بخش پلاسما فرز بهبود یافتگان کووید ۱۹ در مرکز انتقال خون بندرعباس افتتاح شد
با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بخش پلاسما فرز بهبود یافتگان کووید در مرکز انتقال خون بندرعباس به بهره برداری رسید.

دکتر حسین فرشیدی صبح امروز(۲۴ تیرماه) از اهدا کنندگان خون به عنوان همراهان همیشگی انتقال خون ایران یاد کرد و گفت: بهره برداری از بخش پلاسما فرز بهبود یافتگان موجب شده تا سازمان انتقال خون خدمات بیشتری در راه سلامت به هم استانیهای هرمزگانی ارائه کند.

وی افزود: از شهروندان گرانقدر که مدت ۲۸ روز از زمان رهایی کامل آنها از کووید ۱۹گذشته و به عنوان بهبودیافتگان کووید ۱۹ هستند، تقاضا می کنیم که به شکرانه ی بازیابی سلامتی شان و کمک به افراد مبتلا، به مرکز انتقال خون بندرعباس مراجعه و پلاسما اهدا کنند؛ چرا که پادتن ضد ویروسی که در پلاسمای خون بهبود یافتگان موجود است، می تواند در نجات جان بیماران مبتلا مفید و موثر واقع گردد.

همچنین مدیر کل انتقال خون هرمزگان نیز نقش بی بدیل سازمان انتقال خون در تامین، تهیه و توزیع خون سالم را امری اجتناب ناپذیر دانسته و گفت: مراکز انتقال خون با ارائه خدمات رسانی در همه شرایط نقش مهمی در سلامتی افراد نیازمند به خون و فرآورده های خونی دارند و با شروع بیماری کووید، این نقش بسیار مهمتر و حساس تر جلوه گر شد.

دکتر ایمان زارعی افزود: با تلاش مسئولین، خدمت دیگر به خدمات انتقال خون اضافه شد تا بتوانیم با تهیه پلاسمای خون بهبود یافتگان جهت درمان افراد بستری در بیمارستان، گام مهم دیگری برداریم.

وی بیان کرد: بهترین زمان برای اهدای پلاسمای بهبودیافتگان، ۲۸ روز بعد از بهبودی کامل است تا در این فاصله زمانی مطمئن شویم که آن‌ها دیگر ناقل نیستند و می توانند بدون هیچ دغدغه ای آن‌ها را به مراکز اهداء فراخواند.

زارعی اضافه کرد: افراد بهبود یافته از بیماری کرونا اطمینان خاطر داشته باشند که اهدای پلاسما بعد از بهبودی به هیچ عنوان سیستم ایمنی بدنشان را تضعیف نخواهد کرد و با اطمینان خاطر برای نجات بیماران و اهدای پلاسما اقدام کنند. بر اساس استانداردهای جهانی بهبودیافتگان کرونا، یک ماه بعد از بهبودی کامل و با توجه به شرایط بالینی می توانند خون یا پلاسمای خود را اهدا کنند. از آنها ۵۰۰سی سی پلاسما گرفته می‌شود و پلاسمای اهدایی آنها منجمد و بعد از غربالگری و تست سلامت ذخیره می‌شود و به مراکز درمانی که درخواست کننده این پلاسما برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا باشند، ارسال می شود و در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی ادامه داد: از همه افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند، می خواهیم به دلیل اینکه زمان وجود آنتی بادی این ویروس در بدن آنها مدت زمان کوتاه و محدود است، هرچه زودتر برای اهدای پلاسمای خود اقدام کنند تا بتوانند کمکی برای سلامت مبتلایان به این ویروس باشند.

مدیرکل انتقال خون هرمزگان گفت: مراجعین اهدا کنندگان خون، پلاکت و پلاسما اطمینان داشته باشند که در مراکز انتقال خون تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت نموده و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز در کشور در حال حاضر و همین طور همیشه، ضد عفونی و استریل می شوند و اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون اهدا کنند.

وی با اشاره به اینکه همه بهبود یافته‌ها شرایط اهدای پلاسما را ندارند، تصریح کرد: برخی از مبتلایان به کرونا که بهبود یافته‌اند شاید دارای فشار خون، دیابت یا برخی بیماریهای دیگر زمینه ای نیز باشند که این عزیزان شرایط اهدای پلاسما را ندارند. خانم ها فقط آنهایی که سابقه بارداری نداشته و یا مجرد هستند و همچنین آقایان بین سنین ۱۸تا ۶۰سال برای اهدای پلاسما در اولویت قرار دارند.

به گزارش ایسنا، سازمان انتقال خون ایران بر اساس اساسنامه متولی تهیه و توزیع خون و فرآورده های آن برای مصرف در بیماران است و باید خون و فرآورده های خون برای شرایط ویژه را داشته باشد و به عنوان یک وظیفه سازمانی از اوایل اردیبهشت ماه امسال شروع به جمع آوری پلاسمای بهبود یافتگان کرده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.