دیگر چشم‌بسته نمونه‌گیری نمی‌شود
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه نمونه‌گیری کرونا، هدفمند شده و دیگر به صورت چشم بسته انجام نمی‌شود، گفت: در حال حاضر نمونه‌گیری تنها از کسانی انجام می‌شود که علائم بالینی بیماری را داشته باشند.

دکتر سیدمحمد علوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تغییر دستورالعمل کشوری در خصوص نمونه‌گیری کرونا، اظهار کرد: دانش ما نسبت به بیماری کووید - ۱۹ مانند چهار ماه پیش نیست و هر چه جلوتر می‌رویم اطلاعات ما نسبت به بیماری تغییر می‌کند و افزایش می‌یابد بنابراین دستورالعمل‌ها متناسب با تغییراتی که در رفتار بیماری مشاهده می‌شود و پیشرفت علم بشری تغییر می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر نمونه‌گیری تنها از کسانی انجام می‌شود که علائم بالینی بیماری را داشته باشند؛ به طور مثال از موارد تماس دارای علامت یا یک فرد مثبت نمونه‌گیری می‌شود یا در مراجعه همکاران به یک سرای سالمند یا مرکز نگهداری معلولان، از افراد دارای علامت نمونه‌گیری می‌شود. در صورت مراجعه افراد دارای علامت بیماری به مراکز خدمات سلامت نیز مورد معاینه پزشک قرار می‌گیرند و در صورت نیاز، نمونه‌گیری انجام می‌شود.

علوی ادامه داد: بنابراین نمونه‌گیری، هدفمند شده است و دیگر به صورت چشم بسته انجام نمی‌شود.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان در خصوص نمونه‌گیری از افراد بدون علامت، گفت: به عنوان مثال از زندانیانی که تازه وارد زندان می‌شوند یا افرادی که از کشورهای آلوده وارد ایران می‌شود اما بدون علامت هستند، نمونه گیری می‌شود. همچنین از خانواده‌های موارد کرونا مثبت، در صورت وجود کیت به اندازه کافی نمونه گرفته می‌شود اما در شرایط فعلی نمونه‌گیری از این خانواده‌ها انجام نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که درصورت خروج از خانه احتمال دارد با ویروس برخورد کنیم. در حال حاضر بیماری همه جا پخش شده و خطر سرایت بیماری بالا است بنابراین همه باید فکر کنند که آلوده هستند تا زمانی که خلاف آن ثابت شود؛ به طور مثال اگر ۱۰۰ نفر در یک مراسم عروسی شرکت کردند همه این افراد باید فکر کنند آلوده هستند تا زمانی که خلاف آن ثابت شود. همچنین اگر کسی با قطار یا هواپیما به مسافرت رفته به دلیل اینکه احتمال دارد افراد بدون علامت در این مکان حضور داشته باشند، باید احتیاط شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.