸ ماهه برای جابجایی بیمارستان ها داشتیم، خاطرنشان کرد: ۳ بیمارستان اختصاصی کرونا در شهر اصفهان معرفی شد که بیمار مشکوک به کرونا که با آمبولانس منتقل می شد و یا خود بیمار مراجعه می کرد را پذیرش می کردند، این درحالی بود که بیمارانی داشتیم که به دلیل دیگر بستری و بعد تشخیص ثانویه کرونا داشتند، در مورد این بیماران هم ممنوعیت جا به جایی بیمارستانی داشتیم و تمام بیمارستان ها اعم از دولتی، خصوصی و خیریه مکلف به داشتن بخش ایزوله شدند تا به بیمارانی که تشخیص ثانویه کرونا داشتند خدمات بدهند.

چنگیز با بیان اینکه بیشتر بیماران کووید۱۹ در بیمارستان های اختصاصی پذیرش می شوند، گفت: از ۸۵۰ بیمار بستری فعلی، کل بیمارستان های متفرقه بیش از ۴۰ بستری ندارند و عمده بیماران در بیمارستان های ریفرال بستری هستند.

وی اضافه کرد: از ابتدای اپیدمی کرونا ۷۵ مرکز شبانه روزی دولتی و ۶۸ مرکز یا درمانگاه خیریه و خصوصی را برای مراجعات سرپایی مردم مامور کردیم تا بیمارستان ها محل مراجعه سرپایی نباشند، بنابراین نگرانی از انتقال بیماری در بیمارستان های مرجع به حداقل رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه بیمارستان های بخش خصوصی و خیریه را مکلف کردیم صد تخت مجهز به ونتیلاتور آماده و مجهز داشته باشند، توضیح داد: هم اکنون روزانه ۱۵۰ بیمار جدید پذیرش داریم اما ممکن است در پاییز این عدد از ۲۵۰ نفر بگذرد بنابراین باید بیمارستان هایی درنظر بگیریم که گنجایش داشته باشند، با این فرض بیمارستان الزهرا(س) و شریعتی به عنوان بیمارستان های ریفرال پیش بینی شد تا برای فصل سرما آمادگی لازم را داشته باشیم، اگرچه الان شیب بیماری ملایم است اما بیمارستان ها را برای بدترین شرایط آماده می کنیم و ارائه خدمات درمانی دیگر به سایر بیمارستان ها تکلیف می شود.

چنگیز به خستگی مستمر کارکنان بخش درمان استان اشاره و خاطرنشان کرد: خستگی کادر درمان به ما هشدار می دهد ممکن است کادر درمان حالت بی تفاوتی عاطفی پیدا کنند که در این صورت مراقبت بیماران ممکن است دچار اختلال شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که به سمتی حرکت کنیم که مقررات و قواعد کشور اجازه پاسخگویی متنوع و چابکی و چالاکی نظام سلامت در استان های مختلف را فراهم کند، نه اینکه برای انجام کار، فرایند کسب مجوز فرصت اقدام موثر را از استان ها بگیرد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.