برای درشکه چی های میدان نقش جهان هم پروتکل تدوین کردیم/نباید فکر کنیم چون ماسک داریم مصون هستیم
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تدوین پروتکل های بهداشتی برای یکسری از فعالیت ها و ادارت و سازمان ها و اصناف از قبل تعریف شده است، گفت: یکسری موارد جدید به صورت موردی مطرح می شود، مثل درشکه چی های میدان نقش جهان که پس از درخواستی که دادند برای آنها هم پروتکل بهداشتی تدوین شد.

دکتر کمال حیدری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تاکید بر استفاده از ماسک در جامعه و فرهنگ سازی آن، اظهار کرد: ماسک تنها یکی از راه های مقابله با ویروس کرونا است و رعایت فاصله اجتماعی و شست و شوی دست ها نیز برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس اهمیت زیادی دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه هنوز برای ارزیابی استفاده از ماسک در اصفهان زود است، گفت: در حال حاضر تیم هایی تشکیل شده و از ادارات و دستگاه ها و اصناف مختلف بازدید می شود که گزارش آن را به ستاد کرونا استان اصفهان خواهیم داد.

وی با بیان اینکه هنوز گزارش جمع بندی شده از میزان استفاده از ماسک در اصفهان نداریم، افزود: در یک نگاه کلی می بینیم مردم نسبت به این موضوع حساس شده اند و بیشتر افراد از ماسک استفاده می کنند که برای ما خیلی ارزشمند است.

نتیجه استفاده از ماسک دو هفته آینده مشخص می شود

حیدری با بیان اینکه نتیجه استفاده افراد جامعه از ماسک تقریبا حدود دو هفته آینده مشخص می شود، تصریح کرد: چه زمانی که بازگشایی ها صورت می گیرد و چه زمانی که محدودیت ها بیشتر می شود، حداقل دو هفته نیاز است تا تاثیر آن بر روند بیماری مشخص شود، چراکه فاصله زمانی ابتلای افراد تا درگیری با بیماری حدود دو هفته است.

رئیس مرکز بهداشت استان خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های ما مربوط به ادارات بود که خوشبختانه استفاده از ماسک در ادارات خیلی خوب بوده، این درحالی است که انتظار داریم در اتوبوس ها و مترو هم به خوبی رعایت شود، در این صورت بخش عمده ای از مکان های تجمعی ساماندهی می شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای پروتکل های بهداشتی از سوی کسبه ضعیف شده بود، توضیح داد: هفته گذشته جلسه ای با مسئولان اصناف و اتحادیه ها داشتیم و ضمن بیان وضعیت موجود، از آنها خواستیم نظارت بیشتری بر اجرای پروتکل های بهداشتی از سوی واحدهای صنفی داشته باشند.

اصناف به تعهدات خود پایبند باشند

حیدری با تاکید براینکه وزارت بهداشت پروتکل های بهداشتی را برای جلوگیری از آسیب و خسارت به بخش های مختلف تدوین کرد، گفت: متاسفانه برخی فقط درب مغازه ها را باز کردند اما نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی توجهی ندارند، درحالی که در زمان گرفتن کد رهگیری در سامانه تعهداتی دارند که باید به آن ها پایبند باشند، به ویژه صنف هایی مثل تالار و رستوران و قنادی که باید این پروتکل ها را جدی بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از جدی تر شدن نظارت ها بر اجرای پروتکل های بهداشتی در بخش های مختلف خبر داد و گفت: برخورد با متخلفان در مرحله اول ارشادی خواهد بود ولی در صورت تکرار اعمال قانون خواهند شد.

به گفته وی، هم اکنون برگزاری مراسم های عزاداری و جشن فعلا منتفی است تا شرایط بهتر شود و برای مناسبت های پیش رو تصمیمات جدید گرفته شود.

حیدری با بیان اینکه وقتی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا زیادتر می شود احتمال انتقال ویروس هم بالا می رود، توضیح داد: ذراتی که از دهان و بینی با سرفه و عطسه و حرف زدن پخش می شود باعث آلودگی محیط می شود.

استفاده از ماسک، استراتژی کنونی برای محافظت از خود و دیگران

رئیس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه وقتی تعداد مبتلایان در جامعه کم بود لزومی نداشت هزینه ای برای استفاده از ماسک به افراد تحمیل شود، افزود: از وقتی بازگشایی ها صورت گرفت، این استراتژی اتخاذ شد تا هرکسی در جامعه برای محافظ از خود و دیگران از ماسک استفاده کند و این موضوع ارتباطی با کمبود ماسک ندارد، بلکه مرحله به مرحله براساس وضعیت موجود تصمیم گیری می شود.

وی با بیان اینکه فلسفه استفاده از ماسک برای جلوگیری از پخش شدن ذرات تنفسی است، تصریح کرد: شاید کسی دستمال، شال و یا چفیه جلوی دهانش بگیرد، همانطور که تا پیش از این هم موقع سرفه و عطسه در جمع از دستمال استفاده می کردیم، ماسک هم همین کار را می کند، بنابراین مهم نیست این مانع جلوی بینی و دهان به چه شکل باشد.

حیدری خاطرنشان کرد: برای کادر درمان که خیلی با بیمار در تماس هستند و در محیط آلوده نفس می کشند اهمیت دارد از ماسک با چه کیفیتی استفاده کنند، ولی برای افراد عادی استفاده از هر نوع ماسک برای جلوگیری از انتشار قطرات تنفسی اهمیت دارد، این ماسک می تواند در خانه درست شود، ماسک یک بار مصرف، پارچه ای و یا ماسک N۹۵ باشد.

احتمال انتقال ویروس در محیط های بسته

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توضیح داد: روزهای اول هم همین گفته می شد که وقتی افراد بیش از یک ربع در محیط بسته ای حضور داشته باشند، احتمال انتقال ویروس وجود دارد، البته در همان محیط بسته هم اگر پنجره ها باز شود و جریان هوا رد و بدل شود احتمال انتقال ویروس ضعیف است. اینطور نیست که ویروس در هوا پخش شود مگر اینکه ازدحام جمعیت بالا باشد و افراد صحبت کنند که در این صورت ذرات تنفسی در هوا منتشر می شود.

وی با بیان اینکه اظهارنظرهای متفاوتی درباره انتقال ویروس از کولر مطرح می شود، گفت: مساله مهم در این شرایط این است که باتوجه به همه گیری کرونا در محیط های بسته و باز، برای احتیاط از ماسک استفاده شود، فاصله اجتماعی حفظ شود و دست ها نیز مرتب شسته شود، چون دست آلوده اگر به ماسک زده شود ماسک هم آلوده می شود.

نباید فکر کنیم چون ماسک داریم مصون هستیم

حیدری با تاکید براینکه علاوه بر استفاده از ماسک باید فاصله اجتماعی را رعایت کرده و مرتب دست هایمان را بشوییم، اظهار کرد: نباید فکر کنیم چون ماسک داریم مصون هستیم، درحالی که با رعایت همین توصیه های بهداشتی بتوانیم شدت و حدت بیماری را در جامعه کم کنیم.

رئیس مرکز بهداشت استان تصریح کرد: به هرحال تعداد زیادی از جامعه این ویروس را خواهند گرفت؛ چه به صورت شدید، چه خفیف و یا حتی بدون علامت که اصلا متوجه نشوند ولی با رعایت تدابیر و توصیه های بهداشتی این اتفاق در مدت زمان طولانی می افتد و جامعه و کادر درمانی آسیب کمتری می بیند.

وی با بیان اینکه هرچه سن پایین تر باشد بدن مقاومت بیشتری دارد و به همین خاطر احتمال بروز علائم ابتلا به کرونا کمتر است، افزود: ولی این طور نیست که افراد کم سن و سال بیمار نشوند و یا ناقل بیماری نباشند، مثلا کرونا در کودکان کمتر بروز پیدا می کند، ولی کودکان هم مثل بقیه مبتلا و ناقل ویروس برای اطرافیان می شوند. جایگاه ویروس در بدن انسان ها است، ولی واکنش انسان ها به ویروس متفاوت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تدوین پروتکل های بهداشتی برای یکسری از فعالیت ها و ادارات و سازمان ها و اصناف از قبل تعریف شده است، گفت: یکسری موارد جدید به صورت موردی مطرح می شود، مثل درشکه چی های میدان نقش جهان که پس از درخواستی که دادند، همکاران من با بررسی محیط، نسبت به تدوین پروتکل های بهداشتی برای آنها اقدام کردند، به طوری که هم اکنون درشکه چی ها هم پروتکل بهداشتی دارند.

وی در پاسخ به پیشنهاد تدوین پروتکل های بهداشتی برای خبرنگاران، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به ما اعلام کند چه مواردی مدنظر دارد تا ما راهنمایی لازم را به آنها بکنیم و در صورت نیاز پروتکل ها برای اهالی رسانه و خبرنگاران نیز تدوین شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.