فقر فرهنگی و اقتصادی مهم ترین دلیل غفلت مردم از رعایت بهداشت
روان شناس خانواده با بیان اینکه فقر فرهنگی و اقتصادی، دلیل اصلی غفلت مردم از رعایت بهداشت است، ادامه داد: زندگی روزمره مردم به حدی عادی و بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی است، گویی هرگز چنین ویروسی به ایران نیامده است.

بلشتی در گفت و گو با ایسنا در خصوص نحوه زندگی در ایام شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: مهم ترین نکته در مدیریت خانواده و زندگی افراد در این ایام پذیرش این بیماری است.

وی با اشاره به افزایش اختلافات خانوادگی در این دوران افزود: به دلیل اینکه افراد خانواده زمان بیشتری را در کنار هم سپری می‌کنند و نحوه ارتباط سالم را نمی‌دانند،

اختلافات خانوادگی اوج می‌گیرد.

روان شناس خانواده در ادامه عنوان کرد: تا زمانی که خانواده‌ها نحوه سازش با این بیماری را نپذیرند ابدا امکان حل موضوع وجود ندارد.

وی در خصوص ارائه راهکار جهت تحکیم کیان خانواده عنوان کرد: افراد باید صبور باشند و تمرین تمرکز را مدام انجام دهند که ماحصل آن ایجاد آرامش در خانواده است.

بلشتی در بیان علت وقوع برخی از خشونت های خانگی بیان کرد: مردها در خانواده به دلیل وضعیت نامطلوب اقتصادی در مقابل تقاضاها و نیاز های اعضاء خانواده، حس بی کفایتی دارند و همین امر سبب کشاکش های مختلف و در نهایت بحث های فرسایشی می شود.

روان شناس خانواده با اشاره به ترویج روحیه مصرف گرایی در خانواده‌ها در این ایام خاص تصریح کرد: بدترین اقدام در این شرایط نامطلوب بهداشتی و اقتصادی، بازگشایی تالارها بوده که همین امر سبب ایجاد نیاز های مختلف همسران در خرید بسیاری از اقلام غیر ضروری است که در توان اقتصادی خانواده ها نبوده که این امر منجر به آسیب روانی در افراد می شود.

وی افزود: نکته بسیار مهم که باید در بحث ایجاد آرامش در خانواده‌ها به آن اشاره داشت، حس تعلق افراد است به طوریکه اگر افراد ارزش خانواده را درک نکنند همواره علقه‌ای بین یکدیگر احساس نمی کنند و همین عدم تعلق دلیل وقوع خیانت در روابط زوجین است.

بلشتی با بیان اینکه: نقش خانم ها در مدیریت روانی خانواده بسیار حائز اهمیت است، گفت: خانم ها در خانه توان مدیریت نیازها و دغدغه های اعضاء خانواده را دارند به گونه ای که باید بدانند خریدهای غیر ضرور و سفر بزرگ ترین خیانت ممکن به سلامت خانواده است.

وی با اشاره به اینکه شرایط خانه ها در حال حاضر امن نیست، عنوان کرد: برای جلوگیری از بخش عمده ای از اختلافات باید از شیوه گفتمان استفاده کرد که در این روش درک اعضاء از وضعیت یکدیگر افزایش پیدا میکند و با آرامش حاصل از گفتمان جمعی میتوان بسیاری از مشکلات را حل نمود.

بلشتی با بیان اینکه فقر فرهنگ و مشکلات اقتصادی، دلیل اصلی غفلت مردم از رعایت بهداشت است، ادامه داد: زندگی روزمره مردم به حدی عادی و بدون توجه به پروتکل های بهداشتی است، گویی هرگز چنین ویروسی به ایران نیامده است.

وی در نقد برنامه های تلویزیون عنوان کرد: این زمان نقش رسانه به ویژه تلویزیون از هرزمان دیگری مهم تر است اما این نهاد در تولید برنامه های متنوع و ترویج فرهنگ قناعت و ساده زیستی اصلا موفق نبوده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.