مشخصاتی که ماسک‌ها باید داشته باشند
یک کارشناس مهندسی  بهداشت حرفه‌ای ایمنی کار با اشاره به استاندارهای لازم برای یک ماسک، اظهار کرد: به آزمایشگاه کامل و تخصصی برای تست و آزمایش ماسک‌های حفاظت تنفسی در ایران نیاز داریم.

محمد نظری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب که سازمان غذا و دارو اخیرا لیست مورد تایید خود از ماسک‌های N۹۵ را منتشر کرده است که گفته می شود این ماسک‌ها برای کادر بهداشتی، درمانی و افراد در معرض ویروس کرونا مناسب است، این سوال را مطرح کرد که این سازمان برطبق چه رویه و استانداردی می‌گوید که ماسک‌های این شرکت‌ها استاندارد دارد؟ در این لیست حتی عنوان نشده که چه مدل ماسک N۹۵ از این شرکت‌ها مورد تایید است.

وی تاکید کرد: اگر نام ماسکی را N۹۵ می‌گذاریم، باید تست‌های ذرات تنفسی، سیالات، فشار، بندهای ماسک و... را روی آن انجام داده و آزمایش کنیم. همچنین باید دقیقا برطبق استاندارهای بهداشت حرفه‎ای در دنیا تست شده و بعد در بازار عرضه و معرفی شود.

این کارشناس مهندسی بهداشت حرفه‌ای ایمنی کار گفت: مهندسان و پژوهشگران بهداشت حرفه‌ای دانشکده‌های بهداشت علوم پزشکی کشور در زمینه حفاظت تنفسی و آلودگی هوای محیط‌های کاری، پژوهش‌های فراوانی انجام داده‌اند که سازمان‌های ذی‌ربط برای استانداردهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای لازم وسایل حفاظت فردی می‌توانند از آن‎ها کمک بگیرند.

نظری در خصوص استانداردهای ماسک‌های پزشکی یا سه لایه، عنوان کرد: سازمان استاندارد ایران نیز، استاندارد شماره ۶۱۳۸ را در خصوص ماسک‌های یکبار مصرف که مصارف پزشکی دارد را در سال ۱۳۹۱ مصوب کرده است، که سوای از شائبه موازی کاری سازمان استاندارد با فصل چهارم قانون کار که متولی تائید و تست وسایل حفاظت فردی مشخص شده است، آیا هیچ کدام از ماسک های ساده پزشکی حداقل‌های همین استاندارد داخلی را دارند؟

وی افزود: برطبق ماده ۹۰ از فصل چهارم قانون کار جمهوری اسلامی کلیه اشخاص حقیقی وحقوقی که بخواهند لوازم و تجهیزات حفاظت فردی را وارد یا تولید کنند باید مشخصات وسایل را حسب مورد همراه با نمونه‌های آن به وزارت کار یا وزارت بهداشت و درمان ارسال کنند و پس از تایید به ساخت یا وارد کردن این وسایل اقدام نمایند.

این کارشناس بهداشت حرفه‌ای ایمنی کار ادامه داد: ماسک‌ها جزو ملزومات و لوازم حفاظت فردی محسوب می‌شوند که طبق فصل چهارم قانون کار تایید استانداردهای لازم آن در گذشته برعهده اداره کل بهداشت حرفه‌ای وزارت بهداشت بوده و اخیرا مرتبط با مرکز سلامت محیط و کار است.

نظری با بیان اینکه «وسایل حفاظت فردی در همه مشاغل مورد استفاده هستند»، گفت: براساس تبصره‌های دو بخش ب ماده های ۲۳ و ۳۶ "قانون شرکت‌های خصوصی ارائه‌دهنده خدمات بهداشت حرفه‌ای وزارت بهداشت" به انتخاب مرکز سلامت محیط و کار، از کل شرکت‌های سطح دو و سطح سه بهداشت حرفه‌ای در هر منطقه یا استان یک یا تعداد معدودی دارای دستگاه‌ها و تجهیزات تست رسپراتور و ماسک‌های تنفسی خواهند بود.

وی درادامه به نمونه‌ای از تاییدیه این ماسک در دنیا اشاره کرد و گفت: مثلا در آمریکا تاییدیه ماسک N۹۵ توسط انستیتو ایمنی بهداشت حرفه‌ای آمریکا(NIOSH) و اداره ایمنی و بهداشت حرفه‌ای آمریکا (OSHA) داده می‌شود.

نظری با اشاره به اینکه «این کار امری سخت و سنگین نیست»، بیان کرد: برای نمونه در گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای دانشکده بهداشت علوم پزشکی همدان غالب تست‌های لازم و مورد نیاز برای دریافت استانداردهای یک ماسک N۹۵ انجام می‌شود. در گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دانشگاه علوم پزشکی شیراز تجهیزات لازم برای تست ماسک‌های کارتریج‌دار وجود دارد. این ماسک‌ها کاربرد حفاظت مقابل گازها، بخارات و گاهی به صورت ترکیبی ذرات را دارد.

وی ادامه داد: حتی اساتیدی چون دکتر جهانگیری، دانشیار مهندسی بهداشت حرفه‌ای دانشکده بهداشت شیراز در حوزه ماسک‌های کارتریج‌دار اختراع نیز داشته‌اند. همچنین تست راندمان ذرات برخی ماسک‌ها را سال‌هاست انجام می‌دهند که سازمان‌های ذی‌ربط و شرکت خصوصی ارائه دهنده خدمات بهداشت حرفه ای حتی می‌تواند از آزمایشگاه گروه‌های مهندسی بهداشت حرفه‌ای این دانشکده‌ها کمک بگیرند.

این کارشناس بهداشت حرفه‌ای ایمنی کار با بیان اینکه «به آزمایشگاه کامل و تخصصی برای تست و آزمایش ماسک‌های حفاظت تنفسی و فردی در ایران نیاز داریم»، اظهار کرد: در گروه‌های مهندسی بهداشت حرفه‌ای دانشکده‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور سال‌هاست که آزمایش‌های تخصصی، تست‌های ماسک‌ها و وسایل و تجهیزات حفاظت فردی انجام می‌شود.

نظری افزود: روزها در فضای مجازی و در برخی رسانه‌ها، افراد غیرمتخصص در خصوص استفاده از وسایل جایگزین برای حفاطت تنفسی توصیه‌هایی می‌کنند که کاملا اشتباه است. باید متخصصان در این زمینه صحبت کنند.

وی بیان کرد: شرکت‌های قدیمی تولیدکننده وسایل حفاظت فردی ماسک در ایران، از سال‌ها قبل حداقل یک تست راندمان ذرات را به واسطه آزمایشگاه‌های گروه‌های بهداشت حرفه‌ای برای ماسک‌های خود انجام می‌دادند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.