کاهش بستری‌های کرونا به شرط استفاده از ماسک / مهمانی‌ها بیشترین علت ابتلاهای اخیر
معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم استفاده همگانی از ماسک جهت کنترل و پیشگیری از کووید-۱۹، گفت: اگر فرهنگ استفاده از ماسک را به صورت قوی اجرا کنیم؛ قطعا در هفته‌های آینده شاهد کاهش موارد بستری کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رییسی در نشست ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران از استودیو سلامت وزارت بهداشت، با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک جهت کنترل و پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ گفت: مجددا بر زدن ماسک تاکید می‌کنم. البته از همراهی مردم بویژه در یک هفته گذشته تشکر می‌کنم چرا که استفاده از ماسک توسط مردم بسیار ارتقا یافت و این موضوع بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

کاهش موارد بستری کرونا در صورت استفاده همگانی از ماسکوی افزود: اگر فرهنگ استفاده از ماسک را به صورت قوی اجرا کنیم؛ قطعا در هفته‌های آینده شاهد کاهش موارد بستری کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها خواهیم بود. البته رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها و پرهیز از حضور در جمع نیز بسیار مهم است.

خطر انتقال کرونا از مبتلایان بدون ماسکمعاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: ثابت شده حضور در تجمعات بویژه در فضاهای سرپوشیده و مدت زمان زیاد، خطر انتقال بیماری را بسیار افزایش می‌دهد. در مجموع نه تنها برای سلامتی خود بلکه برای سلامتی دیگران نیز باید از ماسک استفاده کنیم. تاکید می‌کنم اگر در جمعی چهار نفر ماسک زده باشند ولی یک نفر بدون ماسک وارد شود و مبتلا نیز باشد می‌تواند بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افرادی که ماسک زده‌اند را مبتلا کند.

مهمانی‌های خانوادگی و دسته‌جمعی بیشترین علت ابتلاهای اخیررییسی گفت: مردم بدانند موارد ابتلای کووید۱۹ در روزهای بعد از ماه رمضان، به دلیل برگزاری مراسم عروسی و عزاداری و شلوغی بود و بیشترین ابتلاها را از این مراسم‌ها گزارش داشتیم. پرهیز از برگزاری و شرکت در چنین تجمعاتی در شرایط فعلی بسیار مهم است. همچنین مسافرت‌ها نقش مهمی در انتقال بیماری دارد. البته مهمانی‌های خانوادگی و دسته جمعی را نباید فراموش کرد و این دورهمی‌ها نیز در انتقال بیماری بسیار مهم هستند و باید از آنها پرهیز کرد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: برنامه اصلی وزارت بهداشت و کشور در این مرحله، رعایت دقیق و نظارت دقیق بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی است و همه باید در این زمینه همکاری کنند. رعایت پروتکل‌ها و نظارت بر آنها تنها به وزارت بهداشت بازنمی‌گردد و نقش سایر ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی و همچنین نظارت‌های مردمی نیز بسیار مهم است.

مبتلایان کرونا در خانه بمانندوی همچنین گفت: افرادی که مبتلا به این بیماری هستند و از بیماری خود اطلاع دارند، حتما در خانه بمانند، خود را قرنطینه کنند و در جمع حضور پیدا نکنند. یکی از مشکلات آن است که افراد مبتلا علیرغم اطلاع از بیماری، در جمع حضور می‌یابند. عدم حضور این افراد در ادارات و تجمعات و جامعه بسیار مهم است.

رعایت پروتکل‌ها را جدی بگیریدرییسی ادامه داد: در مجموع ضمن اینکه زندگی در جریان است و ادامه می‌یابد باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیریم، فاصله گذاری و زدن ماسک را بسیار جدی بگیریم. زدن ماسک بسیار مهم‌تر از این است که چه نوع ماسکی بزنیم.

از مراکز مطمئن ماسک بخریدرییسی در پاسخ به سوالی درباره بازیافت ماسک‌های استفاده شده و فروش مجدد آن‌ها، گفت: خیر، واقعا چنین چیزی نیست و کشور ما نیاز به بازیافت زباله ماسک ندارد. توصیه اصلی در این زمینه این است که تاکید می‌کنیم که اولا افراد در خانه ماسک ساده و پارچه‌ای تولید کنند و دوما اگر می‌خواهند ماسک بخرند، از جاهایی خریداری کنند که مطمئن باشد. نیازی نیست از دستفروش یا جاهای غیرمطمئن خریداری کنیم. البته این موضوع و شایعات در فروردین ماه که ماسک کم بود، حتی در کشورهای دیگر هم وجود داشت و از آنجایی که همیشه سعی می‌کنند، تیری به کشور ما بزنند، گفتند این ماسک‌ها را آماده می‌کنند و به ایران می‌فرستند که از شایعات عجیب و غریب بود. این موضوع صحت ندارد.

جریمه متخلفان پروتکل‌های بهداشتی چیست؟ وی درباره نحوه نظارت بر مشاغل و اصناف، گفت: سوال اول این است که آیا همه اصناف باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند؟. قاطعانه اعلام می‌کنیم که بله، باید پروتکل‌ها را رعایت کنند. سوال دوم این است که آیا همه اصناف پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند؟. خیر. اینطور نیست که همه رعایت کنند. سوال سوم این است که اگر صنفی رعایت نکرد، تا آخر آن را تعطیل می‌کنیم؟، خیر. با توجه به میزان عدم رعایت پروتکل‌ها و شاخص‌هایی که در نظارت‌ها وجود دارد، ‌اگر صنفی رعایت نکرد، جرایم مختلفی برایش در نظر گرفته شده که ممکن است از دو روز تا یک ماه تا پلمب دائم باشد. بنابراین اینطور نیست که بتوانیم یک صنف را به طور کامل تا آخر عمر تعطیل کنیم. بنابراین بستگی به نوع جرم و خلافی که مرتکب شده، تصمیم‌گیری می‌شود. در عین حال سطوح نظارتی تعریف کردیم. هم همکاران در حوزه بهداشت محیط حرفه‌ای نظارت می‌کنند و هم اصناف، وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی که آن مشاغل زیرنظرشان است، ‌ نظارت خواهند کرد. فرآیند و سطوح نظارتی تعریف شده است و در نهایت نتیجه نظارت‌ها به دست ما می‌رسد و ما همراه با قوه قضاییه و تعزیرات حکومتی ورود کرده و با متخلفین برخورد می‌کنیم. در عین حال درصددیم نظارت‌های مردمی را هم افزایش دهیم.

رییسی درباره ورود به موج دوم کرونا قبل از پاییز، گفت: در ارتباط با موج دوم ابتدا باید تعریف کنیم که موج دوم به چه معناست؟. در تعریف آن هنوز اختلاف نظر وجود دارد. فرض کنید جایی مانند قم و گیلان که مراکز شیوع اولیه ما بودند، اگر تعریف این باشد که قم و گیلان اکنون مجددا به مرحله قبلی که در اسفند درگیر بودیم، رسیدند، خیر این موج دوم نیست. آمار جمعی کشور به صورت تجمعی در حال افزایش است. بعد از افتی که بین چهارم اردیبهشت تا ششم خرداد ماه داشتیم، دوباره یک افزایش موارد داریم، اما تفاوتش این است که شهرها و استان‌های مختلف به جز شهرهایی که قبلا درگیر شده بودند، دوباره درگیر شدند که نشان می‌دهد رفتار ویروس و گردش به گونه‌ای است که استان‌هایی که قبلا کمتر درگیر بودند، ‌ الان درگیری‌شان افزایش یافته است. این یکی از نکات مهم است.

تصمیم گیری درباره چگونگی مراسم محرم شنبه هفته آیندهوی درباره وضعیت برگزاری مراسم‌های محرم و صفر نیز گفت: به طور کلی باید اذعان کنیم که هر کجا که تجمع حفاظت نشده وجود داشته باشد، ‌شانس شیوع و انتقال بیماری بسیار بالاست. تعریف تجمع حفاظت نشده این است که اگر جمعی باشد که فاصله‌گذاری در آن رعایت نشده باشد، جمعی باشد که ‌ماسک نزده باشند، جمع در فضایی سرپوشیده باشد، فضای سرپوشیده‌ای باشد که تهویه مناسب نداشته باشد و فردی که در جمع حفاظت شده‌ای باشد که بدون تهویه است و در مدت زمان طولانی حضور یابد. بنابراین بُعد زمان بسیار مهم است و حضور طولانی در تجمع حفاظت نشده، می‌تواند منجر به شیوع و انتقال بیماری شود. فرق نمی‌کند که نام این تجمع چه هست، هر چه باشد، ‌ منجر به افزایش شیوع و انتقال بیماری می‌شود.

رییسی ادامه داد: درباره مراسم محرم به‌ویژه در دهه محرم، از نظر ارتباط فرهنگی که داریم و دلدادگی که همه شیعیان جهان دارند، ‌پیوستی ناگسستنی است، اما اینکه این عزاداری و بزرگداشت به چه شیوه‌ای باید برگزار شود، هنوز تصممیم‌گیری نهایی نشده و شنبه همین هفته در کمیته امنیتی اجتماعی زیر نظر وزارت کشور بحث شده و شنبه هفته آینده در ستاد ملی درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

محدودیت‌های یک هفته‌ای تهران شامل چه مشاغلی است؟ معاون بهداشت وزارت بهداشت در زمینه محدودیت‌های یک هفته‌ای تهران، ‌ گفت: در زمینه محدودیت‌های تهران مشاغل سه و چهار را شامل می‌شود که لیست کلی آن اعلام شد و مدارس و باغ‌وحش، تالارها، سینما، مساجد، نمازجمعه و... در آن است. برای تهران درخواست‌های دیگری هم وجود دارد. به هر حال شرایط تهران نسبت به سایر استان‌ها خاص است. در این زمینه بحثی به‌ویژه در زمینه کاهش کارکنان ادارات دولتی وجود دارد و همچنین بحث ترافیک و تراکمی که در مترو وجود دارد نیز مطرح است.

وی در ادامه درباره چرایی لزوم حذف طرح ترافیک، افزود: معضلی که در تهران با آن مواجهیم، این است که از آنجایی که ظرفیت و زیرساخت حمل و نقل عمومی ما ضعیف است و شاید یک‌سوم ظرفیت مورد نیاز است، اگر سال قبل در این باره صحبت می‌کردیم حتما درباره بحث آلودگی هوا صحبت می‌کردیم. از طرفی یکی از معضلات این است که به محض اینکه طرح ترافیک برداشته می‌شود، مرکز شهر تهران قفل می‌شود، آلودگی هوا بالاتر می‌رود و از طرفی هر کجا که با خودروی شخصی ترافیکی ایجاد می‌شود، ‌ شانس انتقال هم بالا می‌رود. بنابراین فردی که در وسایل حمل و نقل عمومی سوار شده، ‌از آنجایی که ممکن است در ترافیک گیر کند، زمان رسیدن به مقصد بالاتر رفته و شانس انتقال بیماری هم افزایش می‌یابد. حال اما چرا می‌گوییم طرح ترافیک برداشته شود، به این دلیل که ورودی به متروها و حمل و نقل عمومی است. از آنجایی که ظرفیت حمل و نقل عمومی پایین است، ورودی زیاد می‌شود، تراکم بالا رفته و شانس انتقال بیماری افزایش می‌یابد. شاید منطقی‌ترین راه افزایش ظرفیت و زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی است که در کوتاه مدت شدنی نیست.

اداراتی که می‌توانند، دورکاری کنندرییسی ادامه داد: بنابراین این معضل وجود دارد و باید تصمیمی بگیریم. اگر بتوانیم تعداد کارمندان دولت را کمتر کنیم، مناسب است. بر اساس پژوهشی که در حد یک دانشگاه در تهران انجام شده بود و تاکید نمی‌کنم که نتایج آن درست است، ‌ دیده بودند که ۴۴ درصد تراکم حمل و نقل عمومی و مترو برای حضور کارکنان دولتی و ادارات است و ۲۷ درصد مرتبط با کسانی است که مجبورند برای کاری ضروری بیرون آیند. بنابراین اگر بخواهیم علمی و دقیق به این دو معضل پاسخ دهیم؛ یکی این است که کارکنان اداراتی که می‌توانند، دورکاری کنند تا تعادلی ایجاد شود. اگر ما بحث دولت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، آموزش الکترونیک و... زیرساخت‌هایی است که در کشور برای آن‌ها ضعف داریم و باید آن را تقویت کنیم. کووید-۱۹ درس‌آموخته‌ای بود که نشان داد اگر می‌خواهیم زمین‌گیر نشویم، باید این زیرساخت‌ها را تقویت کنیم.

چرایی کاهش نیروهای سامانه ۴۰۳۰وی درباره کاهش نیروهای سامانه ۴۰۳۰ نیز گفت: درباره ۴۰۳۰، علت این است که در اسفند و فروردین و اردیبهشت روزانه تا ۷۰۰ هزار تماس داشتیم که دهه اول اردیبهشت ماه به ۳۰۰ هزار مورد رسید و بعد به روزانه ۲۰ تا ۳۰ هزار تماس رسید و بر همین اساس تعداد نیروها را کاهش دادند. اما با توجه به اینکه دوباره با افزایش موارد ابتلا مواجهیم، روز گذشته تصمیم گرفتیم که تعداد کاربران را افزایش دهیم. درباره مراکز ۱۶ ساعته هم چنین وضعیتی داشتند، در ادیبهشت میزان مراجعه‌مان در بعدازظهرها بسیار کاهش یافت و اکنون که موارد ابتلا مجددا بالا رفته، آن را فعال کردیم. در سطح تهران ابتدا ۵۰ مرکز ۱۶ساعته پیش‌بینی کردیم که بعد به ۴۰ و سپس به ۳۰ مرکز رسید و هفته گذشته مجددا آن‌ها را به ۹۴ مرکز رساندیم.

کرونا هنوز درمان اختصاصی نداردمعاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت درمان دارویی بیماران مبتلا به کرونا، گفت: هنوز هیچ داروی مطمئنی برای درمان کووید-۱۹ در دنیا وجود ندارد. اینکه تبلیغاتی می‌شود و می‌گویند فلان دارو مورد تایید ماست و این دارو خوب است، ‌ این‌ها بر اساس نتایج پژوهش و تحقیقاتی است که در حال انجام است. گاهی اوقات هم می‌گویند فلان شرکت اتحادیه اروپا آن‌ها را تایید کرده است، اما اینطور نیست که داروی مطمئنی در رژیم درمانی کووید-۱۹ قرار گیرد و چنین چیزی اصلا وجود ندارد. تنها درمان کووید-۱۹ مراقبت درست و صحیح است. از این مهم‌تر بحث پیشگیری است. بنابراین پیشگیری درباره کرونا مانند هر بیماری که درمان و واکسن ندارد، اصلی‌ترین کار است.

"رمدسیویر" جزو پروتکل درمان کرونا در ایران نیسترییسی افزود: درباره داروی اینترفرونی که مطرح شده هم این درمان اکنون وارد پروتکل‌های درمانی ما شده و در بیمارستان‌ها برای بیماران بستری استفاده می‌شود. باید توجه کرد که بیماری کووید-۱۹ چند فاز دارد؛ یک فاز ابتدایی دارد که فاز انتشار در بدن و عفونی شدن بدن است و بعد وارد یک فاز التهابی می‌شود و نهایتا وارد فازی می‌شود که به سلول‌ها و ارگان‌های بدن آسیب می‌زند. در هر فاز هم یک درمان خاص می‌طلبد. رمدسیویر هم که از آن صحبت می‌شود برای فاز دو به بعد است و برای فاز یک اصلا استفاده ندارد. گاهی اوقات می‌گویند رمدسیویر در بازار نیست، اصلا رمدسیویر جزو پروتکل درمانی ما نیست. در خیلی از کشورهای دیگر هم همینطور است. البته ممکن است در کارهای پژوهشی از سوی برخی دانشگاه‌ها انجام شود.

تست سرولوژی، تست تشخیص کرونا نیستوی درباره هزینه آزمایش‌های سرولوژی، نیز گفت: نمی‌دانم چرا باید تست سرولوژی انجام دهیم، اصلا در این زمینه کارایی ندارد. تست سرولوژی صرفا به این دلیل است که ببینید مواجهه قبلی با بیماری در یک جامعه وجود داشته یا خیر. در برخی تبلیغات می‌نویسند، تشخیص کووید-۱۹ در دو تا سه دقیقه! بعد می‌پرسیم چگونه تشخیص می‌دهید، ‌ می‌گویند با تست سرولوژی. درحالی که تست سرولوژی برای تشخیص کرونا از نظر من کلاهبرداری است. تنها راه تشخیص کووید-۱۹ تست PCR است و انجام تست سرولوژی کاملا بیهوده است.

رییسی ادامه داد: تست سرولوژیکی که انجام می‌دهیم، اگر فرد مواجهه بیش از دو هفته‌ای داشته باشد، آنتی بادی به نام IGG در بدن مثبت می‌شود که به معنای مواجهه قبلی است. اولا این آنتی‌بادی اختصاصی کووید-۱۹ نیست و ممکن است فرد به انواع دیگر کرونا مواجهه داشته است. درعین حال اکنون تحقیقات زیادی نشان داده که ایمنی که درباره کووید-۱۹ درباره آن صحبت می‌کنیم، فقط ایمنی آنتی‌بادی نیست و حتی ممکن است آنتی‌بادی در بدن مبتلا تولید نشود. همچنین دیده شده که افرادی در مواجهه با کووید-۱۹ بوده‌اند و آنتی‌بادی هم تولید شده است، اما بعدا تیتر آن به شدت کاهش یافته است. بنابراین به هیچ وجه توصیه نمی‌کنم که تست سرولوژی بدهند. قیمت تست سرولوژی هم در تولید داخلی زیر ۵۰ هزار تومان است، ‌ اما به هیچ وجه آن را توصیه نمی‌کنم.

وی افزود: باید توجه کرد که تست مولکولی PCR فعلا تنها تستی است که می‌توانیم با آن کووید-۱۹ را شناسایی کنیم که کاملا وابسته به مهارت فردی است که نمونه‌برداری می‌کند و بسیار مهم است. اگر کسی نتواند دقیق و علمی نمونه‌برداری کند، می‌تواند منفی کاذب باشد. بین ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌تواند تست منفی، کاذب باشد. یعنی فرد مثبت است، اما چون به درستی نمونه‌گیری نکرده‌ایم، منفی کاذب است. نکته دوم هم این است که پاسخ تست به مهارت افرادی که بعد از نمونه‌گیری تست را انجام می‌دهند، وابسته است. هرکس در بیمارستان بستری شود، بیمارستان از او تست PCR می‌گیرد و درمان را آغاز می‌کند. اگر فردی در بیمارستان باشد و علائم داشته باشد، ‌از او تست می‌گیریم و اگر منفی باشد، سی‌تی اسکن می‌گیریم. برای گروه‌های پرخطر هم نمونه‌برداری کرده و تست PCR می‌گیریم.

لزوم نظارت بر هزینه‌های تست‌هایی که در بخش خصوصی گرفته می‌شودمعاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ما تست PCR را رایگان می‌گیریم، گفت: بخش خصوصی هزینه‌ای می‌گیرد که باید روی آن نظارت شود. در زمینه هزینه‌های درمان اولا بیمارستان‌های ما واقعا به دلیل بیماری کووید-۱۹ درآمدشان فوق‌العاده کاهش یافته است و به شدت تحت فشار هستند. قبلا بیمارستان یک درآمد اختصاصی داشت، اما الان به شدت تحت فشار هستند. کووید-۱۹ با کمترین و نازل‌ترین قیمت درمان می‌شود.

وی درباره انتقال دانشجویان به شهر محل زندگی خود، اظهار کرد: در زمینه دانشجویان یک بحث کلی در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد و آن هم این است که وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و درمان اعلام آمادگی کردند که همه دانشجویان اگر امکان این باشد که در شهر خودشان بتوانند مهمان شوند، دانشگاه‌ها همکاری کنند تا بیماری تعیین تکلیف شود. از طرفی آموزش‌های آنلاین و الکترونیک هم در دستور کار است. برای دانشجویان خارج از کشور، اصولی برای انتقال دانشجو داریم و باید چند واحد بگذرانند و دانشگاه باید مورد تایید کشور ما باشد و اگر شرایط وجود دارند و وارد شوند که این روند مانند گذشته است و تغییری در آن انجام نشده است. در کشور ما هم به روی همه هموطنان باز است.

جهش ویروس کرونارییسی درباه جهش یافتن ویروس کرونا نیز گفت: اخیرا در نشریه‌ علمی مقاله‌ای در این باره چاپ شد. بحثی که وجود دارد این است که با این جهش میزان سرایت و انتقال افزایش یافته، اما نکته دوم که مهم‌تر است این است که بر روی مرگ و میر تاثیری نداشته است. یعنی اگر قبلا فردی که به کرونا مبتلا بود، می‌توانست سه نفر را مبتلا کند،‌ اکنون با این جهش در آن واحد می‌تواند حدود هشت تا ۱۰ نفر را درگیر کند. بنابراین جهش از نظر سرعت است، اما بر روی مرگ و میر تاثیری نداشته است و میزان مرگ و میر را بالاتر نبرده است. فعلا در کشور ما چیزی دال بر اینکه آیا این جهش وجود داشته یا نه، باید بررسی ژنتیکی شود. بسیاری در دنیا به دنبال تغییر رفتار ویروس هستند، اما ما باید به دنبال تغییر رفتار مردم باشیم. وقتی در ایران حدود ۸۰ درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شود، میزان مرگ و میر روزانه به حدود ۳۴ مورد رسید. وقتی میزان رعایت پروتکل‌ها در تهران به ۹.۵ درصد رسید، مرگ و میر هم افزایش پیدا کرد. بنابراین تغییر رفتار مردم بسیار مهم‌تر است.

وی درباره روش تشخیصی بر اساس آزمایش خلط، گفت: این موضوع فعلا به عنوان چیزی که تایید شده باشد و بخواهیم آن را گسترش بدهیم، نیست و در حد اقدامات پژوهشی است که در سطح دانشگاه انجام می‌شود. همین موارد در بحث درمان هم هست و برخی اقدامات درمانی در حد پژوهش است.

رییسی درباره افزایش موارد بیماری با بازگشایی‌ها، گفت: در زمینه بحث بازگشایی‌ها باید اتفاقات سطح دنیا را هم نگاه کنیم. نمی‌تواتن همیشه اقتصاد و کسب و کار را تعطیل نگه داریم. هیچ تضمینی وجود ندارد که اروپا که بازگشایی‌ها را انجام داده وتقریبا بسیاری از کشورهایش در مرحله مهار و کنترل هستند، دوباره پیک کرونا را نداشته باشند. این پیش‌گویی نیست، بلکه یک پیش بینی مبتنی بر شواهد است. باید دید که آیا در آنجا ایمنی جمعی اتفاق افتاده است؟ خیر. آیا ایمن شدند؟ خیر. واکسنی نیست که ایمن شوند. حتی ویروس ملایم‌تر هم نشده است و همان ویروس است که نه اروپایی می‌شناسد و نه آسیایی و آمریکایی. اگر فرصت‌هایی مثل تجمع و عدم رعایت پروتکل را پیدا کند، کار خودش را انجام می‌دهد.

کرونا شوخی نداردوی ادامه داد: در اسفند و فروردین همه در کشور موارد بهداشتی را رعایت می‌کردند. این ویروس شوخی ندارد، به محض اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایین بیاید، ویروس خودش را بالا می‌کشد. در عین حال در سطح کشور در اسفند و فروردین مردم رعایت می‌کردند و ۹۶ درصد سالمندان ما بحث در خانه بمانید را رعایت کرده بودند. ۶۰ درصد اصلا خارج نشده و ۳۶ درصد فقط برای کارهای ضروری از منزل خارج شدند. باید توجه کرد که ۸۰ درصد مرگ و میر در سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند اتفاق می‌افتد، بر اساس این رعایت‌ها بود که مرگ و میر کاهش یافت. قبل از اینکه بازگشایی عامل افزایش بیماری باشد، این تصور که همه چیز خوب است منجر به افزایش بیماری شد. بارها گفتیم که ما دیگر از ویروس نمی‌ترسیم، بلکه از عادی سازی می‌ترسیم. اگر مردم ماسک زدن و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، قطعا میزان ابتلا کاهش پیدا می‌کند. بنابراین نمی‌شد کسب و کارها را به طور کامل تعطیل کنیم. ما تحت تحریم هستیم. حتی اروپایی‌ها هم که وضعیت اقتصادی خوبی دارند، نتواستند برای همیشه تعطیل کنند.

سه عامل ابتلا به کروناوی تاکید کرد: عروسی، عزا و مسافرت‌ها سه عامل مهم ابتلا به ویروس کرونا در کشور هستند. اگر مسافرت‌های جمعی شکل بگیرد، قطعا مشکل ایجاد می‌کند. نمی‌توانیم جاده‌ها را ببندیم. باید به این سمت برویم که پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

رییسی درباره وضعیت مناطق زرد و قرمز گفت: مناطق سفید و زرد و قرمز کرونایی هیچ وقت ثابت نیستند و می‌توانند تغییر کنند. جاهایی که کمتر مبتلا شدند در برابر ابتلا بیشتر مستعد هستند. قبلا می‌گفتیم هرمزگان و بوشهر و خوزستان وضعیت سفید داشتند، اما در حال حاضر قرمز هستند. در استان‌هایی مثل قم و گیلان در حال حاضر میزان ابتلا کمتر شده است. بنابراین رنگ‌ها اصلا پایدار نیستند.

وی افزود: وقتی می‌گوییم ۲۰ درصد افراد در یک استان مبتلا شدند، یعنی ۸۰ درصد هنوز نگرفته‌اند و مستعد ابتلا هستند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: جایی مانند تهران بسیار مهم است. تخت‌های بیمارستانی فقط برای بیماران کرونایی نیست و خیلی‌ها سکته قلبی کرده یا بیماری‌های دیگری دارند. در سال گذشته اگر کسی می‌خواست به بیمارستان امام (ره) مراجعه کند، به راحتی نمی‌توانست تخت خالی پیدا کند و سخت بود. حالا کرونا هم اضافه شده است. تهران از این جهت که مرجع است و بیماران غیرکرونایی هم ممکن است به تهران ارجاع داده شوند، پر شدن تخت‌ها بسیار اهمیت دارد. هرچند تعداد تخت در تهران به نسبت مطلوب و خوب است، اما باید مراقبت بیشتری انجام دهیم.

وی ادامه داد: از طرفی تهران پایتخت است و از همه کشور و جهان به تهران وارد می‌شوند. این‌که یک هفته محدودیت اعلام شده باید ارزیابی یا تمدید شود و این یک شروع است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.