فراموشی فاصله ها در حاشیه گلایه ها
در روزهایی که ویروس کرونا در جامعه همچنان مشغول یکه تازی است، رعایت توصیه های بهداشتی در کنار فاصله گذاری اجتماعی، مهمترین استراتژی فعلی مسئولان برای مقابله با این ویروس سرکش عنوان می شود.

اگرچه در اوایل شیوع اپیدمی کرونا، مسئولان و کارشناسان بهداشت و درمان بر ماندن در منازل و حضور در جامعه تنها برای انجام کارهای ضروری تاکید داشتند، اما شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه ایجاب کرد تا به مرور این محدودیت ها حذف شود و به مرور تمام فعالیت ها از سر گرفته شد.

نتیجه این بازگشایی ها، کمرنگ شدن توصیه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و عادی پنداری شرایط از سوی مردم بود. همین امر باعث اوج گیری دوباره روند شیوع ویروس کرونا و ثبت رکوردهای تازه ای از تعداد مبتلایان بستری و سرپایی و فوتی ها بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ شد.

مسئولان کشور اما تلاش کردند با راهکارهایی همچون اجباری کردن استفاده از ماسک، بار دیگر حساسیت مردم نسبت به خطر کرونا را بالا ببرند و به شیوه های مختلف سعی کنند به افراد جامعه در مقابل خطری که در کمین آنها و خانواده و اطرافیانشان وجود دارد هشدار دهند.

اما شاید تنها مردم نیستند که باید نسبت به رعایت توصیه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی حساس باشند. برخی مسئولان ادارات، دستگاه های اجرایی و نهادها هم در این شرایط باید تلاش کنند با راهکارهایی همچون ارائه خدمات غیرحضوری به مردم، فراهم کردن زمینه دورکاری کارمندان، برگزاری جلسات غیرحضوری و پرهیز از تجمعات و رفت و آمدهای غیرضروری، الگویی برای جامعه باشند.

در این روزها که همچنان بر رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمعات غیرضروری تاکید می شود، شهر اصفهان نه تنها هنوز شاهد برگزاری مراسم و تجمعات مختلف از سوی دستگاه های اجرایی و نهادها است، بلکه حتی میزبان مسئولان کشوری نیز هست که برای افتتاح و یا بازدید از پروژه های مختلف به اصفهان آمده و در اجتماعات و مکان های شلوغ حضور پیدا می کنند.

شهرداری اصفهان نیز یکی از نهادهایی است که در هفته های گذشته با اجرای برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح»، میزبان جمعی از مدیران شهری، اعضای شورای اسلامی شهر و خبرنگاران است که عموما با وسیله نقلیه عمومی در محل سرپوشیده ای برای برگزار مراسم جمع شده و پس از آن برای بازدید و تصویربرداری به محل اجرای پروژه های مختلف و روبان چینی و کلنگ زنی آنها می روند.

اجرای این برنامه اگرچه در شرایط عادی می توانست با نشان دادن بهره برداری و یا شروع عملیات اجرایی پروژه های مختلف شهری، پویایی، تحرک و سرزندگی در شهر را به نمایش گذاشته و مایه امیدبخشی به جامعه باشد، اما در روزهایی که بسیاری از مردم جامعه درگیر مقابله با ویروس کرونا شده اند و هیچ کس از این ویروس منحوس در امان نیست، اصرار بر برگزاری چنین مراسمی شاید به صرفه و صلاح شهر و شهروندان اصفهانی نباشد.

شاهد این مدعا اتفاقی است که روز گذشته و در حاشیه افتتاح پروژه های عمرانی و خدماتی منطقه ۶ شهرداری اصفهان افتاد. پس از برگزاری مراسم افتتاحیه ای که تلاش شده بود پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی به صورت حداکثری رعایت شود، شهردار اصفهان برای افتتاح بوستان سایه به شهرک شهید کشوری رفت.

حضور شهردار اصفهان در این شهرک با حضور جمعی از شهروندان این منطقه همراه شد که در اعتراض به مشکلاتی همچون بی توجهی به این شهرک، نبودن فضای سبز کافی، حمل و نقل عمومی مناسب و مطالبات دیگری همچون نبود درمانگاه، مدرسه دولتی و حتی نانوایی مناسب در این شهرک اعتراض داشتند و با در دست داشتن پلاکادرهایی از ساعت ها قبل به استقبال شهردار اصفهان آمده بودند.

شهروندان گلایه مند در حاشیه این مراسم تلاش می کردند با نزدیک شدن به شهردار اصفهان و اعضای شورای شهر مطالبات خود را به گوش مسئولان برسانند، مطالباتی که شاید بیشتر آنها در حوزه اختیارات شهرداری نبود و تنها بازگو کردن و اینکه گوش شنوایی برای شنیدن این مشکلات و درد و دل ها وجود دارد برای شهروندان کافی بود، اما نه در شرایطی که به اذعان همه پزشکان و متخصصان و کارشناسان سلامت، شهروندان باید از چنین تجمعاتی دوری کرده و یا حداقل فاصله دو متری خود را با دیگران رعایت کنند. دریغ که سلامت موضوعی است که در چنین شرایطی به فراموشی سپرده می شود.

شاید بسیاری از شهروندان گلایه مند گمان می کردند با زدن ماسک از گزند کرونا در امان هستند، اما ویروس مرموز کرونا طی ماه ها حضور در کشورمان نشان داده راه های زیادی برای مبتلا و درگیر کردن مردم دارد، به طوری که با استفاده از ماسک به تنهایی نمی توان خود را در برابر این ویروس مصون دانست.

مدیریت شهری اصفهان اگرچه از اجرای برنامه های«هر یکشنبه، یک افتتاح»، نیت ارزشمندی برای نشاط و امید بخشی به جامعه دارد و با حضور در مناطق مختلف شهر و دیدارهای رو در رو با شهروندان، برای کم کردن فاصله مدیران شهری و شهروندان تلاش می کند، اما در شرایط اپیدمی کرونا بیشتر عاملی برای نادیده گرفته شدن فاصله های اجتماعی و افزایش خطر ابتلا به کرونا شده است.

به نظر می رسد مدیریت شهری اصفهان در این روزها باید با بازنگری در برنامه های خود، به فکر راه های ارتباطی دیگری به غیر از برگزاری تجمعات و بازدیدهای حضوری از مناطق برای نشان دادن جریان خدمت رسانی در شهر به شهروندان باشد تا نمایش خدمت رسانی خود عاملی برای تهدید سلامت شهروندان و ترویج الگوی نادرستی از رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در این روزهای پر از نگرانی و هشدار از شیوع ویروس کرونا نباشد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.