کدام محدودیت‌های کرونایی طی هفته جاری در زنجان اعمال می‌شود؟
معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان گفت: محدودیت‌های کرونایی به ‌مدت یک هفته در شهرستان‌های قرمز این استان تمدید شد.

خدابخش مرادی‌نافچی ظهر امروز (۲۲ تیرماه) در ستاد استانی پیشگیری و مبارزه با کرونا که به ‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه علی‌رغم تلاش‌های انجام شده در استان، امروز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت استان زنجان را به لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت هشدار اعلام و اظهار کرد: اکنون همه دستگاه‌های اجرایی استان و اعضای ستاد استانی پیشگیری و مبارزه با کرونا وظیفه انجام مسئولیت اجتماعی در راستای پیشگیری از بیماری کرونا را دارند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی و اعضای ستاد استانی پیشگیری و مبارزه با کرونا استان بر اساس وظیفه قانونی خود وظیفه آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی و پیشگیری از شیوع این ویروس را در استان به شهروندان و جامعه هدف خود دارند و اگر هر سازمان و دستگاهی، اول جامعه هدف خود را اطلاع‌رسانی کند، پیشگیری از بیماری کرونا قوی‌تر خواهد بود، افزود: دستگاه‌های اجرایی استان بر اساس قانون وظیفه اجرای مصوبات ستاد ملی و استانی پیشگیری و مبارزه با کرونا را دارند و اجرا نکردن آن تخطی در اجرای قانون است.

این مسئول با بیان اینکه بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا محدودیت‌ها در شهرستان‌های قرمز استان به مدت یک هفته تمدید شد، تصریح کرد: نظارت‌های لازم باید توسط دستگاه‌های ذی‌ربط استان انجام شود تا محدودیت‌ها به‌ صورت کامل و جامع اجرا شود و مسئولیت اجرا نکردن محدودیت‌ها با شخص مدیر دستگاه اجرایی مربوطه است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان ادامه داد: مدیران دستگاه‌های اجرایی که در حوزه مسئولیت خود وظیفه قانونی را در اجرای مصوبات ستاد استانی پیشگیری و مبارزه با کرونا و اجرای مصوبات این ستاد به کارکنان و جامعه هدف خود نداشته باشند، معرفی و در کمیسیون رصد نارضایتی‌های اجتماعی حاضر شوند. همچنین در صورت اثبات نشدن در این کمیسیون به‌عنوان اشکال در مدیریت دستگاه اجرایی، مکاتبات کشوری در اینخصوص انجام خواهد شد.

مرادی‌نافچی‌ با بیان اینکه مراسم عزا و عروسی به‌عنوان کانون جمعیت و یکی از عوامل موثر در شیوع بیماری کرونا شناخته شده و سبب ابتلا و فوت افراد زیادی شده است، اظهار کرد: بخشی از دستگاه‌های اجرایی استان وظیفه اطلاع‌رسانی و بخشی دیگر نیز باید اقدامات قانونی و برخوردی را در این زمینه انجام دهند. قابل ذکر است اداره‌کل ورزش و جوانان استان به‌عنوان ستاد ساماندهی در ترویج ازدواج و شهرداری‌ها به‌عنوان کانون‌های جمعیتی در شهرها باید اطلاعات لازم را در خصوص پیشگیری از شیوع کرونا از طرق مختلف در فضای مجازی و درون شهر انجام دهند.

وی با بیان اینکه مراسم عروسی باید با تعداد افراد محدود (خانواده) و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان انجام شود و برگزاری مراسم عزاداری نیز در استان ممنوع است، افزود: باید مراسم کفن و دفن در استان انجام شود ولی مراسم تشریفاتی پس از آن ممنوع بوده و همانطوریکه طی هفته گذشته آرامستان‌ها تعطیل بود، فعلا این اماکن تعطیل خواهد بود.

این مسئول با بیان اینکه در راستای پیشگیری از شیوع کرونا در اتوبوس‌های بین‌شهری، اجرای پروتکل‌های بهداشتی و نظارت بر اجرای آن بر عهده شهرداری زنجان است، تصریح کرد: ظرف ۴۸ ساعت آینده باید گزارش‌هایی توسط فرمانداران و شهرداران در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در زمینه‌های مختلف از جمله ضدعفونی کردن، پیشگیری از ورود و تجمع در پارک‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها و اتوبوس‌های بین شهری ارائه شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان، با اشاره به وظایف دستگاه‌های اجرایی استان در راستای پیشگیری و مبارزه با کرونا، در رابطه با آموزشگاه‌های رانندگی، ادامه داد: نیروی انتظامی زنجان وظیفه بررسی و نظارت بر آموزشگاه‌های رانندگی و پلیس ۱۰+ را داشته و باید در حوزه اماکن و زیرمجموعه‌های خود فعال‌تر عمل کند و اداره زیرساخت نیز وظیفه نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دفاتر پیشخوان استان را خواهد داشت.

مرادی‌نافچی با بیان اینکه تنها ۸۰ درصد از دستگاه‌های اجرایی استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند که نیازمند مدیریت جدی و برخورد در این زمینه است، زیرا اعمال محدودیت‌ها تنها برای مردم نبوده و باید از دستگاه‌ها آغاز شود تا مردم نیز رعایت کنند، اظهار کرد: بانک‌ها موظف به اجرای پروتکل‌های بهداشتی در راستای پیشگیری از شیوع کرونا بوده و باید مواد ضدعفونیکننده در بانک‌های استان موجود بوده و به سلامت شهروند و مشتری توجه کنند.

وی با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی استان باید بر واحدهای بیمه‌ای خود ظرف ۲۴ ساعت آینده نظارت کرده و بازخورد آن را اعلام کند، زیرا این واحدها سبب تجمع جمعیت برای دریافت خدمات بیمه‌ای می‌شوند، افزود: همه افراد به‌عنوان مدیران دستگاه‌های اجرایی و سربازان نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه مسئولیت خود مکلف به ارائه خدمات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند و در صورت رعایت نکردن، مدیران باید پاسخ‌گو باشند.

این مسئول خاطرنشان کرد: باید همه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان موظف به فعال کردن هسته‌های همیار سلامت، تشکیل کمیته نظارت در دستگاه‌ها، تشکیل کمیته استانی با مسئولیت استانداری زنجان و کمیته نظارت شهرستانی با مسئولیت فرمانداران شهرستان‌ها باشند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.