بحران کرونا؛ بحران فعالیت مضاعف زنان
نتایج تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که کروناویروس جدید به مردان نسبت به زنان آسیب بیشتری می‌رساند و بر اساس بررسی‌های انجام‌شده بر روی نزدیک ۴۵ هزار مورد در چین، میزان مرگ‌ومیر مردان ۲.۸ درصد و میزان مرگ‌ومیر در زنان ۱.۷ درصد است. درواقع میزان عفونت مردان با این ویروس ۵۱ درصد اعلام‌شده است. اما به نظر می‌رسد با شیوع این ویروس زنان بیش از مردان تحت تاثیر آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی...

لورا عداتی، متخصص سیاستگذاری در مورد زنان و توانمندسازی اقتصادی در سازمان بین‌المللی کار، اظهار کرد: تعداد زیادی از پرستاران، کارکنان پرواز، معلمان و کارگران سرویس‌های صنعتی را زنان تشکیل می‌دهند و چنین مشاغلی آنان را در خط مقدم این شیوع در خارج از خانه قرار داده است. در منزل نیز زنان با مشکلات مراقبت از کوکان روبرو شدند و تعطیلی مدارس، محدودیت‌های سفر و افزایش خطرات این بیماری با افزایش سن، کار زنان را بیش از مردان افزایش داده است. این چالش اضطراری کنونی موجب افزایش نابرابری‌های بیشتری شده است.

اگر پیش‌ازاین بحران، مشارکت در نگهداری کودکان یا کارهای منزل وجود داشت اما در حال حاضر زنان حتی مسؤولیت آموزش از راه دور کودکان تامین تجهیزات و منابع برای کنار آمدن با این بحران را نیز بر عهده‌دارند.

از هر ۱۰ پرستار هشت نفر زن هستند و این آمار بیانگر فشار مضاعف کار بیرون از منزل و مسؤولیت‌های داخل منزل بر زنان است.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده یونسکو در تاریخ ۱۰ مارس ۱۵ کشور جهان برای پیشگیری از شیوع کرونا مدارس را در سطح ملی تعطیل کردند و این تعطیلی بر ۳۰۰ میلیون کودک تاثیر گذاشته و این تعطیلی در بسیاری از خانواده به بحران تبدیل شده است.

در هنگ‌کنگ از سوم فوریه مدارس آموزش آنلاین ارائه کردند و مادران غیر از مسؤولیت شغلی خود وظیفه رسیدگی به تکالیف بچه‌ها را نیز بر عهده گرفتند.

ایتالیا هرگز کشوری برای زنان شاغل نبوده است و کروناویروس این مورد را بدتر کرده است.

باوجود چند گزینه برای مراقبت مقرون‌به‌صرفه از کودکان، بسیاری از مادران دریافتند که پس از مرخصی زایمان نمی‌توانند دوباره فعالیت شغلی خود را ادامه دهند و به دلیل فرهنگ مردانه حاکم، اجازه استفاده از ساعات انعطاف‌پذیر به معنای این است که آنان نمی‌توانند مطابق خواسته‌های کارفرمای خود عمل کنند.

با توجه به داده‌های جدید کار ملی (INL)، حدود ۳۷هزار و ۶۰۰ زن دارای فرزند در سال ۲۰۱۹ داوطلبانه استعفا ارائه کردند، در مقایسه با بیش از ۱۳هزار و ۹۰۰ پدری که شاغل شدند و درواقع "آشتی اشتغال با نیازهای مراقبتی" دلیل اصلی تصمیم‌گیری آنان بود.

این مورد قبل از همه‌گیری کروناویروس و تعطیلی مدارس زندگی خانوادگی را به آشوب کشانده بود؛ مسؤولیت مراقبت از کودکان و مطالبات حرفه‌ای بیشتری بر عهده مادران قرارگرفته بود.

میریام تولا، استاد و محقق دانشگاه لوزان گفت: خانه‌نشینی کروناویروس در ایتالیا موجب مشکلات جدی برای زنان در نگهداری کودکان، مدرسه و کار ایجاد کرده است.

وی پیش‌بینی می‌کند به دلیل بحران کروناویروس آمار زنانی که مجبور به کناره‌گیری از فعالیت شغلی شوند، افزایش خواهد یافت. در ایتالیا سازگاری فعالیت شغلی با نگهداری کودکان آسان نیست. این بیماری همه‌گیر سنگینی کار زنان کار را برجسته کرده است.

بر اساس آخرین اطلاعات موسسه ملی آمار ایتالیا (Istat)، زنان بین ۲۵ تا ۴۴ سال حدود ۷۰ درصد از امور مراقبت را در خانواده‌ها انجام می‌دهند. زنان نیز مانند برخی مردان در مشاغلی که طی همه‌گیری ضروری بوده ازجمله بیمارستان‌ها، خدمات بهداشتی، مدارس و مغازه‌ها که امکان دورکاری در آنها وجود ندارد، مجبور به ادامه فعالیت کاری خود شدند.

بر اساس داده‌های مشاوران ایتالیا (Fondazione Studi del Lavoro)، مادران شاغل طی چند ماه گذشته بیش از پدران شاغل کارکرده‌اند. از ۱۰۰ زن شاغل با یک یا چند کودک زیر ۱۵ سال، ۷۴ درصد طی همه‌گیری در خارج و داخل خانه کارکردند و این آمار در مورد مردان ۶۶ درصد اعلام‌شده است. همچنین بیش از ۷۰ درصد آنان به دلیل تماس با این ویروس در محیط کار به این بیماری مبتلا شدند.

در برخی کشورها شیوع کرونا موجب فشار مضاعف کاری بر کارمندان شد. یکی از شرکت‌های ژاپنی (گروه شرکت‌های Pasona) به کارمندان خود اجازه داد از منزل وظایف شغلی خود را انجام دهند و یا کودکان را به محل کار ببرند. یکی از شرکت‌های زیبایی ۱۰ (Shiseido) روزمرخصی با حقوق به کارمندان خود به دلیل تعطیلی مدارس و عدم حضور مادر در محل کار داد و بعد از ادامه یافتن تعطیلی، ساعات کاری را کوتاه‌تر کرد، اما دستمزد را مانند گذشته پرداخت کرد.

در ایالات‌متحده آمریکا، کارفرمایان، ازجمله مدیران اتحادیه‌های بزرگ برای کارکنان پرواز، معلمان و پرستاران از اپیدمی کروناویروس برای جلب‌توجه به این واقعیت استفاده کردند که آمریکا در بین کشورهای توسعه‌یافته تنها کشور بدون مرخصی است. مری کی هنری، رئیس اتحادیه بین‌المللی کارمندان خدماتی می‌گوید: "کارمندان نگران ابتلا به بیماری و بعدازآن از نگران جریمه و حذف دستمزد خود بودند. "

طرفداران تساوی حقوق امیدوارند که این بحران جهانی سلامت منجر به توزیع یکنواخت‌تر مراقبت‌های حرفه‌ای و خانگی شود. قبل از ورود ایالات‌متحده در جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۰، ۲۸ درصد از زنان آمریکایی در خارج از خانه فعالیت می‌کردند. پنج سال بعد این آمار به ۳۷درصد رسید و به مدت ده‌ها سال آمار همچنان صعودی شد. در ژاپن، سونامی و اتفاق هسته‌ای مارس ۲۰۱۱ توجه جدیدی را به پدران تنها در این کشور جلب کرد و باعث تاکید اجتماعی گسترده بر پدر فعال شد. تتسویا آندو، رئیس سازمان حمایت از پدر ژاپن می‌گوید که این موارد باعث تغییر ارزش مردان در مشارکت در خانه شد و کروناویروس نیز تاثیر اجتماعی مشابهی خواهد داشت.

بحران مالی در سال ۲۰۰۸، زنان بیشتری را به سمت نیروی کار سوق داد و مسؤولیت‌های مراقبت‌های بیشتری از کودکان را بر روی مردان ایجاد کرد، اما با بهبود اقتصاد، اکثر خانواده‌ها به بخش کار قبل از بحران بازگشتند.

بحران کرونا نیز فرصتی برای رویارویی با چالش‌های پویا، محکم و غیرقابل تغییر اجتماعی است به‌گونه‌ای که هم برای زنان و هم برای مردان سودمند باشد.

وی می‌گوید که ما باید خودمان مانند ارائه‌دهندگان مراقبت رفتار کنیم و این وظیفه ماست که اطمینان حاصل کنیم که هرکسی می‌تواند از خودش و عزیزان خود مراقبت کند تا مطمئن شود که محل کار برای همه بی‌خطر است.

منابع:

politico.com

bloomberg.com

epi.org

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.